کد خبر: 560582
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۳:۲۱:۱۴
| |

بیدارپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

تعداد مبتلایان به وبا در کردستان به ۲۲ نفر افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با شناسایی سه بیمار دیگرف شمار بیماران مبتلا به وبا از ابتدای شیوع این بیماری تا امروز در استان به ۲۲ نفر افزایش یافته است.

تعداد مبتلایان به وبا در کردستان به ۲۲ نفر افزایش یافت
کد خبر: 560582
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۳:۲۱:۱۴

فرزام بیدارپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با شناسایی سه بیمار دیگرف شمار بیماران مبتلا به وبا از ابتدای شیوع این بیماری تا امروز در استان به ۲۲ نفر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، فرزام بیدارپور روز سه‌شنبه اظهار داشت: با تشدید غربالگری افراد دارای علایم بیماری های روده‌ای و اسهال، سه مورد جدید دیگر در مریوان شناسایی شد و تعداد بیماران این شهرستان به ۱۹ نفر رسید.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران در دیگر شهرستانهای استان همچنان ثابت است و شامل یک نفر در سقز، یک نفر در سنندج و یک نفر در کامیاران بوده‌اند افزود: از بیماران شناسایی شده تنها یک نفر در مریوان بستری است و بقیه بصورت سرپایی مداوا شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مهمترین و در عین حال ساده ترین راه مقابله با وبا و جلوگیری از گسترش آن را رعایت بهداشت فردی  برشمرد و افزود: پرهیز از خوردن آب، غذا، سبزیجات و میوه آلوده را باید با جدیت در نظر گرفت.

دکتر بیدارپور اضافه کرد: بیشتر این بیماران سابقه تردد به اقلیم کردستان عراق را دارند که این بیماری در آنجا شایع است.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، ‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند.

اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می شود. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها