کد خبر: 559499
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۸:۴۸:۴۰
| |

ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: اقدامات پیشگیرانه و افزایش آگاهی مردم برای مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سطح استان اردبیل ضروری است.

ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری تب کریمه کنگو
کد خبر: 559499
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۸:۴۸:۴۰

​بهلول تکلوی مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به آغاز فصل گرما و تشدید بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو اظهارکرد: اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌های مختلف و برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی، تلاش کرده در راستای پیشگیری از این بیماری در استان گام بردارد.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است، افزود: این بیماری  در دام‌ها بدون علائم خاص بوده اما در انسان منجر به تب خونریزی دهنده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: خشکسالی و افزایش گرما باعث شده تا فعالیت جوندگان از جمله کنه زیاد شود و رعایت اقدامات پیشگیرانه از سوی دامداران، کارگران دامپروری‌ها وکشتارگاه‌ها در کاهش ابتلا به این بیماری موثر خواهد بود.

تکلوی بیان داشت: در همین راستا بیش از ۴۵۰ نفر از ابتدای سال تاکنون با شرکت در بیش از ۲۲کارگاه آموزشی مرکز خدمات کشاورزی، اطلاعات وآگاهی‌های لازم برای مبارزه و پیشگیری با این بیماری را فراگرفته‌اند.

وی تصریح کرد‌: تلاش‌های این اداره‌کل برای سمپاشی جایگاه دام و خود دام برای مقابله با این بیماری ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: همکاری دامداران و دامپروران در جهت مبارزه با این بیماری ضروری است و باید دام‌ها وجایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

تکلوی اذعان داشت: دام بیمار جز تب خفیف علایم کلینیکی خاصی ندارد، ولی در صورت ابتلای انسانی اگر اقدامات درمانی انجام نگیرد، می‌تواند جان فرد مبتلا را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

وی از شهروندان خواست تا از خرید گوشت­‌های بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی و کشتار غیرمجاز دام به‌ویژه در حاشیه جاده‌ها و روستاهای اطراف شهرستان‌ها خودداری کنند و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و زیر نظارت دامپزشکی دست‌کم ۲۴ ساعت گوشت را در دمای یخچال(بین صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد) نگهداری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: مردم آلایش خوراکی دامی شامل دل، جگر، قلوه را به صورت بسته‌بندی کددار و زیر نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضا باشد تهیه کنند و پس از خریداری به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند.

تکلوی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های غیرمجاز کنار جاده‌ها با دستور دستگاه قضا پلمپ می‌شود گفت: تشدید نظارت در کشتارگاه‌ها و تعطیلی واحدهای قصابی فاقد مجوز کنارجاده‌ها با قدرت ادامه دارد.

وی بیان کرد: بازرسین اداره‌کل دامپزشکی بصورت روزانه نسبت به این موارد نظارت دارند و در ایام منتهی به عید قربان نیز کشتار و قربانی احشام پس از نظارت و بازرسی قبل ازکشتار همکاران و بازرسان اداره کل دامپزشکی انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها