کد خبر: 539750
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۰۷:۰۵:۰۷
| |

یک حقوقدان: مصوبه اینترنت مجلس فاقد اعتبار است

معاونت قوانین مجلس درست می گوید که مصوبه فاقد اعتبار است چرا که روال مجلس در 43 سال گذشته این طور بوده که وقتی مجلس وارد بررسی لایحه بودجه می شود نباید به هیچ موضوع دیگری رسیدگی کند.

یک حقوقدان: مصوبه اینترنت مجلس فاقد اعتبار است
کد خبر: 539750
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۰۷:۰۵:۰۷

نعمت احمدی درباره تصویب طرح صیانت گفت:« به طور کلی ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک برای اعمال اصل 85 قانون اساسی خلاف قانون است. اصل 85 قانون اساسی مربوط به زمانی است که مجلس برای تصویب یک لایحه فوریت دارد و مجلس به علت کمبود وقت فرصت رسیدگی نداشته باشد، در این شرایط اختیار قانونگذاری به یک کمیسیون داده می شود.

به گزارش آفتاب یزد، این حقوقدان دامه داد: در اصل 85 قانون اساسی آمده:«سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می نماید به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود.» این یعنی ارجاع یک لایحه یا طرح به کمیسیون تخصصی در مواردی کاملا ضروری اتفاق می افتد نه اینکه یک موضوع به این مهمی را در یک کمیسیون پشت در های بسته تصویب کنند. چنین موضوعات مهمی باید در صحن علنی مجلس مورد ارزیابی قرار بگیرد. سوال اینجاست که چه ضرورتی وجود داشت که این طرح ذیل اصل 85 قانون اساسی قرار بگیرد؟»

وی در ادامه توضیح داد:« نکته دیگر این است که چرا مسئله‌ای به این مهمی باید به صورت طرح به مجلس بیاید؟ این موضوع باید به صورت لایحه به صحن علنی مجلس می آمد یعنی دولت با مشورت کارشناسان یک لایحه کارشناسی شده به مجلس ارائه می داد نه اینکه نمایندگان دور هم بنشینند و یک طرح غیر کارشناسی بنویسند و بعد هم تصویب کنند. درست است که این موضوع خلاف قانون نیست اما خلاف روال قانون گذاری است. مجلس نباید با طرح اداره شود.»

احمدی توضیح می دهد:« معاونت قوانین مجلس درستمی گوید که مصوبه فاقد اعتبار است چرا که روال مجلس در 43 سال گذشته این طور بوده که وقتی مجلس وارد بررسی لایحه بودجه می شود نباید به هیچ موضوع دیگری رسیدگی کند. حالا در اوج رسیدگی مجلس به لایحه بودجه به یکباره مصوبه پرحاشیه صیانت در کمیسیون تخصصی تصویب می شود! چنین چیزی تا کنون سابقه نداشته است. اما با این همه معاونت قوانین مجلس این اختیار را ندارد که مصوبه را ابطال کند. در حال حاضر تنها راه این است که رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به نظر معاونت قوانین مجلس طرح صیانت را از ذیل اصل 85 قانون اساسی خارج کند تا در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. در غیر این صورت طرح تصویب شده به شورای نگهبان خواهد رفت و باید منتظر نظر شورای نگهبان در مورد آن باشیم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها