کد خبر: 548082
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۰۹:۳۷:۰۹
| |

گیلان؛ با هوای پاک و «آب و خاک» آلوده

به نظر می‌رسد باتوجه به حساسیت موضوع پسماند در شهرهای شمالی کشور که هم در دولت گذشته مورد بحث و بررسی بوده و هم در دولت فعلی، وجود عزمی جدی، برای رفع این موضوع مهم‌تر از موضوعاتی چون تخصیص و تامین بودجه است تا بتوان این معضل بزرگ را برای همیشه ریشه‌کن کرد.

گیلان؛ با هوای پاک و «آب و خاک» آلوده
کد خبر: 548082
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۰۹:۳۷:۰۹

غزل لطفی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: دفن زباله در سراوان رشت، سال‌هاست که یکی از مشکلات بزرگی است که سلامت مردم و بهداشت این منطقه را تهدید می‌کند. مدیریت شهری رشت در سال‌های گذشته، بارها اخباری مبنی بر تخصیص اعتبار برای احداث سلول بهداشتی و ساماندهی مرکز دفن زباله و راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه منتشر کرد اما بعد از مدتی این پروژه‌ها علی‌رغم افتتاح‌های نمادین، مغفول ماند و مردم ماندند و کوهی از زباله که ارمغانی ندارد جز بیماری‌های کشنده که هر روز جان‌شان را تهدید می‌کند. ساکنین سراوان این روزها دست به اعتراضات گسترده‌ای زده‌اند و راه را بر ماشین‌های حمل زباله بسته‌اند و در روزهای گذشته حتی درخواست فرماندار رشت را برای فرصت دادن به دولت جدید با «نه» پاسخ دادند. در این میان شهردار رشت نیز که در اسفند ماه ۱۴۰۰ در نشست مطبوعاتی پایان سال اعلام کرده بود «طبق نظر وزارت کشور محل دفن زباله سراوان باید مسدود و تعطیل شود که ما برای انجام این امر باید در درجه اول نسبت به راه‌اندازی زباله‌سوز با تزریق اعتبارات ملی و در وهله دوم نسبت به تدارک یک لندفیل بهداشتی اقدام نماییم»، این روزها در حال بازدید از زباله‌سوز و تکنولوژی‌های نوین پردازش زباله در کرج و تهران است و این خود نشان از آن دارد که مدیریت شهری رشت که اتفاقا امیرحسین علوی شهردار فعلی یکی از اعضای شورای اسلامی ادوار گذشته نیز بوده تا امروز با این موضوع کارشناسانه برخورد نکرده بوده و حالا که صدای اعتراض مردم بلند شده، تازه در حال بازدید و یافتن راه‌حل است. پیامد انباشت غیر اصولی زباله در سراوان، امروز به معضلی تبدیل شده که حل آن اراده‌ای ملی را طلب می‌کند، زیرا نه تنها ساکنین استان گیلان را تهدید می‌کند بلکه آلودگی آب و خاک به آلودگی گونه‌های مختلف زیستی (گیاهی و حیوانی) منتهی می‌شود که درنهایت با تخریب زیست‌بوم این استان سبز، سلامت کل کشور نیز در معرض خطر خواهد بود. 

تخصیص بودجه که البته بارها در دستور کار هم بوده یکی از موارد حل این مشکل است و مهم‌تر از آن ورود کارشناسان ملی است که بتوانند راه‌حلی قطعی ارایه دهند تا شیرابه‌های سراوان بیش از این شهروندانش را متحمل درد و رنج نکند. باید توجه داشت شیرابه‌ زباله، طبق نظر کارشناسان، از آلوده‌ترین ترکیبات تولید شده از فاضلاب‌های دپو شده صنعتی و شهری می‌باشد و همواره سفره‌های آب‌های زیرزمینی را تهدید می‌کنند و سلامت انسان و سایر موجودات را به خطر می‌اندازند. حل هر چه سریع‌تر مشکلات منتهی به مدیریت دفع پسماند در استان گیلان که فقط به منطقه «سراوان» خلاصه نمی‌شود و ما شاهد دفع اجباری و غیراصولی در مناطق دیگری چون بندرانزلی و بندر کیاشهر که زباله‌ها در نزدیکی تالاب‌ها دفن می‌شوند، هستیم و همچنین شهرهای دیگر این استان نیز عمدتا از دفنگاه اصولی برخوردار نیستند، ضروری است تا از بروز مشکلات بیشتر برای ساکنان و از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانات و آبزیان جلوگیری شود. به نظر می‌رسد باتوجه به حساسیت موضوع پسماند در شهرهای شمالی کشور که هم در دولت گذشته مورد بحث و بررسی بوده و هم در دولت فعلی، وجود عزمی جدی، برای رفع این موضوع مهم‌تر از موضوعاتی چون تخصیص و تامین بودجه است تا بتوان این معضل بزرگ را برای همیشه ریشه‌کن کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها