کد خبر: 540119
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۰۷:۳۷:۰۰
| |

محمدبیگی،نماینده مردم قزوسن در مجلس:

دولت هنوز آیین نامه اجرای قانون جوانی جمعیت را تدوین نکرده

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۴ آبان ماه قانون جوانی جمعیت به دولت ابلاغ شد و ۲۴ بهمن ماه مهلت ۳ ماهه دولت برای تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به پایان رسیده است اما هنوز دولت درحال تدوین آیین نامه‌هاست.

دولت هنوز آیین نامه اجرای قانون جوانی جمعیت را تدوین نکرده
کد خبر: 540119
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۰۷:۳۷:۰۰

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی  درباره بودجه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: برای بودجه قانون جوانی جمعیت با دولت قبل بر روی عدد ۲۰ هزار میلیارد به توافق رسیده بودیم، بعد از آن به دلیل تورم و گرانی به عدد ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیدیم.

به گزارش برنا، وی افزود: در نهایت به دلیل شرایط موجود توافق کردیم که با ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌توانیم این قانون را به اجرا درآوریم. دولت در لایحه بودجه پیشنهادی، رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده و فعلا مشخص نیست در کمیسیون تلفیق چه میزان این بودجه تغییر کرده باید منتظر باشیم تا در صحن علنی بررسی‌ها صورت و نتیجه نهایی مشخص شود.

محمدبیگی درباره مواد اجرایی شده قانون جوانی جمعیت از زمان ابلاغ تاکنون، بیان کرد: در هفته گذشته، قرارگاه جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شده است، جلساتی با وزارتخانه‌ها داشتیم، از معاونان وزرا مرتب گزارش عملکرد دریافت می‌شود.

این‌ نماینده مجلس گفت: ماده ۱۶ قانون جوانی جمعیت مربوط به اعطای حواله خودرو بدون نوبت به مادرانی که فرزند دوم را به دنیا می‌آورد، است که جلسات آن برگزار شده و با دفتر معاون اول رئیس جمهور بررسی‌ها صورت گرفته است.

وی درباره دیگر مواد اجرایی شده قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: درخصوص تبیین پروتکل‌های آموزشی برای سلامت باروری، سلامت مادر و کودک و ارتقای سطح آموزشی مامایی و تخصصی زنان جلسات با معاون آموزشی وزارت بهداشت درحال برگزاری است همچنین با معاونت فرهنگی وزارت بهداشت بحث خوابگاه‌های متاهلی را پیگیری کردیم.

محمدبیگی بیان کرد: قانون جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده بوده و قانون شلوغی است متاسفانه هنوز دولت فرصت نکرده قانون را بر سر فرصت اجرا کند. ۲۴ آبان ماه قانون به دولت ابلاغ شد و ۲۴ بهمن ماه مهلت ۳ ماهه دولت برای تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به پایان رسیده است اما هنوز دولت درحال تدوین آیین نامه‌هاست. برخی از مواد این قانون مانند ماده مربوط به غربالگری، سقط جنین، قاچاق داروی سقط و ... نیازمند دقت بیشتری در تدوین آیین نامه است.

این نماینده مجلس افزود: وزارت راه و شهرسازی اعطای زمین به خانواده بالای ۳ فرزند را آغاز کرده و بانک مرکزی نامه اعطای تسهیلات بعد از تولد فرزندان را زده است. یک نهضتی توسط تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها شکل گرفته اما به دلیل اینکه دولت جدید بوده و هنوز درگیر انتصابات و تغییر مسئولان است زمان بیشتری نیاز دارد اما دولت نشان داده عزم جدی برای اجرای قانون دارد.

محمدبیگی گفت: مرخصی زایمان ۹ ماهه برای یک فرزند و یک ساله برای فرزندان دو قلو و دوم ابلاغ شده است، وزارت کار و وزارت بهداشت برای پوشش بیمه‌ای هزینه‌های ناباروری وارد عمل شدند، دورکاری مادران شاغل نیز ابلاغ شده است، عزم ملی برای اجرای قانون جوانی جمعیت شکل گرفته امیدواریم به زودی طعم شیرین اجرای قانون را خانواده‌ها حس کنند.

وی درباره آخرین اخبار از تشکیل ستاد ملی جمعیت، خاطرنشان کرد: مقدمات تشکیل ستاد ملی جمعیت نیز انجام شده امیدواریم هرچه زودتر این ستاد تشکیل شود نمایندگان ناظر نیز برای حضور در این ستاد معرفی شدند، خانم‌ها پروین صالحی از کمیسیون بهداشت مجلس و فاطمه رحمانی از کمیسیون اجتماعی مجلس، نمایندگان ناظر در ستاد ملی جمعیت هستند

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها