کد خبر: 563405
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۲ ۲۱:۰۴:۰۳
| |

رییس شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد

آتش‌نشانی باید بر مبانی علمی استوار باشد/هزینه‌ای که برای ایمنی می‌شود پول هدر دادن نیست

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر ساختمان ها را درست بسازیم و تا آن جا که امکان دارد مقابل آتش سوزی بایستیم و مسایل ایمنی را رعایت کنیم قاعدتاً سرمایه‌گذاریمان ‌به جا و ارزنده خواهد بود.

آتش‌نشانی باید بر مبانی علمی استوار باشد/هزینه‌ای که برای ایمنی می‌شود پول هدر دادن نیست
کد خبر: 563405
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۲ ۲۱:۰۴:۰۳

مهدی چمران در مراسم اختتامیه پنجمین همایش بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری که روز جاری برگزار شد، اظهار کرد: آتش نشانی‌های کشور شهدایی را برای حفظ جان دیگران و در راستای ایمنی تقدیم کردند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: شکی نیست که آتش‌نشانی باید بر مبانی علمی استوار باشد و در همین راستا حوزه پیشگیری و عملیات اطفا حریق آن نیز باید براساس مبانی علمی باشد.

وی ادامه داد: استوار بودن آتش نشانی بر اساس مبانی علمی طلب می‌کند که اولا آموزش‌ها علمی باشد که خوشبختانه آتش‌نشانی تهران با سابقه دیرینه یکی از قطب‌های آموزش است. قطعا و یقینا نباید در این زمینه توقف داشته باشیم چرا که توقف در مسیر علمی، به معنی بازماندن و حرکت نکردن است. لازم به ذکر است که عقب ماندن در این مسایل خطر آفرین و زیانبار است.

وی گفت: آتش نشانی‌ها در زمینه عملیاتی نیز دارای تجربیات خوبی هستند و از تجربیات سایر کشور ها نیز استفاده کردند. ارتباطاتی در راستای تبادل تجربیات انجام شده برای آتش نشانان ما ارزشمند بوده است.

چمران با بیان اینکه در منطقه جایگاه بالایی در حوزه آتش نشانی و ایمنی داریم گفت: اما نباید خود را فقط با منطقه و باید با سطوح بین‌المللی و جهانی بسنجیم.

رییس شورای شهر تهران در خصوص رسیدن به تکنولوژی روز دنیا در حوزه آتش نشانی گفت: برای رسیدن به تکنولوژی روز قطعا باید ایمنی، دانشگاه‌ها و علم در هم بیامیزند چرا که نمی‌شود بدون اتکا به نیروهای علمی و دانشگاهی یک تحرک خوب عملیاتی را تجربه کرد و نشان داد.

وی گفت: قطعا دانش بنیان‌هایی که در این زمینه کار می کنند، دانشگاه‌های پیش قدم و شرکت‌هایی که در این زمینه دارای تجربه هستند می‌توانند با تولیدات و امکانات خود به جایگاه‌های بالای علمی برسند تا آنچه که ما نیاز داریم را خودمان تولید کنیم.

چمران ادامه داد: هنوز هم مجبوریم برخی از امکانات را از خارج از کشور وارد کنیم.

وی با بیان اینکه تجهیزات آتش نشانی وابسته به جان انسان است گفت: این تجهیزات مثل آزمایشگاه یا وسیله پزشکی است و حساسیت زیادی دارد. بنابراین باید خیلی صحیح و درست کار کرد تا به جایی برسیم که بتوانیم اینها را تولید کنیم.

وی گفت: ممکن است دوستان بگویند این امکانات را در صورتی می توان تولید کرد که انبوه باشد و البته در میان بازار های داخلی و بین المللی مشتری داشته باشد تا سرمایه‌ای را که می‌گذاریم بازار خرید داشته باشد. خوشبختانه نه فقط در تهران بلکه در بسیاری از شهر های کشور در این مسیر هستند که بتوانند سطح کار خود را ارتقا دهند و نیاز به استفاده از این تجهیزات داشته باشند.

چمران ادامه داد: ایثار، جایگاه بالایی نزد ما ایرانیان و اعتقاداتمان دارد. همانطور که دیدیم آتش نشانان تا کنون جانفشانی‌های بسیاری کردند اما همه جا نباید به این جانفشانی‌ها اتکا کرد و باید وسایل و  امکانات خود را نیز به خوبی تامین و تولید کنیم.

وی گفت: باید آنچه را که نیاز داریم تهیه کنیم و آنچه را که نمی‌توانیم خود بسازیم در راستای ساخت آن گام برداریم. به قطع یقین نیز امکان آن وجود دارد. امروز شرکت‌های صنعتی و دانش بنیان به خوبی این توانمندی را دارند که اگر حمایت شوند کار کنند. آن ها با حمایت و سرمایه گذاری می‌توانند کارهای حساس انجام دهند و با این اقدامات به آنچه که می‌خواهیم برسیم.

وی گفت: حالا همه شهرها به امکانات و وسایل مرتبط با آتش نشانی و ایمنی احساس نیاز  می کنند، بنابراین ارتباط بین دانشگاه و آتش نشانی ارتباط مبارکی است، که البته تا کنون نیز کار های خوبی انجام شده است و حتی تولید کنندگان می توانند محصولات خود را در اختیار سازمان های آتش نشانی کشور قرار دهند.

چمران با اشاره به لزوم توجه به بحث پیشگیری گفت: اگر ساختمان‌ها را درست بسازیم و تا آن جا که امکان دارد مقابل آتش سوزی بایستیم و مسایل ایمنی را رعایت کنیم قاعدتاً سرمایه‌گذاریمان ‌به جا و ارزنده خواهد بود. متاسفانه هنوز این فلسفه یا این باور برای بسیاری از ساختمان سازهای عادی و معمولی ما پیش نیامده که ساختمان را هم درست محاسبه کنند و هم ایمن بسازند.

وی گفت: سال ها این مشکل را داشتیم که تصور می شد که هزینه ای که به مهندسان تاسیسات، معمار و.. داده می شود پول هدر کردن است و می گفتند خودمان می سازیم و این تفکر خساراتی به بار می آورد. در حوزه آتش نشانی و ایمنی نیز هم همینطور است و اگر این هزینه ها را بپذیریم و بدانیم که ضروری است  باید صورت گیرد و عملیاتی شود به نفع خودمان خواهد بود.

وی ادامه داد: ساختمان ها عمر طولانی‌تری خواهند داشت و از نظر اقتصادی نیز به صرفه خواهد بود.

چمران اظهار کرد: برخی خانه ها را که ١۵ سال هم از عمر آن نگذشته خراب می کنند و دوباره می سازند در حالی که کاملا مقاوم بوده است. دوره قبل طرحی را آوردیم که نشد آن را تصویب کنیم، قرار بود ساختمانی را که می خواهند خراب کنند و بسازند اگر مقاومت دارد باید از یک حداقل عمری برخوردار باشد و اگر قرار است زودتر خراب کنند عوارض بدهد.

وی با اشاره به خطر کامپوزیت ها در نمای ساختمان ها گفت: ما هم در شورای دوره قبل تصویب کردیم که کامپوزیت ها حداقل در نمای ساختمان های مسکونی به کار نرود و مثل اینکه از سازندگان کامپوزیت فقط دو سازنده توانستند استاندارد دیرسوزی بگیرند. جدیدا هم چند حریق مرتبط با کامپوزیت ها رخ داد که جلوگیری از این ها ضروری است و به نظر من باید در این زمینه تلاش شود.

وی در پایان گفت: از سازمان آتش نشانی نیز انتظار داریم که با نیروی انسانی خوب و امکاناتی  که در اختیار دارند ارتباط با دانشگاه ها را دنبال کنند و تامین وسایل خود را از داخل انجام دهند تا روی پای خود بایستیم.

در ادامه مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران نیز در مراسم اختتامیه این همایش اظهار کرد: در دهه های گذشته شاهد توسعه و پیشرفت شهر نشینی در سراسر جهان به ویژه کشور خود بودیم اما در کشور ما با سرعتی که شهر نشینی توسعه پیدا کرد پیوست های ایمنی با همان سرعت توسعه پیدا نکرد.

وی گفت: با توجه به آمار حوادث و حریق به این نقطه رسیدیم که در ١٠ سال گذشته حدود ٣،۵ درصد حریق در تهران افزایش پیدا کرده است که خب قسمت عمده آن برای حوادث بیرون ساختمان بود اما حدود ۲۵ درصد نیز مربوط به ساختمان ها بود.

بابایی اظهار کرد: در شورای اسلامی شهر تهران سیاست ما این است که هر چه بیشتر در حوزه پیشگیری ورود کنیم که این در سازمان آتش نشانی نیز چند سالی است به آن توجه شده است و باید که توجه بیشتری به آن شود. اولویت ما این است که در برنامه چهار ساله چهارم، توجه ویژه ای به پیشگیری داشته باشیم و بر این اساس حتما الزام آتش نشانی را به کاهش سطح حوادث در سطح شهر تهران خواهیم داشت.

عضو شورای شهر تهران گفت: به استاندارد های جهانی در حوزه عملیات نزدیک شدیم یا از آن نیز رد شدیم اما در حوزه پیشگیری می طلبید که پیگیری ویژه شود و اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

وی گفت: حجم نیرویی که در حوزه عملیات است و مقایسه با حجم نیرویی که در حوزه پیشگیری است نشان می دهد که باید اولویت های خود را مقداری تغییر دهیم. به هر حال بیش از ۹۰ درصد سرمایه انسانی ما در سازمان آتش نشانی در حوزه عملیات است و کمتر از ۱۰ درصد در حوزه پیشگیری فعال هستند.

وی گفت: در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم شاهد پیشرفت های بیشتر خوبی بودیم که در حوزه تجهیزات ایمنی ساختمان ها که توسط فعالان بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی افزود: بیش از ٩٠ درصد در حوزه تجهیزات ایمنی ساختمان ها به خود کفایی رسیده ایم. امیدواریم با ارتباط صنعت و دانشگاه این ١٠ درصد را هم به خودکفایی برسانیم. به هر حال هزینه های تامین و توسعه اغلب توسط شرکت ها و کمپانی های بزرگ پرداخت می شود لذا با توجه به اینکه ممکن است در این حوزه کمتر شرکت های بزرگ داشته باشیم پیشنهاد دادم تا دانشگاه تحقیقاتی را ایجاد کنند.

وی گفت: گفته شد که بیش از ۵٠ هزار نفر در حوزه صنعت ایمنی ساختمان اشتغال زایی شده است، امیدواریم اما نقطه ای که باید به آن توجه ویژه شود، لوازم ایمنی است که در حوزه عملیات استفاده می کنیم سطح خودکفایی ما پایین است. به دوستان فعال در صنعت این نوید را می دهیم که در مدیریت شهری آماده هستیم که از محصولات ایرانی در این حوزه استفاده کنیم، به هر حال بازار آتش نشانی تهران و کل کشور پیش روی فعالان این است که بتوانیم در این حوزه است نیز خودکفا شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها