کد خبر: 541947
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۱:۱۶:۲۹
| |

بیانیه انجمن اسلامی معلمان ایران:

با مدیران موجود، چشم انداز روشنی برای جامعه متصور نیستیم

انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت آغاز دوره ششم فعالیت شورای مرکزی، پیرامون مسائل جاری کشور بیانیه ای صادر کرد.

با مدیران موجود، چشم انداز روشنی برای جامعه متصور نیستیم
کد خبر: 541947
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۱:۱۶:۲۹

 انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت آغاز دوره ششم فعالیت شورای مرکزی، پیرامون مسائل جاری کشور بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش اعتماد آنلاین، در این بیانیه آمده است:

میلاد با سعادت امام آزادگی حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و اعیاد شعبانیه را به ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌نماییم.

برگزاری موفق کنگره ششم انجمن اسلامی معلمان ایران به حول و قوه الهی و با مشارکت 93 درصدی اعضای کنگره، ضمن اینکه نشان دهنده اعتماد به منتخبین است، تاکید و تصریحی جدی بر پی‌گیری مطالبات به‌حق مردم و معلمان عزیز در چارچوب قانون اساسی، به ویژه فصل حقوق ملت و مبتنی بر اندیشه اصلاح ‌طلبانه می‌باشد. در همین جهت نکاتی را یادآور می‌شویم.

۱- انجمن اسلامی معلمان ایران براساس اعتقاد راسخ خود به ارزش‌های اسلامی و ملی و بر پایه گفتمان اصلاحات، خود را ملزم به پیگیری خواست عمومی ملت و فرهنگیان دانسته و نسبت به مشکلات، چالش‌ها و ابرچالش‌های ایران امروز که در اثر ناکارآمدی، اتلاف منابع، تبعیض و فساد گسترده، جامعه را با بحران‌های متعدد اقتصادی و معیشتی، اخلاقی و فرهنگی، سیاسی و اجتماعی روبرو ساخته، می‌داند.

۲- ما نارضایتی عمومی، کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، تورم و گرانی، فقر مطلق و فراگیر را در حالی که 8 درصد ثروت طبیعی جهان و یک درصد جمعیت دنیا را داریم، نتیجه ناکارآمدی کارگزاران بی تخصص و بی تعهد دانسته و معتقد هستیم که از میان رفتن توان اقتصادی و بیکاری و بی خانمانی، سلب حقوق و آزادی‌های عمومی، حصر و حبس و محدودیت، زندانی کردن معلمانی که در دفاع از حقوق مردم و معلمان به زندان افتاده اند، بی توجهی و نادیده گرفتن خواست و اراده ملی، عدم بهره‌گیری از نقد ناصحان و ظرفیت‌های ملی، فرصت‌سوزی‌ها و انحصارطلبی‌ها، ورود نهادهای نظامی و امنیتی در ابعاد اداره امور جامعه و عدم توجه به نیازهای معیشتی اقشار مختلف، عدم تمهید و تدبیر در رفع بحران معیشت و اقتصاد، جامعه را دچار تلاطم و بی ثباتی کرده و سوء تدبیرها در سیاست داخلی و خارجی مردم را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است و لذا در چنین وضعیتی، با مدیران موجود، چشم انداز روشنی متصور نیست.

۳- انجمن اسلامی معلمان معتقد است، حق و حقوق معلمان و به صورت مشخص، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم اجرای احکام و حقوق قانونی مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری که مصداق روشن تبعیض و بی عدالتی است، منزلت و شان نخبگان و فرزانگان کشور را مخدوش ساخته است و مجلس و دولت به اصطلاح انقلابی و مردمی، علی‌رغم وعده‌ها؛ در عمل جز بر درد و رنج روزافزون فرهنگیان نیفزوده‌اند.

آموزش و پرورش از جاده و ریل اصلی خود خارج شده و نه تنها اولویت اول کشور نیست، بلکه در زمره اولویت‌های چندم هم نیست، تا جایی که برای تأمین نیروی انسانی قرار است از نیروهای مازاد دستگاه‌های دیگر استفاده شود و این اوج تحقیر معلم و دانش‌آموز است. کرونا و تعطیلی مدارس، افت شدید کیفیت آموزشی، تبعیض و طبقاتی شدن بیش از پیش آموزش، افزایش ترک تحصیل کنندگان، افزایش کودکان کار و آسیب‌های اشکار و پنهان تربیتی و اجتماعی در بین دانش‌آموزان مشاهده می‌شود و متأسفانه وزارت آموزش و پرورش اشراف بر مجموعه نداشته و اراده‌ای برای حل مشکلات معیشتی معلمان وجود ندارد؛ نیروهای متخصص و آموزش دیده رسمی مورد بی مهری قرار گرفته و شنیده می‎شود که بدون رعایت شرایط قانونی و مقررات استخدامی برخی از طلاب را به استخدام در می‌آورند؛ همه این‌ عوامل، خانواده‌ها و مردم را از آموزش و پرورش ناامید کرده است، تا آنجا که سیل مهاجرت از کشور به گروه دانش‌آموزی تسری یافته است.

هشدار می‌دهیم که این رویکرد به آموزش و پرورش و معلمان و به ویژه روند جذب غیرقانونی در مدارس بیش از پیش به نظام آموزشی و پرورشی و صد البته به خود اینان صدمه خواهد زد و آموزش و پرورش را در نگاه خانواده‌ها و دانش‌آموزان و جامعه محل و ممری برای ارتزاق آنان معرفی خواهد کرد و در آینده هم به دین و هم به نهاد تعلیم و تربیت آسیب جدی وارد خواهد کرد. بنابراین، شایسته است برای جبران نیروی انسانی، با رعایت شایستگی‌های حرفه‌ای و مقررات عادلانه  استخدامی؛ نیروی انسانی متخصص به‌کار گرفته شود.

۴- به جای تنش‌زدایی و دفاع از صلح و ثبات و تعامل با جهان مبتنی بر منافع ملی، متأسفانه شاهد حمایت بخشی از حاکمیت از تجاوزگران و اشغالگران به کشورهای مستقل هستیم؛ طیف تندرویی که از طالبان تروریست حمایت کرده‌اند و اکنون از روسیه متجاوز در اشغال‌گری قلدرانه اوکراین نیز حمایت کرده و چهره ایران و ایرانی و مذهب تشیّع را در منظر جهانیان، حامی جنگ و خشونت و تجاوز معرفی می‌کنند.

۵- مجلس و دولت به‌جای پرداختن به امور مهم و بحران‌های اقتصادی و معیشتی و اخلاقی، مهار تورم و گرانی کمرشکن و افزایش سطح قیمت‌ها و رفع عزتمندانه تحریم‌ها و احیای برجام، به حذف ارز 4200 تومانی روی آورده و دغدغه خود را در طرح ضایع "صیانت از فضای مجازی" بر محدودیت اینترنت جهانی و فضای تعاملات و معاملات و کسب و کارهای دیجیتال و گردش آزاد اطلاعات و نگهداری حیوانات خانگی و افزایش جمعیت و... قرار داده است.

۶- انجمن اسلامی معلمان ایران در آغاز فعالیت دوره ششم خود، ضمن محکوم کردن روندهای نادرست و غیر سازنده در سیاست داخلی و سیاست خارجی از حقوق حقه همه اقشار جامعه و معلمان و مطالبات منزلتی و معیشتی فرهنگیان اعم از بازنشسته و شاغل و غیر رسمی و اعتراضات صنفی و قانونی معلمان حمایت کرده و خواستار آزادی معلمان زندانی هستیم که در دفاع از حقوق قانونی این قشر بازداشت و زندانی هستند؛ همچنین جذب، استخدام و به‌کارگیری نیروهای ناکارآمد و کارمندان مازاد ادارات و طلاب از مجرای غیرقانونی و غیرتخصصی را موجب آسیب به نهاد تعلیم و تربیت و نهاد دین می‌دانیم.

 ما مجدانه خواستار رفع حصر مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی کروبی پس از 12 سال حصر غیرقانونی هستیم و تجاوز نظامی روسیه به کشور مستقل اوکراین را قاطعانه محکوم می‌نماییم.

سعادت و بهروزی مردم و حل مشکلات جامعه را از درگاه خدای متعال طلب داریم.

انجمن اسلامی معلمان ایران

 اسفند ۱۴۰۰

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها