کد خبر: 547194
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ۱۷:۵۳:۵۷
| |

اما و اگرهای کوچ زودهنگام عشایر به ییلاق‌‌های استان اصفهان

تهدید تخریب ۲ میلیون هکتار از مراتع با ورود دام‌ها

ورود گله‌های دام به مراتع استان اصفهان و چرای زود هنگام علاوه بر تخریب مراتع و فرسایش خاک، به دشت‌های سبز استان خسارت وارد کرده و برای دو میلیون هکتار از مراتع این استان تهدید به شمار می‌رود.

تهدید تخریب ۲ میلیون هکتار از مراتع با ورود دام‌ها
کد خبر: 547194
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ۱۷:۵۳:۵۷

هر سال با ورود زودهنگام دام، بیش از دو میلیون هکتار از مراتع استان در معرض تخریب قرار می‌گیرد. برخی دامداران به صورت غیرمجاز دام را وارد مراتع می‌کنند و خساراتی ناشی از این کوچ را به استان متحمل می‌کنند. طرح کنترل کوچ و جلوگیری از ورود زود هنگام دام به مراتع با حدود 200 قرق‌بان در 10 ورودی استان آغاز شده است چرا که ورود زود هنگام دام به مراتع، تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک و جاری شدن روان‌آب‌ها و ایجاد سیلاب‌ها را در پی دارد.

به گزارش تسنیم، معاون اداره امور مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این خصوص اظهار داشت: امسال با ورود نزدیک به 300 دامدار با 30 هزار راس دام که از طرق مختلف وارد مراتع استان اصفهان شدند موجبات خسارت به مراتع را رقم زدند.

محمدقاسم هلیلی افزود:  بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان خسارتی است که در اثر چرای زود هنگام دام‌ها به مراتع ییلاقی وارد می‌شود و این دام‌ها باید در استان‌های مبدا یا قشلاقی خودشان شرایط برایشان مساعد شود که بتوانند دیرتر اقدام به کوچ به سمت ییلاقی کنند.

بیش از 2 میلیون هکتار از مراتع استان در معرض تخریب قرار می‌گیرد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چادگان نیز اظهار داشت: یکی از ورودی‌های استان اصفهان از سمت شهرکرد به اصفهان در پاسگاه سودجان از ورود دام غیر مجاز در 60 روز اول سال جلوگیری می‌شود.

حجت‌الله بهمنی تصریح کرد: با اینکه این طرح از اواخر اسفند شروع و تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد اما بیش از دو میلیون هکتار از مراتع استان در معرض تخریب قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به ورود زود هنگام دام به مراتع استان، اظهار داشت: حدود 60 هزار نفر معادل 11 هزار خانوار عشایر استان از مناطق قشلاقی استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و کهکیلویه و بویر احمد در حال حرکت به طرف استان اصفهان هستند.

مختار اسفندیاری افزود: بختیاری‌ها از استان خوزستان وارد شهرستان فریدونشهر و چادگان و دامنه می‌شوند و عشایر ایل قشقایی از مناطق فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد به مناطق جنوب استان اصفهان از جمله سمیرم، شهرضا و دهاقان می‌شوند.

وی با بیان اینکه تقویم کوچ، تاریخ کوچ یا مدیریت کوچ بستگی به پارامترهای طبیعت از جمله خشکسالی‌ها، گرما، آب و علوفه دارد، گفت: اگر این چند پارامتر در مناطق قشلاق و گرمسیری خوب باشد، عشایر تاریخ کوچ و تقویم کوچ را بهتر رعایت می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان ادامه داد: اگر خشکسالی شدید باشد و آب و علوفه در مناطق قشلاقی کم باشد و گرما هم زیاد باشد، معمولا عشایر زودتر حرکت می‌کنند و ممکن است زودتر به مناطق مرزی استان اصفهان برسند.

وی تصریح کرد: سازمان امور عشایر و اداره کل منابع طبیعی استان، بهداشت و درمان استان و نیروی انتظامی باید برنامه‌ریزی کنند کوچ به نحو درست انجام بگیرد و در مسیر کوچ نیز در صورت نیاز  اقدام به آب‌رسانی، علوفه‌رسانی و عرضه کالاهای اساسی می‌کنیم.

اسفندیاری با اشاره به اینکه شرایط خشکسالی در سال گذشته شدید بود، اما شرایط تولیدات جامعه عشایری خوب بوده خاطرنشان کرد: 25 تا 28 درصد و حتی 30 درصد گوشت قرمز استان اصفهان را عشایر تامین می‌کنند و نزدیک به هفت هزار تن فراورده‌های لبنی و 700 تن عسل و تولید نزدیک به 40 هزار متر مربع صنایع‌دستی را عشایر به عهده دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها