مدیر کل هواشناسی یزد:

منشا ریزگردهای طوفان یزد داخلی است/امکان فرود هواپیماها در یزد با دید افقی اندک

مدیر کل هواشناسی استان یزد با اشاره به کاهش ریزگردها و شدت وزش باد در استان طی امشب و فردا،‌ منشا ریزگردها را داخلی خواند و اعلام کرد: با نسب سامانه جدید در فرودگاه یزد امکان نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه یزد با کاهش شعاع دید به ۵۵۰ متر نیز ممکن شد.

منشا ریزگردهای طوفان یزد داخلی است/امکان فرود هواپیماها در یزد با دید افقی اندک
کد خبر: 542788
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۶:۵۷:۲۰

 «رضا برهانی» ظهر امروز در نشست با خبرنگاران دقت پیش‌بینی‌های هواشناسی استان را افزون بر ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: پهنه‌های اقیانوسی نقش تعیین کننده ‌ای در دقت پیش بینی‌های هواشناسی دارند و هر چه به عرضهای میانی نزدیک شویم به ویژه در مناطقی مانند یزد که پارامترهای تعیین کننده دیگری نیز نقش آفرینی می‌کند،‌ از دقت پیش‌بینی‌ها کاسته و گاهاً اشتباهاتی را در آنها مشاهده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی پیش‌بینی‌های هواشناسی را به لحاظ زمانی به چند دسته‌ی ساعتی، کوتاه مدت و فصلی تقسیم کرد و گفت: درحالی دقت در پیش بینی های ساعتی بسیار بالاست ولی در پیش بینی‌های فصلی این دقت به حدود ۶۰ درصد می‌رسد.

برهانی عنوان کرد: خوشبختانه هواشناسی استان در سال جاری تقریبا تمام مخاطرات جوی را از ۲۴ تا ۹۶ ساعت قبل از وقوع با دقت پیش بینی و اطلاع رسانی کرده است.

وی با بیان این که هواشناسی بخش های گسترده ای دارد، ایجاد ایستگاه های مناسب هواشناسی در مناطق مختلف جغرافیایی را از ملزومات این بخش خواند و گفت: در استان ۹۰ ایستگاه هواشناسی داریم که به صورت شبانه روزی رصد می شوند.

مدیر کل هواشناسی استان افزود: طی سالهای گذشته ۳۲ ایستگاه هواشناسی استان خودکار شده که هم میزان وابستگی به نیروی انسانی را کاهش داده و هم به صورت پیوسته امکان گزارش گیری از آنها وجود دارد.

وی گفت: در استان یزد ۸۲ ایستگاه اقلیم شناسی، سه ایستگاه سنجش گرد و غبار، سه ایستگاه خودکار هواشناسی کشاورزی و سه ایستگاه با اهداف خاص داریم.

برهانی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال آبی جاری تاکنون، میانگین بارش‌های استان ۵۳ میلی‌متر بوده که نسبت به نرمال دراز مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی بیشترین بارشهای استان طی این مدت به تفکیک شهرستانها مربوط به شهرستان تفت با میانگین ۸۳ میلی‌ متر و کمترین میزان ان را مربوط به شهرستان ابرکوه با ۳۵ میلی‌ متر ذکر کرد و گفت: در شهرستان یزد از ابتدای مهر سال جاری تا الان ۴۰ میلی متر بوده است.

برهانی خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت کشور به طور کلی کاهش بارندگی را نشان می‌دهد و مگر چند استان که وضعیت بهتری دارند، میانگین بارشها در کشور با کاهش ۲۳ درصدی نسبت به میزان نرمال حدود ۱۳۰ میلی متر بوده است.

وی پیش بینی کرد که طی سه ماه آینده شرایط بارندگی در استان در حد نرمال و طبیعی که حدود ۲۵ میلی‌متر است، باشد. همچنین از نظر دمایی، حدود نیم تا یک درجه افزایش دما برای فصل بهار در یزد که میانگین دمای ۱۴ درجه‌ای دارد، پیش بینی می‌‍شود.

این مسئول در ادامه به افتتاح سامانه CAT ۱‌ در فرودگاه یزد توسط وزیر راه و شهرسازی به صورت مجازی طی روزهای اخیر اشاره و عنوان کرد: این طرح مهم استان باعث کاهش محدودیتهای نشست و برخاست پروازها تا شعاع دید ۵۵۰ متری به دلیل کاهش دید افقی خواهد شد.

وی در مورد پدیده اخیر جوی در استان گفت: بروز طوفان و انتشار ریزگردها دارای منشا داخلی از سمت غرب استان است که از سوی اصفهان وارد یزد شده و طی دیروز و امروز کاهش دید شدیدی را در استان به دنبال داشته به نحوی که کمترین دید افقی استان در روز گذشته، از میبد به میزان پنج متر گزارش شده است.

وی همچنین از وزش بادهای شدید به عنوان یکی دیگر از پیامدهای این سامانه یاد کرد و گفت:‌ بیشترین سرعت باد در استان ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت بوده و از برخی ایستگاها مانند ندوشن، میبد و بهاباد وزش بالای ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

برهانی میزان دید افقی امروز شهر یزد را ۱۰۰ متر و در میبد ۵۰ متر اعلام و پیش‌بینی کرد که این شرایط با کاهش سرعت باد ولی برقراری ریزگردها تا امشب در استان تداوم داشته باشد.

وی افزود: فردا یکشنبه بخش زیادی از این پیامدهای جوی در استان کاهش و کیفیت هوا بهتر خواهد بود و بارشهای رگباری بسیار خفیف به ویژه در ارتفاعات را نیز انتظار داریم.

برهانی با بیان این که کاهش دما را برای آخر هفته داریم، تصریح کرد: شدت این کاهش دما در حد سرمازدگی نخواهد بود و افزایش دمای روزهای آتی را تا حدودی تقلیل خواهد داد.

دهقان مسئول شبکه پایش هواشناسی استان نیز اظهار کرد: تغییر اقلیم در سال‌های اخیر با پدیده‌هایی مانند سرمای زودرس پاییزه یا تداوم سرمای بهاره، افزایش دمای هوا در فصول گرم و بارش‌های سیل‌آسا قابل مشاهده و ملموس است.

وی افزود: گرمای بالای ۴۰ درجه طی ۴۵ روز تابستان امسال و حتی بارش ۲۷ میلی متری آبانماه و دمای ۳۰ درجه اسفندماه جاری که در استان کم سابقه است نیز از پیامدهای همین تغییر اقلیم در استان یزد است.

دهقان در پایان عنوان کرد: در همین راستا مسئولان استانی باید اهتمام بیشتری به تجهیز هواشناسی استان برای اطلاعرسانی به مردم و مسئولان جهت مقابله با مخاطرات ناشی از پدیده‌های جوی داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها