بچه‌ها از «شاد» خداحافظی نمی‌کنند!/ 1.5 میلیون جست‌وجوی روزانه در «شاد»

مدیرعامل فنی «شاد» گفت: از ابتدای شکل‌گیری «شاد» قرار بود که شاد به عنوان بازوی کمکی آموزش و پرورش در فضای مجازی فعالیت کند و بنابراین حضوری شدن مدارس هیچگاه به عنوان تعطیلی «شاد» نخواهد بود. از این به بعد شاد در کنار آموزش کشور ایفای نقش خواهد کرد و به عنوان یک یار کمکی در کنار نظام آموزشی کشور، خواهد بود.

بچه‌ها از «شاد» خداحافظی نمی‌کنند!/ 1.5 میلیون جست‌وجوی روزانه در «شاد»
کد خبر: 547060
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ۲۱:۱۷:۴۱

«شاد» در لغت به معنی خوشوقت، خوشحال، بی‌غم، بافرح و خوش و خرم است و طی دو سال گذشته، این کلمه بارها و بارها در اخبار تکرار شد و بچه‌های مدرسه‌ای به خوبی با آن آشنا هستند.

به گزارش فارس، «شاد» مخفف شبکه آموزشی دانش‌آموزی است و متولد دوران کروناست؛ در حقیقت با ورود کرونا به کشور و تعطیلی مدارس، مسؤولان آموزش و پرورش تصمیم گرفتند که اپلیکیشنی اختصاصی را برای آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی پیش‌بینی کنند تا بچه‌مدرسه‌ای‌ها از درس و مشق و تحصیل عقب نمانند.

 هرچند که بررسی‌ها نشان می‌دهد آموزش مجازی نتوانست خلأ به وجود آمده در آموزش را جبران کند اما حداقل بار بخشی از مشکلات را برداشت؛ «شاد» از یک اپلیکیشن ساده در این مدت رشد کرد تا توانست گام‌های مؤثری را بر دارد؛ البته در این مسیر سختی‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده و هنوز هم در پیش دارد.

بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مقرر شد از 14 فروردین 1401 مدارس کشور بازگشایی شود و همه دانش‌آموزان به مدرسه بروند؛ به عبارت دیگر، آموزش دانش‌آموزان در «شاد» تعطیل شد و  بچه‌ها باید در مدرسه آموزش حضوری می‌دیدند.

البته سه گروه از دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه استثنا شدند و قرار شد این گروه در «شاد» تحصیل را ادامه دهند؛ این سه گروه عبارتند از دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا هستند؛ دانش‌آموزانی که علائم بیماری کرونا را دارند و دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند. 

در خصوص روند فعالیت «شاد» با علی‌ کاظم‌زاده مدیرعامل فنی «شاد» به گفت‌وگو نشستیم تا ببینیم با حضوری شدن آموزش، «شاد» چه روندی را طی خواهد کرد.

موتور جست‌وجوی امن برای دانش‌آموزان

*در سال 1400، «شاد» چه کرد؟ چقدر پیشرفت داشته است؟

امکانات شاد که از روز اول در اختیار دانش‌آموزان بوده است مثل امکانات پیام‌رسانی، تماس‌های تصویری، صوتی، داشبوردهای اختصاصی، نمونه تدریس‌ها و تمام مواردی که از روز اول برای آموزش و ارتباط مجازی دانش‌آموزان با معلم پیش‌بینی کردیم، در سال جاری با افزایش نیروهای فنی و نیروهای گرافیکی شرکت شاد، رو به بهبودی گذاشت و سعی کردیم هرچقدر می‌توانیم دسترسی‌ها را آسان‌تر کنیم. 

سال 1400 اتفاقات اختصاصی هم برای «شاد» افتاد و امکانات اختصاصی به «شاد» اضافه شد مثل شادبین که یک موتور جست‌وجوی امن برای دانش‌آموزان است. در تلاش هستیم که این موتور جست‌وجوگر در کانال‌های شاد هم جست‌وجو کند. یعنی در آینده اگر دانش‌آموزی یک کلید واژه خاصی مثل ریاضی کلاس اول دوره متوسطه را جست‌وجو کند، تمام مطالبی که در «شاد» با این عنوان بارگذاری شدند هم برایش نمایش داده می‌شود.

اتفاق دیگر رمزینه‌خوان است؛ رمزینه‌خوان یک سرویس بارکدخوان هست و صرفا برای آموزش محتوای کمک درسی از سایت رشد استفاده می‌شود برای اینکه دانش‌آموز مجبور نباشد از محیط اپلیکیشن بیرون برود و از همانجا هم بتواند محتوای کتاب درسی را ببیند. 

قابلیت استفاده برای نابینایان یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که اواخر آذرماه 1400 افتاد و آپدیت جدیدی که شاد داد و این قابلیت را فعال کرد و الحمدالله دانش‌آموزان نابینا به راحتی می‌توانند از «شاد» استفاده کنند.

راه‌اندازی کلاس مجازی

اتفاق دیگری که در سال 1400 افتاد راه‌اندازی کلاس مجازی بود که دانش‌آموز و معلم بتوانند همزمان همدیگر را ببینند با هم صحبت کنند، اسناد را به اشتراک بگذارند و هر آنچه که یک LMS نیاز دارد، در اختیار قرار خواهد داد. کلاس مجازی را در حال تست هستیم و الان به صورت پایلوت در حال تست است و قرار است امسال در اختیار معلمان و دانش‌آموزان در «شاد» قرار می‌گیرد. 

سیستم نمایش VOD نمایش ویدئویی محتوای آنلاین با امکان دسته‌بندی و انتخاب کیفیت‌های متفاوت هم در «شاد» قرار گرفته است. 

استارت این سرویس را در دهه فجر 1400 با عنوان جشن ملی 1400 زدیم و ویدئوهایی را برای نمایش گذاشتیم. این ویدئوها قابل دانلود نیست برخلاف ویدئوهایی که در داخل کانال‌ها قرار می‌گیرد و کاربر همانجا  می‌تواند فیلم را مشاهده کند و جلو و عقب نماید.

همچنین در روزهای آخر سال 1400 ، فراخوان خدمات افزوده آموزشی تحت عنوان «شادبوم» را داشتیم که با موافقت آموزش و پرورش اعلام شد. شادبودم خدمات افزوده آموزشی هست که به شاد اضافه می‌شود و  تمامی شرکت‌های دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی اقتصادی خود را برای ارائه در «شاد» بارگذاری کنند.

شاد بوم یک نهاد رگلاتوری و تنظیم مقررات به اسم کمیسیون تنظیم مقررات و مشارکت در «شاد» دارد که این کمیسیون در آموزش و پرورش مستقر است و شرکت‌ها و طرح‌هایی که به این کمیسیون ارسال می‌شود بعد از بررسی و تأیید، در «شاد» قرار خواهند گرفت و می‌توانند فعالیت خود را در «شاد» شروع کنند.

استقبال دانش‌آموزان از کمپین کتابخوانی «از چیزی نمی‌ترسیدم» 

*برخی می‌گویند با این اقدام فعالیت‌های اقتصادی به درون «شاد» ورود می‌کند، پاسخ شما در این زمینه چیست؟ 

این اقدام عملا یک گزینه مناسبی برای بحث عدالت آموزشی هست. اینکه دانش‌آموزی که در دورترین استان کشور حضور دارد، به خدمات آموزشی که یک مؤسسه در تهران ارائه می‌دهد، دسترسی پیدا کند. از آن طرف، برای نهادهایی که در حوزه آموزش فعالیت می‌کنند، خیلی جذاب خواهد بود از این جهت که مخاطبان خود را گسترش خواهند داد. 

*مسابقه و پویش هم در شاد داشتید؟

بله، برگزاری کمپین‌ها و پویش‌ها یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در «شاد» افتاده است و همیشه می‌افتاد. در سال 1400 کمپین‌هایی را با محوریت و موضوعات فرهنگی، اجتماعی و مذهبی داشتیم. یکی از مهمترین کمپین‌ها، کمپین کتابخوانی «از چیزی نمی‌ترسیدم» است که در دی ماه 1400 همزمان با شهادت شهید سلیمانی، از کتاب خودنوشت زندگی‌نامه ایشان استفاده شد. این کتاب به صورت رایگان در «شاد» برای مطالعه دانش‌آموزان قرار گرفت.

طبق آماری که ما داریم نزدیک به 800 هزار نفر کتاب را مطالعه کردند و در مسابقه ‌ای که برای این کتاب در 10 تا 20 اسفند برگزار کردیم، حدود یک میلیون کاربر یکتا یعنی کاربری که حداقل یک سؤال را جواب داده باشد، شرکت کردند. 

«شاد» به سمت پلتفرم با کاربری بسیار آسان برای دانش‌آموزان و معلمان

*برنامه‌تان برای سال 1401 چیست؟ 

سعی می‌کنیم با استفاده از متخصصینی که در حوزه فناوری‌های آموزشی فعالیت دارند، «شاد» را بهبود بدهیم و مکان راحت‌تری برای ارتباط دهی معلمان و دانش‌آموزان کنیم و به سمت پلتفرم با کاربری بسیار آسان برای دانش‌آموزان و معلمان باشد. 

در سال 1401 فکر می‌کنیم با توجه به فراخوان «شادبوم» و «خدمت افزوده» بتوانیم شاد را تبدیل به یک پلتفرم کنیم که هر کس که مایل به خدمات آموزشی است بتواند به صورت یکجا به تمام دانش‌آموزان کشور دسترسی داشته باشد و تمام دانش‌آموزان بتوانند به محتوای آموزشی که می‌تواند تولید شود، دسترسی پیدا کنند. 

بحث کلاس مجازی را هم توسعه می‌دهیم تا به عنوان بازوی فضای مجازی در اختیار دانش‌آموز، معلم و نظام آموزشی باشیم و به نظام آموزشی کمک کنیم تا بهتر پیش برود. 

حضوری شدن مدارس هیچگاه به عنوان تعطیلی «شاد» نخواهد بود

*با توجه به اینکه آموزش حضوری شده است، آیا «شاد» همان اقبال گذشته را خواهد داشت؟ برنامه‌تان با آموزش مجازی چگونه خواهد شد؟

از ابتدای شکل‌گیری «شاد» قرار بود که شاد به عنوان بازوی کمکی آموزش و پرورش در فضای مجازی فعالیت کند و بنابراین حضوری شدن مدارس هیچگاه به عنوان تعطیلی «شاد» نخواهد بود. از این به بعد شاد در کنار آموزش کشور ایفای نقش خواهد کرد و به عنوان یک یار کمکی در کنار نظام آموزشی کشور، خواهد بود.

یک سری از امکانات در «شاد» در مدت زمان 2 سال که فعالیت می‌کردیم، ایجاد شده بود و همین الان هم به عنوان امکاناتی که قابل استفاده دانش‌آموزان و معلمان هست قابل بهره‌برداری است و حتی در زمانی که بازگشایی مدارس انجام شده و تدریس در «شاد» انجام نمی‌شود، این قابلیت‌ها قابل اجراست.

*مثال می‌زنید؟

به عنوان مثال بخش تدریس برتر، تدریس‌های برتر معلمان کشور را جمع‌آوری کرده و برای تمامی دروس در تمام مقاطع تحصیلی و در تمام پایه‌ها، بهترین تدریس‌های کشور را در شاد قرار داده است. این اتفاق در راستای عدالت آموزشی در «شاد» اتفاق افتاده بود؛ یعنی دورترین دانش‌آموز به تهران بتوانند از بهترین معلم تهران استفاده کند. 

حتی اگر در شهرهای مختلف کشور، معلمان خوبی وجود دارند که بقیه دانش‌آموزان نیاز است که از توان آنها استفاده کنند، بتوانند بهره ببرند. علاوه بر این، تدریس‌های برتر می‌تواند به معلمان کمک کند که معلم‌ها تدریس خودشان را و آن چیزی که باعث یادگیری دانش آموزان می‌شود را ارتقا دهند و از آن استفاده کنند. 

حدودا 1.5 میلیون جست‌وجوی روزانه در شاد داریم

شادبین یا موتور جست‌وجوی شاد، کماکان مورد استفاده است همین الان که آمارهای استفاده روزانه دانش‌آموزان از شاد تا حدی کاهش پیدا کرده است، آمارهای جست‌وجو در شاد کماکان مثل قبل از عید است و حدودا 1.5 میلیون سرچ روزانه در شاد داریم.

شادبین یک موتور جستجوی پالایش شده است و دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند محتوایی که مدنظرشان هست را بدون اینکه محتوایی که مناسب سن‌شان نیست را مشاهده کنند، راحت به آن دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، خدمات ارزش افزوده شاد با عنوان شادبوم تقریبا اواخر سال گذشته منتشر شد که شرکت‌های خصوصی و دولتی می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با حوزه آموزش را در شاد رقم بزنند. که خب موارد و سرفصل‌ها در فراخوان وجود دارد و شرکت‌ها در حال ثبت‌نام هستند که ان‌شاءالله وقتی ثبت‌نام و کار هیأت نظارت تمام شود، طرح‌ها و شرکت‌ها تأیید می‌شوند می‌توانند کار خود را در «شاد» شروع کنند و فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند.

شبکه نظام آموزشی کشور در شاد قابل پیاده‌سازی است

شاد همچنان بستری هست که می‌تواند در زمان‌های بحرانی که مدارس تعطیل شده و غیرحضوری می‌شوند، به معلمان و دانش‌آموزان کمک کند که ارتباط خودشان را حفظ کنند. علاوه بر آن ارسال و دریافت تکلیف در «شاد» می‌تواند انجام شود و معلم‌ها و دانش آموزان در ساعت غیر از درسی در «شاد» با دانش‌آموزان خود مرتبط باشند. 

علاوه بر این فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی، تربیت‌بدنی می‌تواند در «شاد» ادامه پیدا خواهد کرد. برگزاری آزمون‌های مستمر یعنی آزمون‌هایی که برای یادگیری و مهارت آموزی هست، می‌تواند در شاد ادامه یابند.

بحث رفع اشکال می‌تواند در شاد انجام شود. علاوه بر این، ممکن است یک سری از معلمان نیاز داشته باشند که مطالبی را برای دانش‌آموزان خود ارسال کنند که قبل از تدریس یا بعد از تدریس به عنوان محتوای کمک آموزشی مشاهده کنند؛ خیلی از محتواها، حجم‌های بالایی دارند و انتقال‌شان توسط پیام‌رسان‌های دیگر هزینه‌بر هست ولی در «شاد» می‌توانند به طور رایگان رد و بدل شود. 

ارتباط بین ستاد و صف در آموزش و پرورش و مواردی از این دست، شکل‌گیری ارتباط اولیا و مربیان، شکل گیری ارتباط معلمان با یکدیگر یعنی شبکه معلمان، شبکه مدیران، شبکه نظام آموزشی کشور در شاد قابل پیاده‌سازی است و در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است

ان‌شاءالله در آینده جزئیات دقیق‌تر توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود و کماکان «شاد» در کنار نظام آموزشی کشور خواهد بود. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها