زنده‌گیری یک حیوان تحت چه شرایطی باید انجام شود؟

مرگ یک پلنگ در عملیات زنده‌گیری این پرسش را مطرح کرده که اساسا زنده‌گیری یک حیوان تحت چه شرایطی باید انجام شده و متولی آن کدام دستگاه یا سازمان است؟ آیا آتش‌نشانی به عنوان متولی ایمنی شهرها مسئولیت زنده‌گیری حیوانان در شهر را هم برعهده دارد؟ موضوعی که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به آن پاسخ داده است.

زنده‌گیری یک حیوان تحت چه شرایطی باید انجام شود؟
کد خبر: 548974
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۰۹:۳۳:۱۷

سید جلال ملکی،  درباره رویکرد و تخصص آتش‌نشانی تهران در رابطه با نجات و زنده‌گیری حیوانات اظهارکرد: وظیفه اصلی آتش‌نشانی‌ها گرفتن حیوانات وحشی و شکاری نیست و ما در این خصوص سعی می‌کنیم تا آن‌جایی که می‌توانیم محیط را ایمن کنیم وگرنه گرفتن و صید حیوان اصلا منطقی هم نیست چرا که ابزار و تجهیزات لازم آن را نداریم. 

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آتش‌نشان‌ها دوره‌های گرفتن حیوانات وحشی و شکاری را نگذراندند. زنده‌گیری حیوانات کوچک یا شهری مثل گربه وحشی، سگ، خرگوش، پرندگان، مار و.. را آتش‌نشانان انجام می‌دهند؛ اما در خصوص حیوانات وحشی و بزرگتر مثل گرگ، شیر، خرس، پلنگ و.. آتش‌نشانی نه لوازم آن را دارد و نه نیازی به آن وجود دارد. جایگاه این حیوانات در شهر نیست و اگر موردی پیش بیاید بسیار استثنا است. 

آتش‌نشانی تجهیزاتی برای زنده‌گیری حیوانات بزرگ ندارد

ملکی گفت: طی این سال‌ها یک مورد وجود داشت که یک میمون را زنده‌گیری کردیم. یک گرگ هم پیش از عید با همکاری آتش‌نشانی زنده‌گیری شد که مشخص نیست چگونه تا مرکز شهر تهران آمده بود. در هرحال آتش‌نشان‌ها نه دوره‌های مهار حیوانات بزرگ را گذراندند و نه تجهیزات آن را دارند و نه اصلا این کار از وظایف آن‌ها است. آتش نشانی در لحظات اولیه در محل حضور پیدا می‌کند و محل را ایمن سازی می‌کند تا دستگاه‌های متولی در محل حضور پیدا کنند و در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهند. 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درباره تجهیزاتی که آتش نشانی تهران برای زنده‌گیری حیوانات دارد گفت: آتش نشانی تهران مارگیر، تور و پارچه‌های برزنتی برای به دام انداختن حیوانات را دارد. حتی در گذشته مار را با خاموش کننده‌های CO۲ بی‌حال می‌کردیم و پس از آن زنده‌گیری می‌کردیم اما مگر می‌توان پلنگ یا گرگ را با CO۲ بی‌حال کرد؟‌ 

آتش‌نشانی تفنگ بی‌هوش کننده حیوانان را ندارد

وی با اشاره به عملیات زنده‌گیری یک گرگ که پیش از عید انجام شد گفت:‌ در این عملیات آتش‌نشانی حضور داشت اما سازمان‌های دیگر هم حضور داشتند؛ ما سعی می‌کردیم این گرگ وارد کوچه‌ها پس‌کوچه ها و معابر شهری نشود تا بعد از آن در پارک یا خیابان خلوتی انقدر آن را تعقیب کردند تا بر روی زمین نشست و پس از آن به کمک تفنگ بیهوشی آن را بیهوش کردند و سپس برای انتقال آن اقدام کردند. البته آتش‌نشانی تفنگ بیهوشی ندارد.

ملکی در پاسخ به اینکه آیا آتش‌نشانی تهران موردی از حادثه در باغ وحش‌های خانگی و .. داشته یا خیر گفت: مواردی وجود داشته که یکسری حیوان‌ها از سوی شهروندان مشاهده شدند که مشخصا خاستگاه آن‌ها شهر نبوده است اما در نهایت هم آتش‌نشانی متوجه نشده که چرا آن ها در شهر حضور داشتند. مثلا یک میمون خیلی بزرگ را سمت محله ۱۳ آبان گرفتیم. یا چند سال قبل سه توله شیر در تهران دیده شد که مشخصا خاستگاهشان تهران نبوده است. یا آهو را در خود تهران گرفتیم که خاستگاه این‌ها در شهر نیستند و مشخص است این‌ها از جایی فرار کردند. البته ما پیگیر آن نمی‌شویم ولی احتمالا باید چنین باغ وحش‌های خانگی وجود داشته باشد که از آن مطلع نیستیم و البته وظیفه آتش‌نشانی هم نیست که از آن اطلاعی کسب کند و سازمان‌های دیگری متولی هستند.

وی درباره اینکه آتش‌نشانی حیوانات زنده‌گیری شده را به کدام سازمان تحویل می‌دهد گفت:‌ این حیوانات به دستگاه‌های متولی تحویل داده می‌شود. در برخی موارد به باغ وحش‌ها، بوستان پردیسان، سازمان محیط زیست و.. تحویل داده می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها