کد خبر: 556011
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ۱۷:۳۰:۰۲
| |

امام جمعه ایلام:

دخالت عوامل انسانی طبیعت را دچار آسیب جدی کرده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: دخالت ها و تعرض های بی رویه و غیراصولی عوامل انسانی طبیعت را دستخوش تغییرات و آسیب های جدی کرده است.

دخالت عوامل انسانی طبیعت را دچار آسیب جدی کرده است
کد خبر: 556011
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ۱۷:۳۰:۰۲

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: دخالت ها و تعرض های بی رویه و غیراصولی عوامل انسانی طبیعت را دستخوش تغییرات و آسیب های جدی کرده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل و کارکنان حفاظت محیط زیست استان ایلام به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار داشت: قطع بی رویه درختان جوان و سرسبز جنگلی توسط برخی افراد در حال تبدیل شدن به یک بحران زیست محیطی مهم در استان است که باید دستگاه های مرتبط به طور جدی به این موضوع ورود کنند.

وی افزود: حفاظت و حراست از محیط زیست و طبیعت نیازمند آموزش و فرهنگ سازی عمومی و گسترده در بین آحاد مردم است که در این راه باید از ظرفیت رسانه ها برای اشاعه فرهنگ غنی حفاظت از محیط زیست در سطح جامعه استفاده شود.

امام جمعه ایلام یادآور شد: یکی دیگر از فرهنگ سازی های تاثیرگذار در حوزه محیط زیست و طبیعت مقوله وقف است که به عنوان مثال افراد در زمان بارش برف با پاشیدن دانه و علوفه و در ماه های گرم و کم آب با تامین آب وحوش به یاری حیات وحش بشتابند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار خشک یا کم آب شدن چشمه ها و رودخانه ها را یکی از مهمترین معضل ها و چالش های فراروی محیط زیست استان دانست و ادامه داد: با کمک دستگاه های مرتبط، جوامع محلی و انجمن های مردم نهاد آب مورد نیاز وحوش در مناطق دارای چالش کم آبی تامین شود.

وی وجود شکارچیان را از دیگر تهدیدهای فراروی حیات وحش استان برشمرد و تاکید کرد: زیستگاه مرزی کولگ در مهران علاوه بر شکارچیان بومی، به علت وجود شکارچیان طرف عراقی باید بیشتر از قبل مورد توجه و رصد قرار بگیرد و همچنین تامین امنیت، آب و غذای وحوش این ناحیه از اولویت های محیط زیست باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار اضافه کرد: حفظ طبیعت، عدم قطع درختان و شکار وحوش در دین مبین اسلام مورد تاکید بسیار قرار گرفته و خداوند نسبت به آزار وحوش یا قطع درختان انسان خاطی را مورد بازخواست قرار می دهد چرا که این موجودات زنده نیز حق حیات دارند.

جانمایی غلط واحدهای صنعتی باعث بروز آلایندگی های زیست محیطی در ایلام شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام هم گفت: یکی از مهمترین چالش های حوزه محیط زیست واحدهای آلاینده هستند که در گذشته بدون رعایت نکات و پیوست های زیست محیطی جانمایی شده اند و اکنون باعث آلایندگی محیط زیست هستند اما در سال های اخیر طرح های جدید اقتصادی و صنعتی با پیوست های زیست محیطی و جانمایی درست و اصولی مجوز گرفته اند.

غلامرضا ابدالی افزود: سال گذشته ۷۸۷ مورد مجوز ایجاد و بهره برداری از واحدهای تولیدی و صنعتی صادر و با ۳۹ مورد به علت عدم رعایت ملاحظات و پیوست های زیست محیطی مخالفت شد و در همین سال یک هزار و ۱۵۶ واحد صنعتی و تولیدی مورد پایش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۴ واحد آلاینده به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۲۸ مورد تخلف زیست محیطی کشف و در این رابطه ۲۸۵ نفر شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند و ۲۰۰ میلیون تومان ضرر و زیان حاصله به محیط زیست توسط این متخلفان ثبت شده است و ۱۳.۵ هکتار از اراضی زیر نظر محیط زیست دچار آتش سوزی شد.

ابدالی یادآور شد: ایلام از جمله استان های پیشرو و موفق در زمینه بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی است اما وجود انبوه نخاله های ساختمانی (۳۰۰ هزار تن) و پسماندهای خانگی باعث تخریب طبیعت و آسیب رسانی به محیط زیست شده است که تداوم این موضوع سلامت محیط زیست استان را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت.

وی در مورد تامین آب حیات وحش نیز توضیح داد: با اعتبار ۲۲۰ میلیون تومان چهار مخزن با ظرفیت ۱۲ متر مکعب در منطقه مانشت و قلارنگ نصب شد و برای تعمیر و راه اندازی تلمبه های بادی نیز ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شد و برای منطقه کولگ نیز ۲ آبشخور همراه با یک پاسگاه ایجاد شد.

وی در مورد علوفه نشخوارکنندگان نیز اظهار داشت: احداث انبار علوفه با اعتبار یک میلیارد تومان و تامین علوفه برای وحوش با توجه به بروز خشکسالی در سطح استان از دیگر اقدامات محیط زیست استان طی ماه های اخیر است.

ابدالی در زمینه آمادگی برای مهار آتش سوزی های احتمالی در زیستگاه ها و مناطق تحت حفاظت نیز گفت: ۱۲ دستگاه دمنده، ۵۰ عدد فلکس پک، ۱۰۰ عدد آتش کوب، یک هزار و ۵۰۰ متر آتش بُر، تشکیل و ساماندهی ۱۶ تیم واکنش سریع و تجهیز انجمن های مردم نهاد از جمله اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی ها است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها