کد خبر: 539669
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۱۵:۱۰:۱۱
| |

بهترین روش برای درمان شقاق یا فیشر مقعدی کدام است؟

شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در پوست دیواره خارجی و لبه مقعد است که منجر به ایجاد درد و خونریزی بخصوص هنگام دفع می شود. شقاق یا فیشر اگر بیش از شش هفته طول بکشد، شقاق مقعدی مزمن نامیده می شود.

بهترین روش برای درمان شقاق یا فیشر مقعدی کدام است؟
کد خبر: 539669
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۱۵:۱۰:۱۱

شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در پوست دیواره خارجی و لبه مقعد است که منجر به ایجاد درد و خونریزی بخصوص هنگام دفع می شود. شقاق یا فیشر اگر بیش از شش هفته طول بکشد، شقاق مقعدی مزمن نامیده می شود.

زخم های مقعدی گاهی جدی نیستند و خود به خود بهبود می یابند، اما قطعاً دردناک هستند. برای بیشتر افراد، شقاق مقعدی خیلی سریع بهبود می‌یابد، اما در مواقع بسیاری به درمان نیاز است و ممکن است شقاق مقعدی دوباره عود کند. در این مقاله به بررسی کامل این بیماری و بهترین روش های درمان شقاق یا فیشر می پردازیم:

علائم شقاق مقعد

شقاق یا فیشر علائم دردناک و آزاردهنده ای ایجاد می کند که شایع ترین آنها به شرح زیر است:

درد، گاهی اوقات شدید در هنگام اجابت مزاج که می تواند تا چند ساعت ادامه داشته باشد

خون قرمز روشن روی مدفوع یا دستمال توالت پس از اجابت مزاج

یک ترک قابل مشاهده در پوست اطراف مقعد

یک توده کوچک یا تگ پوستی روی پوست نزدیک شقاق مقعد

دلایلی که باعث ایجاد شقاق مقعدی می شود؟

شقاق مقعدی اغلب هنگام دفع مدفوع بزرگ یا سفت رخ می دهد. یبوست مزمن یا اسهال مکرر نیز می تواند پوست اطراف مقعد شما را پاره کند. با این حال، همیشه شقاق مقعدی به دلیل رژیم غذایی کم فیبر و یبوست نیست. شقاق هایی که به سرعت بهبود نمی یابند یا در موقعیتی غیر از قسمت خلفی و خط وسط مقعد شما قرار دارند ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

علل دیگر عبارتند از:

زور زدن در هنگام زایمان یا حرکات روده

داشتن بیماری التهابی روده (IBD)، مانند بیماری کرون

کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال

داشتن عضلات اسفنکتر مقعد بیش از حد سفت یا اسپاستیک

وارد شدن در رابطه جنسی مقعدی

قرار دادن اجسام در مقعد

زایمان و بارداری

مواردی که باید به پزشک بگویید

در بیشتر موارد، صحبت در مورد علائم می تواند به پزشک شما اطلاعات کافی برای تشخیص شقاق مقعدی بدهد. حتما موارد زیر را به آنها بگویید:

چه مدت است درد، سوزش یا خارش دارید

شدت ناراحتی شما چقدر است

درد و ناراحتی معمولا چقدر طول می کشد

رنگ خونی که مشاهده می کنید

پزشک شما ممکن است در مورد رژیم غذایی، عادات روده شما، و اگر شما هر گونه بیماری پزشکی یا مشکلات روده ای دیگر دارید، سوال کند.

پزشک شما معمولاً می‌تواند شقاق مقعدی را از روی علائمی که به آنها می‌گویید تشخیص دهد. اما بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا شقاق دارید؟ معاینه فیزیکی است.

احتمالاً نیازی به معاینه رکتوم (زمانی که پزشک از انگشت دستکش دار استفاده می کند تا داخل مقعد را بررسی کند) یا آنوسکوپی (زمانی که پزشک یک اسکوپ روشن را وارد کانال مقعد می کند) ندارید.

راه های درمان شقاق

اگر شقاق مقعدی شما شدید است یا بعد از 8 هفته به درمان پاسخ نمی‌دهد، ممکن است مجبور شوید به یک جراح کولورکتال یا پزشک جراح عمومی مراجعه کنید. زیرا شقاق مزمن فقط با روش های جراحی و لیزر درمان می شود.

در صورتی که سایر درمان ها موثر نبوده اند، ممکن است جراحی توصیه شود. تکنیک های جراحی مختلف وجود دارد که می توان از آنها برای درمان شقاق مقعدی استفاده کرد.

به طور کلی روش لیزر شقاق به عنوان موثرترین درمان برای شقاق مقعد در نظر گرفته می شود، به طوری که بیش از 9 نفر از هر 10 نفر نتایج طولانی مدت خوبی را تجربه می کنند.

عمل شقاق با لیزر

عمل لیزر در مقایسه با جراحی شقاق روش آسان‌تری می‌باشد که علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، بیمار درد و خونریزی را هم احساس نمی‌کند. از روش لیزر هم برای درمان شقاق مزمن و هم حاد استفاده می‌شود و احتمال بازگشت دوباره بیماری در آن بسیار کمتر است.

درمان شقاق با لیزر یکی از روش‌های نوین و کم تهاجمی درمان می‌باشد که امروزه تقریبا جایگزین جراحی شقاق به روش های قدیمی و پرخطر شده است. بی شک همه بیماران از اتاق عمل و تیغ جراحی واهمه دارند و ترجیح می‌دهند روش های آسان‌تری را برای درمان بیماری خود انتخاب کنند که لیزر یکی از بهترین روش‌های درمان این عارضه است.

عمل لیزر شقاق بدون بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می شود و زمان عمل کمتر از ساعت است. در روش لیزر فیشر بجای بیهوشی از بی حسی موضعی استفاده می شود. طی این عمل با استفاده از اشعه لیزر محل زخم ترمیم شده و در صورت لزوم زائده های اضافی حذف می شوند. بیمار بلافاصله بعد از انجام این درمان مرخص می شود و نیازی به استراحت نیست.

اسفنکتروتومی شقاق

اسفنکتروتومی جانبی شامل ایجاد یک برش کوچک در حلقه عضله اطراف اسفنکتر است تا به کاهش تنش در کانال مقعدی شما کمک کند. این به شقاق مقعدی اجازه می دهد تا بهبود یابد و احتمال ایجاد شقاق دیگر را کاهش می دهد.

این یک عمل جراحی کوتاه و نسبتاً ساده است که معمولاً تحت بیهوشی عمومی و بستری یک روزه بیمار انجام می شود. البته ممکن است اسفنکتروتومی عوارضی مثل بی اختیاری مدفوع را به همراه داشته باشد. اکثر افراد در عرض 2 تا 4 هفته به طور کامل بهبود می یابند و دوران نقاهت این عمل معمولا طولانی است.

فلپ های مقعدی پیشرفته

فلپ های مقعدی پیشرفته شامل برداشتن بافت سالم از قسمت دیگری از بدن و استفاده از آن برای ترمیم شقاق و بهبود خون رسانی به محل شقاق است. این روش ممکن است برای درمان شقاق طولانی مدت (مزمن) مقعد ناشی از بارداری یا آسیب به کانال مقعد توصیه شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی

تعدادی از اقدامات خودیاری وجود دارد که پزشک ممکن است برای تسکین یبوست و کاهش درد ناشی از عمل شقاق مقعدی توصیه کند که عبارتند از:

افزایش مصرف روزانه فیبر با گنجاندن مقدار زیادی از غذاهای پرفیبر در رژیم غذایی خود مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل

جلوگیری از کم آبی با نوشیدن آب فراوان

تلاش برای ورزش بیشتر - برای مثال، با پیاده روی یا دویدن روزانه

کار کردن در مکان و زمانی از روز که بتوانید به راحتی وقت خود را در توالت بگذرانید

زمانی که احساس می‌کنید به توالت رفتن نیاز دارید، معطل نکنید

اگر از دستمال مرطوب استفاده می کنید، از محصولاتی که حاوی معطر یا الکل هستند اجتناب کنید، زیرا این امر می تواند منجر به ناراحتی یا خارش شود 

چند بار در روز، مخصوصاً بعد از مدفوع، ناحیه تحتانی خود را در یک وان آب گرم خیس کنید تا ماهیچه های مقعد شل شوند.

https://clinicdarman.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%82/%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%82-%d9%85%d9%82%d8%b9%d8%af-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

https://www.nhs.uk/conditions/anal-fissure/treatment/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/anal-fissure/symptoms-causes/syc-20351424

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها