کد خبر: 546610
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۲:۲۵:۳۹
| |

تشخیص ویروس کرونا در ۳۰ ثانیه

محققان دانشگاه فلوریدا در مطالعه اخیرشان از توسعه دستگاه آزمایش کووید-۱۹ که نتیجه آزمایش را در عرض ۳۰ ثانیه نشان می‌دهد و دقت و حساسیتی مشابه آزمایش پی.سی آر دارد، خبر داده‌اند.

تشخیص ویروس کرونا در ۳۰ ثانیه
کد خبر: 546610
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۲:۲۵:۳۹

محققان دانشگاه فلوریدا در مطالعه اخیرشان از توسعه دستگاه آزمایش کووید-۱۹ که نتیجه آزمایش را در عرض ۳۰ ثانیه نشان می‌دهد و دقت و حساسیتی مشابه آزمایش پی.سی آر دارد، خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، دریافت سریع نتیجه آزمایشی که برای تشخیص یک پاتوژن انجام شده، بسیار مهم است چرا که در غیر این صورت فرد ممکن است تا زمان اعلام نتیجه آزمایش، به مکان‌های مختلف برود و افراد دیگر را نیز آلوده کند. می‌توان گفت تاخیر در دریافت نتیجه آزمایش کووید-۱۹ بدون شک یکی از عوامل تشدید کننده شیوع این بیماری است. متاسفانه دریافت نتیجه دقیق‌ترین آزمایش کووید-۱۹ اغلب ۲۴ ساعت یا بیشتر به طول می‌انجامد.

کیت‌های تست خانگی نیز گرچه نتایج را در چند دقیقه ارائه می‌کنند، اما دقت یا حساسیت کمتری دارند. اخیرا محققان "دانشگاه فلوریدا" موفق به ساخت دستگاهی برای آزمایش کووید-۱۹ شده‌اند که می‌تواند حضور کروناویروس را در کمتر از ۳۰ ثانیه با حساسیت و دقت بالا همانند  آزمایش پی.سی.آر تشخیص دهد. محققان دانشگاه فلوریدا برای ساخت این دستگاه با گروهی از محققان "دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ" تایوان همکاری کرده‌اند.

به گفته محققان، این دستگاه می‌تواند توانایی مقامات فعال در حوزه بهداشت برای شناسایی سریع و واکنش سریع به ویروس کرونا یا همه‌گیری بعدی را تغییر دهد.

محققان اظهار کرده‌اند دقت این دستگاه ۹۰ درصد است و دقت و حساسیتی همانند آزمایش‌های پی.سی.آر دارد.

البته گفتنی است این دستگاه هنوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید نشده است. محققان گفتند آنها ابتدا باید اطمینان حاصل کنند که نتایج آزمایش در اثر وجود آلودگی‌های دیگر یا سایر عوامل بیماری زا که ممکن است در دهان و بزاق یافت می‌شوند، تغییر نکند. اینها شامل سایر کروناویروس‌ها، عفونت‌های استاف/ استافیلوکوک‌ها، آنفلوانزا، ذات‌الریه و ۲۰ مورد دیگر است. استافیلوکوک‌ها، سرده مهمی از باکتری‌های گرم مثبت هستند.

قدرت این دستگاه دستی توسط یک باتری ۹ ولتی تامین می‌شود و دستگاه مذکور از یک نوار تست ارزان قیمت، مشابه نمونه‌هایی که در دستگاه اندازه‌گیری قند خون استفاده می‌شود، بهره می‌برد. آنتی‌بادی‌های تشخیص ویروس کرونا به یک لایه طلایی در نوک آن نوار متصل است. نوار بر روی زبان فرد قرار می‌گیرد تا نمونه بزاق فرد را جمع آوری کند.

سپس نوار در یک سیستم خواننده متصل به یک برد مدار وارد می‌شود. اگر فردی آلوده باشد، ویروس کرونا در بزاق به آنتی بادی‌ها متصل می‌شود و شروع به حرکت می‌کند، زیرا آنها توسط دو پالس الکتریکی پردازش شده توسط یک ترانزیستور خاص تحریک می‌شوند. غلظت بالاتر ویروس کرونا رسانایی الکتریکی نمونه را تغییر می‌دهد. این کار نیز به نوبه خود ولتاژ پالس‌های الکتریکی را تغییر می‌دهد.

این سیگنال ولتاژ میلیون‌ها بار تقویت می‌شود و به یک مقدار عددی تبدیل می‌شود. این مقدار یک نتیجه مثبت یا منفی را نشان خواهد داد و هرچه مقدار آن عدد کمتر باشد، بار ویروسی بیشتر است. به گفته محققان، توانایی این دستگاه برای تعیین کمیت بار ویروسی و آنتی بادی، آن را به یک دستگاه ویژه برای تشخیص این ویروس تبدیل می‌کند.

به گفته محققان این دستگاه را می‌توان با کمتر از ۵۰ دلار ساخت و این در حالی است که تهیه و ساخت تجهیزات آزمایش پی.سی.آر ممکن است هزاران دلار شود.

محققان این مطالعه همچنین در حال مطالعه توانایی این دستگاه برای تشخیص پروتئین‌های خاصی که می‌تواند برای تشخیص سایر بیماری‌ها از جمله سرطان، حمله قلبی و سلامت سیستم ایمنی استفاده شود، هستند.

محققان در انتها اظهار کردند که این دستگاه علاوه بر محیط‌های پزشکی می‌تواند برای مکان‌هایی با جمعیت زیاد مانند کنسرت‌ها، رویدادهای ورزشی و کلاس‌های درس نیز مناسب باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها