کد خبر: 540529
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۵:۴۱:۲۲
| |

کمبود 120 هزار مربی پرورشی و مشاور در مدارس/ فرصت 3 ثانیه‌ای مشاوران برای دانش‌آموزان

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کمبود 120 هزار مربی پرورشی و مشاور در مدارس، گفت: اگر تعداد مشاور را نسبت به دانش‌آموز در نظر بگیریم، مشاور فقط می‌تواند به دانش‌آموز «سلام» دهد و فقط 3 ثانیه برای هر دانش‌آموز وقت است.

کمبود 120 هزار مربی پرورشی و مشاور در مدارس/ فرصت 3 ثانیه‌ای مشاوران برای دانش‌آموزان
کد خبر: 540529
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۵:۴۱:۲۲

اصغر باقرزاده سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی که در کانون فرهنگی و تربیتی آفتاب حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به آنچه سرلوحه کار این معاونت در سال جدید قرار خواهد داد، اظهار کرد: خیلی از افراد به بنده پیام دادند که «روز شما مبارک»؛ در جوابشان گفتم که مگر تربیت مختص بنده یا آموزش و پرورش است که روزمان مبارک باشد. «تربیت» مختص به گروه خاصی نیست بلکه برای همه انسان‌ها، اقشار و گروه‌هاست. در جواب آنها نوشتم، تربیت همیشه و همه جا هست، منتها سه جایگاه ویژه دارد که شامل مدرسه، خانواده و رسانه است و باید به آن بیشتر توجه شود.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: آنچه که اکنون احتیاج داریم این است که نقش تربیتی در خانواده‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی احیا شود؛ بچه‌ها کامل در مدرسه نیستند و شما می‌دانید که تربیت در مواجهه مربی و متربی رخ می‌دهد و اکنون با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری، این مواجهه کمرنگ شده است. از سوی دیگر از دانش‌آموزان دور شده‌ایم و باید جایگاهی برای خودمان در مواجهه و ارتباط بچه‌ها ایجاد کنیم و فضاهایی که دانش آموزان در آن حضور دارند را خالی نکنیم.

* کمبود 120 هزار مربی پرورشی و مشاور در مدارس

باقرزاده با تأکید بر اینکه تربیت همه جا وجود دارد، گفت: در صدد هستیم تا توانمندسازی مربیان تربیتی موجود را از طریق برگزاری دوره‌های توانمندسازی و کارگاه انجام دهیم و این آموزش‌ها تئوری و نظری نباشد. 

وی با اشاره به تأمین بخشی از کسری نیروی انسانی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: حدود ۵۰ هزار مربی پرورشی و تربیتی و بیش از ۷۰ هزار مشاور بر اساس قانون احیای امور تربیتی کمبود داریم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر تعداد مشاور را نسبت به دانش‌آموز در نظر بگیریم، مشاور فقط می‌تواند به دانش‌آموز «سلام» دهد و فقط 3 ثانیه برای هر دانش‌آموز وقت است و دیگر فرصت مذاکره، مراوده و مواجهه خیلی کم و بعید است و باید این کسری را به مرور کم کنیم.

وی با اشاره به اهمیت احیای نقش تربیتی معلمان، بیان کرد: معلمان فرصت زیادی را ندارند که حتی برای مسائل آموزشی به‌کار بگیرند؛ تلاش می‌کنیم از تلفیق برنامه‌های پرورشی با برنامه‌های مدارس کمک کنیم تا معلمان نقش تربیتی خود را بهتر ایفا کنند.

*گروه‌های تربیتی و محتوایی در فضای مجازی خیلی کمرنگ هستند 

باقرزاده با بیان اینکه پیشنهاد دادیم کتب درسی مبنای مسابقات فرهنگی و پرورشی باشد، اظهار کرد: از انجمن اولیا و مربیان درخواست خواهیم کرد تا جلسات مشترکی را برای توانمند کردن آنها بگذاریم؛ همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌های مختلف و فضای مجازی نیز بسیار است.

وی ادامه داد: گروه‌های تربیتی و محتوایی در فضای مجازی خیلی کمرنگ هستند و آنجایی هم که هستیم یک مقدار از ذائقه دانش‌آموزان دور هستیم.

*اجرای طرحی برای آموزش روخوانی قرآن دانش‌آموزان ابتدایی

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر استفاده حداکثری از حضور دانش آموزان در مراسم و برنامه‌های فرهنگی، بیان کرد: می‌خواهیم نقش دانش آموزان را پررنگ کنیم چرا که ما مدیران مهمان بچه‌ها هستیم و این نقش اجرایی را آنها باید به عهده بگیرند چرا نقش، خودش تربیت ساز و تربیت کننده است.

وی ادامه داد: در اداره کل مشاوره و مراقبت‌های از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌هایی را شروع کردند و در بخشی از مدارس غربالگری انجام شده است و به کمک معاونت متوسطه و سازمان استثنایی قصد داریم این کار را فراگیر کرده و هم افزا عمل کنیم.

باقرزاده با تأکید بر اینکه گروه‌های جهادی فراوانی داریم که خوب است از ظرفیت آنها نیز بهره ببریم، افزود: باید از برنامه‌های نقطه‌ای به سمت برنامه‌های فرایندی برویم.

وی اضافه کرد: اتفاق دیگر استفاده از ظرفیت بین‌المللی است؛ ما از جبهه مقاومت یاد می‌کنیم اما برای بچه‌های جبهه مقاومت کمتر برنامه‌ریزی کردیم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی را برای آموزش روخوانی قرآن دانش آموزان ابتدایی آماده کرده‌اند و تلاش می‌کنیم این برنامه را ظرف دوسال اجرا و روخوانی و صحیح خوانی قرآن را در همه دانش آموزان ابتدایی تقویت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها