کد خبر: 561225
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۵:۱۷:۲۷
| |

قاب اندوه چهلم «متروپل»/ پرونده حادثه متروپل بعد از گذشت چهل روز به کجا رسید؟

چهل روز از اندوه متروپل سپری شده است و هنوز مادرانِ این عزا روی می‌خراشند و در فراق جوان‌های زیر آوار پرپرشده‌شان مویه می‌کنند.

قاب اندوه چهلم «متروپل»/ پرونده حادثه متروپل بعد از گذشت چهل روز به کجا رسید؟
کد خبر: 561225
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۵:۱۷:۲۷

در دوم خردادماه حزن‌انگیز آبادان برج متروپل فروریخت تا قابی ماندگار از غم به اندو‌ه‌های پیشین آویخته بر دیوارهای این شهر اضافه شود. متروپل با غرشی رعب‌آور سقوط کرد و بر شانه‌های آبادان آوار شد. بر شانه‌های شهری که هنوز زخم‌های روبازِ جنگ بر تن رنجورش التیام نیافته است.

به گزارش فارس، در پانزدهمین روز از این حادثه‌ی دلخراش، پیکر 43 جانباخته«متروپل» شناسایی شد و تا به امروز که 40 روز از این اندوه می‌گذرد، هنوز عزای مادران و پدران و خواهران و برادران متروپل داغ و پُراشک است. هنوز هم مادران روی می‌خراشند و پدران بر سینه می‌کوبند و در فراق جوان‌های پرپرشده‌شان مویه می‌کنند.

روزها و شب‌های سختی بر آبادان و مردمش گذشت. روزها و شب‌هایی که لحظه‌ به لحظه‌اش کابوسِ آوار بود. اما حکایت آبادان در مصیب متروپل، حکایت مردمانِ استوار دیار نخل است. حکایت کسانی است که درد ویرانی خانه و کاشانِ‌شان سبب نشد عقب بکشند. آن‌ها همانند همیشه برای کمک به هم‌نوعان خویش سینه سپر کردند و مثل نخلِ وفادار حاشیه متروپل، به نماد همدلی و ایثار بدل شدند.

هشدار به سازنده متروپل

کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در گفت‌وگویی با بیان اینکه به سازنده متروپل در خصوص خطرساز بودن این ساختمان هشدار داده شده بود، گفت: متاسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود پنج هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی پنج هزار ساختمان در این استان دارای مشکل هستند.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز درباره چگونگی فرایند مجوزگیری برج‌ها متروپل در آبادان اظهار کرده است: مجوز احداث این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای ۶ طبقه صادر شده که بعداً دو و سه طبقه به آن اضافه شده است. با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد، تاکنون چند نفر از آن‌ها نیز بازداشت شده‌اند.

دستگیری 16 متهم حادثه

صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان درخصوص متهمان حادثه متروپل اظهار کرد: تاکنون 16 نفر از مسببین و مرتبطین با حادثه متروپل بازداشت شده‌اند و بخش زیادی از تحقیقات انجام و با تکمیل تحقیقات در اسرع وقت تصمیم نهایی اتخاذ و پرونده به دادگاه کیفری ارسال‌ خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکیدات ریاست قوه قضاییه و دادستان کل کشور بر برخورد با تمامی عوامل و مسببین حادثه، روند رسیدگی و تحقیقات با نظارت دادستان مرکز در شعبه ویژه با سرعت در حال رسیدگی است.

پرونده متروپل در مرحله تحقیقات مقدماتی است

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان طی روزهای گذشته با بیان اینکه پرونده متروپل در مرحله تحقیقات مقدماتی است، اظهار کرد: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و رسیدگی دقیق و کارشناسی با تکمیل تحقیقات مقدماتی در مرحله دادسرا و صدور کیفر خواست انجام می‌شود و پرونده به دادگاه ارسال و طبق قانون به آن رسیدگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرونده متروپل دارای ابعاد مختلفی است، یادآور شد: در قوانین و مقررات، هم قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان و هم شهرداری مشخص شده است.

دهقانی خاطرنشان کرد: وقتی بنا احداث می‌شود از زمان صدور مجوز تا مراحل اتمام آن وظایف و نظارت‌هایی در ابعاد فنی وجود دارد و همه آن‌ها که مسئول هستند باید به وظیفه خود عمل کنند. بنابراین این پرونده از نظر فنی و تخصصی ابعاد مختلفی دارد.

علنی بودن دادگاه معلوم نیست

وی این را هم گفت که تشخیص علنی بودن یا نبودن دادگاه مشخص نیست و ابعاد این قضیه باید از جهات مختلف بررسی شود و قطعا و یقینا با کسانی که در این حادثه مقصر باشند و به نحوی موجب وقوع این حادثه شده‌اند بدون تعارف برخورد می‌شود.

دهقانی اضافه کرد: در صورتی که حکم قطعی صادر شود، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد و حتما مردم را در جریان امور قرار می‌دهیم.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفری که برای بررسی ابعاد متروپل به آبادان داشت، ضمن تاکید بر اینکه  هر فسادی که در ساخت «متروپل» نقش داشته است باید مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: باید به شکایت تمام افرادی که حقی دارند رسیدگی شود به گونه‌ای که هیچ ذی‌حقی احساس نکند به شکایت او رسیدگی نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها