کد خبر: 547187
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ۱۷:۱۸:۴۱
| |

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی:

آرسنیک آب در برخی محدوده‌های فعالیت معادن مس به ١٢ برابر حد مجاز رسیده است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: آرسنیک آب در برخی محدوده‌های فعالیت معادن مس به ١٢ برابر حد مجاز رسیده و در شاخص‌های آلودگی هوا نیز دیگر مرتع سالم در مناطق مس‌خیز استان نداریم.

آرسنیک آب در برخی محدوده‌های فعالیت معادن مس به ١٢ برابر حد مجاز رسیده است
کد خبر: 547187
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ۱۷:۱۸:۴۱

محمدرضا پورابراهیمی امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با تاکید بر لزوم بازنگری در فعالیت برخی صنایع بزرگ استان کرمان عنوان کرد: یکسری فعالیت ها در صنایع اصلی استان کرمان داریم که تاثیر آنها بر محیط زیست استان به اندازه وزنشان است که ضرورت بازنگری در فرایند تولیدی این صنایع وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی  افزود: ضرورت دارد چارچوب های محیط زیست رعایت شود که اگر این کار انجام نشود، شاهد شرایط بحرانی در استان خواهیم بود و امروز نتیجه برخی اقدامات خلاف زیست محیطی را در برخی مناطق کشور می بینیم.

وی تصریح کرد: صنعت مس در استان کرمان وضعیت زیست محیطی نامطلوبی دارد و نتوانسته همگام با پیشرفت دنیا، حرکت کند؛ متاسفانه در کشور نیز نسبت به سایر صنایع عقب مانده است.

پورابراهیمی با مقایسه مس با گل گهر در سیرجان افزود: شرکت گل گهر با ذخیره ١.٢ میلیارد تن در سال ٧۴ کار خود را در استان کرمان آغاز کرد و امروز گل گهر در حوزه توسعه فعالیت ها با توجه به ذخیره منابع، در تولید، سودآوری و اشتغال زایی از صنعت مس پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه گل‌گهر سال گذشته ١۵٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در طرح های توسعه استان کرمان انجام داد تصریح کرد: اما تولید شرکت مس از پیش از انقلاب تاکنون با این همه فعالیت از ١۵٠ هزار تن مس کاتد به ۲۵۰ هزارتن غیر از قراضه برداری رسیده درحالی که قرار بوده به ٨٠٠ هزار تن برسد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آرسنیک آب در برخی محدوده های فعالیت معادن مس به ١٢ برابر حد مجاز رسیده و در شاخص های آلودگی هوا نیز دیگر مرتع سالم در مناطق مس خیز استان نداریم.

وی با بیان اینکه هر دام این مناطق دچار آفتی شده و این وضعیت در استان کرمان قابل قبول نیست تاکید کرد: در شرایط کنونی هم تولید به جایی نرسیده و هم محیط زیست ما در حال نابودی است.

پورابراهیمی افزود: شرکت ملی مس یکی از آن شرکت های صادراتی است که سهمی قابل توجه باید در این حوزه داشته باشد و براحتی می‌توانیم پنج میلیارد دلار منابع ارزی از شرکت مس داشته باشیم اما اینگونه نیست.

وی یادآور شد: بازنگری در تولید صنایع را از استان کرمان آغاز کردیم و در این زمینه ظرفیت های مس در این استان بسیار زیاد است؛ در منطقه راور، جیرفت، بم، رابر و بسیاری مناطق استان این ظرفیت وجود دارد که باید از آن بهره برداری شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: به شدت منتظر بررسی شاخص های زیست محیطی در صنعت مس هستیم؛ برخی فکر می‌کنند توسعه با محیط زیست سازگاری ندارد اما اینگونه نیست، شرکت هایی در دنیا با حفظ محیط زیست تولید خود را از ٢٠٠ هزار تن به یک میلیون تن رسانده اند.

وی عنوان کرد: شرکت هایی داریم که در کنار توسعه واحد معدنی مس، دامداری زده اند که رابطه محیط زیست را با این معادن نشان می دهد؛ در استان کرمان نیز باید به همین گونه عمل شود اما اگر مسیر توسعه را متوقف کنیم، غیرمعقول است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس همچنین با بیان اینکه راور منطقه محرومی در استان کرمان محسوب می شود، اظهارداشت: این شهرستان امکان سرمایه گذاری در بیش از ٩۵ درصد از مساحت خود را ندارد چرا که محیط زیست، نیروگاه هسته ای یا ایمیدرو آن را بلوکه کرده و این در حالی است که بزرگترین ذخایر را در این منطقه داریم؛ محیط زیست در این زمینه راهکار اجرایی توسعه در کنار حفظ محیط زیست ارائه دهد و ما هم در کنارشان خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت شاخص های اقتصادی کشور اینک رو به رشد است گفت: دیشب در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، تاکید ایشان بر توانمندی درونی کشور بود که اساس حرکت ما در دولت سیزدهم است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: طی سال‌های گذشته توسعه اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی را به برجام گره زدند که این بزرگترین خطای راهبردی کشور بود که به معنی شرطی کردن سفره مردم است.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد صادرات در نیمه دوم سال گذشته ٣٠ درصد افزایش یافت و با همین سرعت پیش می رود که پیش بینی ما از اقتصاد ایران مثبت است؛ همچنین متوسط رشد اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم صفر بود و نرخ رشد اقتصادی ایران براساس گزارش بانک جهانی و صندوق بین المللی پول امسال مثبت خواهد بود که این مهم به واسطه تغییر نگرش شکل گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها