کد خبر: 541909
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۰۹:۲۶:۵۹
| |

خدائیان، در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد:

در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳هزار نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند

ذبیح‌الله خدائیان در نشست خبری هفتگی خود از عفو و تخفیف مجازات حدود ۱۳هزار نفر در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳هزار نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند
کد خبر: 541909
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۰۹:۲۶:۵۹

ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه در آغاز نشست خبری خود گفت: ایام و اعیاد شعبانیه و میلاد اباعبدالله و روز پاسدار را خدمت مردم شریف تبریک میگوییم. پاسداران عزیز در طول چهل سالی که از عمر پر خیر و برکت نظام می‌گذرد به خوبی ثابت کرده اند که مرد میدان هستند و در تمام عرصه های دفاع از ارزش ها در صحنه بوده و هستند. نهاد مقدس سپاه پاسداران در زمانی پا به عرصه وجود گذاشت که کشور گرفتار شرارت و توطئه گروهک های ضد انقلاب و تروریستی بود اما با جان فشانی این عزیزان طومار این گروهک ها در هم پیچیده شد و در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در جبهه مقاومت همیشه سپاه پاسداران را در خط مقدم نظام دیده ایم و تقویت بنیه نظامی ونوآوری در عرصه های علمی را به بار آورده اند.

به گزارش برنا، سخنگوی دستگاه قضا افزود: همچنین میلاد مسعود حضرت عباس را که روز جانباز است را خدمت مردم تبریک میگویم.جانبازان مصداق واقعی ایثار و شهادت هستند، مصداق عینی که در بین ما وجود دارد، شهدای زنده ای که در عمل ثابت کردند که شاگرد مکتب امام حسین هستند.بنیاد شهید توجه بیشتری به این عزیزان داشته باشد و نسبت به رفع کمبود ها اقدام کنند. همچنین هفته منابع طبیعی را تبریک و تهنیت میگویم. منابع طبیعی و محیط زیست امانتی در دست ما است و یک ثروت بزرگ بین نسلی است . همچنین شهادت جمعی از نمازگزاران کشور پاکستان را به مردم پاکستان تسلیت عرض کنم. برخورد دوگانه جهان غرب با موضوع تروریست وکشتن انسان های بیگناه حایز اهمیت است در این حادثه قریب به ۵۰نفر به شهادت رسیدند وصد ها نفر مجروح شدند ولی هیچ حساسیتی در این کشور ها وجود ندارد.دم زدن از حقوق بشر در کشور های غربی جنبه سیاسی دارد .

 خدائیان در خصوص آخرین وضعیت اعطای مرخصی وعفو زندانیان گفت: به موجب قوانین در ایام مختلف خصوصا اعیاد پیشنهاد داده میشود گروهی از محکومین مشمول عفو قرار گیرند. در سال ۱۴۰۰ دوازده هزار و ۲۴۰نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند که ۷هزار و۸۳۴هزار نفر تخفیف مجازات داشتند و مابقی عفو شامل حال آنها شده است. 

وی ادامه داد: در مورد اعطای مرخصی هم ۳۲هزار نفر در حال مرخصی هستند و در این ایام هم تعداد دیگری مشمول اعطای مرخصی خواهند شد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آزاد سازی سواحل گفت: اخیرا با همکاری دستگاه قضایی و تاکیدات رییس قوه و  همکاری دولت اقدامات مفیدی صورت گرفت خصوصا در حریم رودخانه کرج.حدود۱۹دستگاه اجرایی دارای تصرفاتی بودند که ۱۵دستگاه از حریم رفع تصرف کردند و به ۴دستگاه اخطار داده شده است. در برخی از اشخاص حقیقی نسبت به رفع تصرفات آنها اقدام شده است و لی هنوز تعدادی باقی مانده که متعلق به مردم است .  امیدواریم با همکاری بین دولت و قوه قضاییه پیشرفت های خوبی داشته باشیم. این اقدام مقطعی نیست و ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با رسیدگی طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس خاطرنشان کرد: در رابطه با فضای مجازی قوه قضاییه تابع قانون است اگر قانونی در مجلس به تصویب برسد ما مجری هستیم اما این طرح هنوز مراحل اولیه خود را طی میکند باید منتظر بمانیم تا بینم به چه نتیجه ای برسد باید منتظر تصمیم مجلس ماند. در شورای عالی فضای مجازی قوه قضاییه یک عضو  اعضاست و یک رای دارد و سیاست گذار اصلی نیست ما مجری سیاست های این شورا هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده تروریستی الاحوازیه و تندر گفت: این پرونده ها در جریان رسیدگی است وهنوز به اتمام نرسیده است ورسیدگی ها به صورت علنی پخش می‌شود. این دو گروه علیرغم آنکه مرتکب جنایت شدند اما مردم می‌بینند که در رسیدگی به این پرنده ها با رعایت کلیه قوانین و مقررات که هم از منبع بین المللی وهم قوانین داخلی از استاندارد های لازم برخودار است، برخورد میشود. این را می‌توان با رسیدگی پرونده در کشور های دیگر مقایسه کرد.

وی در رابطه با بودجه قوه قضاییه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه مقررشد که هرساله ۲/۹درصد از بودجه عمومی کشور در اختیار قوه قضاییه قرار بگیرد و تکلیف شده که قوه قضاییه از این محل نسبت به اجرایی شدن برنامه ها اقدام کند و هر ساله گزارش عملکرد خود را به مجلس ارایه دهد، در طول این مدت که از برنامه ششم سپری شده در هیچ سالی این حد نصاب قانونی در اختیار قوه قضاییه قرار نگرفته است و نسبت به تامین بودجه لازم اقدام نشده است. 

خدائیان اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ اعتقاد ما این است که میزانی که در لایحه پیشنهاد شده کمتر از ۲/۹درصد است .انتظار داریم این مقدار ۲/۹لحاظ شود.

خداییان درخصوص مبارزه با زمین خواری گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۸ هزار پرونده در ارتباط با زمین خواری داشتیم که بیست و نه هزار و ۵۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم شده است. همچنین ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی رفع تصرف به عمل آمده که ارزش تقریبی آن ۷۹ و هزار ۳۰۰ میلیارد تومان است. ۱۹ هزار و ۵۰۰ حکم قلع و قمع بنا و مستحدثات داشتیم. در ارتباط با حدنگاری حدود ۹۱ درصد از اراضی ملی و منابع طبیعی سند کاداستری برایشان صادر شده است. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها