کد خبر: 560399
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۵:۴۷:۴۵
| |

ابتلای قطعی ۲ بیمار به تب کریمه‌کنگو در سیرجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سیرجان گفت: مبتلایان قطعی تب کریمه‌کنگو در سیرجان به 2 نفر افزایش یافت.

ابتلای قطعی ۲ بیمار به تب کریمه‌کنگو در سیرجان
کد خبر: 560399
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۵:۴۷:۴۵

 محمد موقری‌پور معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان اظهار داشت: طی دو روز گذشته یک مورد بیمار تب کریمه‌ کنگو در شهرستان شناسایی و امروز هم مورد دوم ابتلای قطعی به تب کریمه‌کنگو شناسایی و در بیمارستان بستری شدند.

به گزارش فارس، وی افزود: این بیماری مشترک بین دام و انسان یک بیماری ویروسی است که در فصول گرم بهار و تابستان به دلیل ازدیاد جمعیت کنه‌ها شیوع پیدا می‌کند و نشخوارکنندگان اهلی با توجه به ارتباطات با جامعه روستایی و عشایر مهمترین انتقال دهنده این بیماری به افراد در معرض ابتلا هستند. 

موقری عنوان کرد: دامداران، چوبداران، قصابان و سلاخان و کارکنان دامپزشکی و کادر درمان در ارتباط با بیماران تب کریمه‌کنگو در معرض ابتلا به این بیماری هستند که علایم آن تب، درد مفاصل، خونریزی زیرپوستی و خونریزی عمومی است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با تاکید بر لزوم ذبح دام فقط در کشتارگاه‌ها گفت: خرید دام نیز باید از مراکز مجاز عرضه دام باشد زیرا این مراکز تحت نظر دامپزشکی خواهند بود.

موقری با اشاره به نزدیکی به ایام عید سعید قربان و انجام سنت قربانی کردن گوسفند گفت: به هیچ عنوان نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کرد

وی افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: اگر مبتلایان به این بیماری شناسایی نشده و یا تحت درمان قرار نگیرند احتمال مرگ و میر تا درصد بالایی را دارند و باید این بیماری را جدی گرفت و در صورت مشاهده یا علائم فورا به مراکز درمانی مراجعه کرد.

موقری تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده باید حداقل برای ۲۴ ساعت در دمای 4 درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی‌‌گراد مصرف شود و مردم از مصرف جگر خام نیز خودداری کنند.

وی گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو برنامه‌ریزی مدون در سمپاشی مکان انتقال و محل نگهداری دام‌ها است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها