کد خبر: 545828
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۵ ۱۶:۱۲:۴۸
| |

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

لزوم تدوین مقررات کارآمد برای جلوگیری از پیام‌های بازرگانی گمراه‌کننده

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی، به مطالعه تطبیقی ضوابط و مقررات تبلیغات بازرگانی گمراه کننده (مفهوم، معیارها و ضمانت اجراها) پرداخته و بر لزوم تدوین مقررات کارآمد در این حوزه تاکید کرده است.

 لزوم تدوین مقررات کارآمد برای جلوگیری از پیام‌های بازرگانی گمراه‌کننده
کد خبر: 545828
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۵ ۱۶:۱۲:۴۸

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی، به بررسی و مطالعه تطبیقی ضوابط و مقررات تبلیغات بازرگانی گمراه‌کننده پرداخت.

به گزارش فارس، در چکیده این گزارش آمده است: امروزه تبلیغات بازرگانی نقش مهمی در ایجاد قدرت تجاری شرکت ها یا محصولات و خدمات، تهییج و ترغیب برای خرید یا سفارش کالا و خدمات ایفا می‌کند. در حالی که تبلیغات با هدف آگاهی از محصول یا خدمت تبلیغ شده و تصمیم‌گیری نسبت به خرید آن ایجاد شده‌اند، ممکن است در مظان اتهام به ارائه تبلیغات گمراه‌کننده، فریبنده، خلاف واقع و... قرار گیرند. بنابراین، امکان فریب و گمراهی مصرف‌کنندگان در جریان تبلیغات گمراه کننده و راهکارهای مقابله با آن، از مسائل مهم در نظام حقوقی و تقنینی امروزی به شمار می‌رود.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: یافته های گزارش حاکی از این است که در کشورهای پیشگام در حوزه تبلیغات بازرگانی (به ویژه آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس) قوانین و مقررات حاکم با وضع الزامات نسبتاً سخت و دقیق، زمینه مناسبی را به منظور حفظ حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان بالقوه تبلیغات فراهم آورده است. از این رو، با وجود حاکمیت اصل آزادی تبلیغات در اغلب نظام‌های حقوقی، این اصل مطلق باقی نمانده و اقتضائات زندگی اجتماعی محدودیت هایی را بر آن بار نموده است که از جمله مهم ترین آنها، ممنوعیت تبلیغات گمراه‌کننده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در این میان، مطالعه تطبیقی قوانین کشورهای مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا با مقایسه تجارب قانونگذاری، نقاط ضعف و قوت مقررات داخلی را شناسایی کرده و در راستای رفع خلأهای موجود و تدوین مقررات کارآمد قدم مؤثری برداشته شود. بدین ترتیب، هدف از نگارش این گزارش نیل به راهکارها و راه حل‌های مناسب با نظم حقوق کنونی در مواجهه با تبلیغات بازرگانی گمراه‌کننده به لحاظ شناسایی مفهوم، الزامات و بایسته ها، نهاد تنظیم‌گر، ضمانت اجرا و رژیم مسئولیت است. 

بر این اساس، کشورهایی که در گزارش مشخص شده، به منظور بررسی انتخاب شده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها