کد خبر: 549189
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۸:۴۳:۴۹
| |

زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

بازخوانی سه مولفه اصلی اطلاع‌رسانی یعنی فناوری رسانه، مخاطب و پیام ضروری است

از آنجا که سه مولفه اصلی اطلاع‌رسانی یعنی فناوری رسانه، مخاطب و پیام نقش مهمی در مطالعات رسانه دارند، ضرورت بازخوانی آنها الزامی است.

بازخوانی سه مولفه اصلی اطلاع‌رسانی یعنی فناوری رسانه، مخاطب و پیام ضروری است
کد خبر: 549189
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۸:۴۳:۴۹

زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی اصلاح طلب طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: از آنجا که سه مولفه اصلی اطلاع‌رسانی یعنی فناوری رسانه، مخاطب و پیام نقش مهمی در مطالعات رسانه دارند، ضرورت بازخوانی آنها الزامی است.  فناوری رسانه منجر به تولد رسانه‌های نوین شده است، لذا از نظر فناوری شکل و ماهیت رسانه با تغییرات چشمگیری روبه‌رو شده، در کنار این مهم مخاطب که اصلی‌ترین بخش اطلاع‌رسانی است از منفعل به فعال و گزینشگر و تولید‌کننده تغییر ماهیت داده و در بخش سوم پیام نیز با توجه به تحولات دو عرصه پیشین با تغییرات جدی روبه‌رو شده است. 

از این‌رو وقتی از سبک خبر در رسانه‌های نوین گفت‌وگو می‌شود، مبنای تغییر در دو بخش اول این گزاره یعنی مخاطب و فناوری رسانه است. در این میان توجه به این مهم قابل تامل است که موقعیت جدیدی در وضعیت خبر ایجاد شده که از آن به زیست بوم جدید نام می‌برند .در این اکوسیستم جدید روش‌هایی که کاربران به خبر دست می‌یابند، دگرگون و در واقع مصرف خبری در رسانه‌ها تقاضامحور شده و کاربران در محدوده زمانی و مکانی به خبر دسترسی پیدا نمی‌کنند، بلکه این زیست بوم ساختار خطی را دگرگون کرده و شکل حلقوی را به وجود آورده که امکان ارتباط بیشتر را فراهم کرده و افراد خود منبع خبر هستند. 

با توسعه رسانه‌های نوین و گسترش ابعاد آنها سبک روزنامه‌نگاری در جهشی دوباره به سوی سبک هرم وارونه تصاویر تازه تاسیس روزنامه‌نگاری یعنی سناریونویسی و سبک تاریخی با لید نرم را با تردید روبه‌رو کرد. این سبک روزنامه‌نگاری که در اواخر قرن بیستم با چالش روبه‌رو شده بود، به سوی نوعی داستان‌نویسی در متن و لید وارد شده بود .در خبرنویسی داستانی تلاش بر این بود که خبر به صورت یک داستان با مقدمه و متن و نتیجه به مخاطب ارایه شود، این مهم در روزنامه‌های پرتیراژ به ‌شدت مورد استقبال قرار گرفته اما با تحولات رسانه به نظر می‌رسد این سبک دیگر قادر به ارایه خبر به معنای کوتاه و گزیده و اهمیت موضوع نباشد. اگر ارزش‌های خبری که شامل شهرت، فراگیری، مجاورت و بزرگی و استثنایی و برخورد را کانون اصلی تشکیل خبر بدانیم در سبک هرم وارونه قادر به نمایش تعداد زیادی از آنها هستیم که شکل و ماهیت خبر را جذاب‌تر و اثرگذارتر می‌کند . 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها