کد خبر: 549384
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ۲۰:۴۴:۲۹
| |

نقدی بر جوابیه وزارت کشور

غزل لطفی در نقدی بر جوابیه مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور بر گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «کوه زباله پشت وعده‌های انجام‌نشده» نوشت: هیچ قسمتی از این جوابیه به مردمی که امروز نیازمند کمک‌های پزشکی و بهداشتی هستند، پرداخته نشده است.

نقدی بر جوابیه وزارت کشور
کد خبر: 549384
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ۲۰:۴۴:۲۹

غزل لطفی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: نقدی بر جوابیه مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور بر گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «کوه زباله پشت وعده‌های انجام‌نشده»

روزنامه اعتماد در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ گزارشی از کوه ۱۱۰ متری زباله در سراوان رشت منتشر کرد و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور نیز جوابیه‌ای صادر کرد که مباحث مطرح شده به عقیده بنده لازم است اما کافی نیست و در ادامه این یادداشت مواردی را ذکر می‌کنم تا با در نظر گرفتن آنها اقداماتی که در پیش است به نتایج بهینه‌تری برسد. 

زباله سراوان

۱- در پاسخ وزارت کشور آمده است؛ «ساماندهی و بهسازی دفن‌گاه زباله سراوان، از روز ورود هیات دولت به استان گیلان (هشتم بهمن ۱۴۰۰) به‌طور جدی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت و وزیر کشور با حضور در منطقه و گفت‌وگو با مردم، دستور انجام طراحی مناسب و اقدامات عاجل به منظور تعطیلی کامل این دفن‌گاه را صادر کرد.» اما طبق اخبار و مشاهدات میدانی تا زمانی که ساکنین منطقه سراوان، در اواخر فروردین ۱۴۰۱، راه را بر خودروهای حمل زباله بستند، این مرکز تعطیل نشده بود (نزدیک به سه ماه بعد) و نکته مهم‌تر اینکه فرماندار شهر رشت با حضور در جمع معترضین از آنها درخواست فرصت دادن به دولت جدید و بازگشایی راه عبور خودروها را داشت. 

۲- در هیچ قسمتی از این جوابیه به مردمی که امروز نیازمند کمک‌های پزشکی و بهداشتی هستند، پرداخته نشده است. لازم است به‌ جهت درمان افرادی که سال‌ها در این منطقه ساکن بوده‌اند و متحمل انواع بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج شده‌اند، وزارت بهداشت ورود کند و به بیمارانی که اکثرا توان مالی درمان را ندارند کمک شود. 

۳- در بند سوم جوابیه آمده است «اصلاح مدیریت کارخانه کود آلی و آغاز افزایش ظرفیت آن از ۱۵۰ تن فعلی به ۱۰۰۰ تن که باعث کاهش ۷۰ درصدی زباله دفنی می‌شود.» اما زمان دقیقی برای آن مشخص نشده است که  با توجه به مستهلک بودن دستگاه‌های فعلی مرکز کود آلی به نظر نمی‌رسد این مورد بتواند به زودی آغاز شود. 

4- لازم به‌ ذکر است مدت‌هاست که اورهال کردن خطوط فعال کود آلی، مغفول مانده است و انباشت زباله در روزهای اخیر هم توان فنی بازیافت را به‌شدت تحت فشار قرار داده است و چاره‌ای جز دفن نیست. ضروری است آنالیز کارشناسی امکان کاهش ۷۰ درصدی زباله دفنی ارایه شود.

 ۵-  از هشتم بهمن؛ سفر استانی رییس‌جمهور و هیات دولت به گیلان، تا امروز مرکز جدیدی برای دفن اصولی و بهداشتی زباله، اعلام نشده است و اینهمه تاخیر و تعلل پیامدی ندارد جز بیماری و رنج و درد برای مردمی که ساکن سراوان هستند و به‌ جهت سوء مدیریت‌ها، در سالیان اخیر، ارزش املاک‌ این منطقه نیز به شدت افت کرده و حتی امکان فروختن ملک خود و نقل مکان به جایی دیگر را ندارند. این موضوع هم باید مورد توجه باشد که با در نظر گرفتن حاصلخیزی خاک گیلان و تلاقی کوه و دریا و جنگل، باید در معرفی مرکز جدید دقت زیادی صورت گیرد. سال‌های گذشته مرکزی در رودبار در نظر گرفته شد که با مخالفت ساکنین، امکان بهره‌برداری منتفی شد. 

۶- ارایه برنامه‌ای مدون با ذکر زمان‌بندی دقیق که بر پایه آرامش و کمک به مردم سراوان رشت باشد لازم و ضروری است که در این جوابیه دیده نمی‌شود و فقط از کلماتی مانند به زودی استفاده شده است.

۷- مدت‌هاست که مقادیر زیادی از بودجه تخصصی به موضوع مدیریت پسماند گیلان صرف مطالعه و تحقیق شده است، امروز زمان اعلام کارهای عملیاتی و محسوس است تا اعتماد از دست‌رفته به مدیریت پسماند گیلان، دوباره باز گردد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها