کد خبر: 538912
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۸:۰۹:۱۶
| |

زیرسویه‌ای که موجب کووید شدید می‌شود

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد زیرسویه امیکرون با نام امیکرون پنهان‌کار(BA.۲) موجب بیماری شدید در میزبان خود می‌شود.

زیرسویه‌ای که موجب کووید شدید می‌شود
کد خبر: 538912
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۸:۰۹:۱۶

 عاملی که باعث می‌شود زیرسویه امیکرون(BA.۲) باعث بیماری شدید شود، توالی ژنومی BA.۲ و تفاوت آن با توالی ژنومی زیرسویه BA.۱ است و این تفاوت ژنومی بیان می‌کند که ویژگی‌های ویروسی این دو زیرسویه نیز متفاوت خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با این وجود سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده ممکن است امیکرون خفیف‌تر از دلتا باشد اما در واقع خفیف نیست.

آیا زیرسویه امیکرون مسری‌تر است؟

محققان گفته‌اند اگرچه امیکرون پنهان‌کار به‌ عنوان یک زیرسویه از امیکرون در نظر گرفته شده اما توالی ژنومی آن به شدت با BA.۱ متفاوت است.

محققان دانشگاه توکیو در مطالعه خود که در مرحله پیش‌چاپ سایت BioRxiv پست شده اظهار کردند: این تفاوت حاکی از این است که ویژگی‌های ویروسی BA.۲ با BA.۱ تفاوت دارد.

هنگامی که محققان همسترها را با BA.۲ و BA.۱ آلوده کردند، حیوانات آلوده به BA.۲ بیمارتر شدند و عملکرد ریه بدتری داشتند.

آنان خاطرنشان کردند: تحقیقات ما با استفاده از مدل همستر نشان داد بیماری‌زایی BA.۲ بیشتر از BA.۱ است. 

آیا زیرسویه امیکرون واکسن‌گریز است؟

به نظر می‌رسد مانند BA.۱ زیرسویه BA.۲  نیز تا حد زیادی از مصونیت ناشی از واکسن‌های کووید ۱۹ می‌گریزد. به علاوه در برابر آنتی‌بادی‌های افرادی که به سویه‌های قبلی سارس کوو ۲ آلوده شده‌اند نیز مقاوم است.

علاوه بر این محققان تاکید کردند BA.۲  تقریبا به‌ طور کامل در برابر برخی از درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال که برای درمان عفونت کووید ۱۹ استفاده می‌شود، مقاومت نشان داده است.

آنان می‌گویند: با تولید مثل موثر بالاتر و مقاومت ایمنی این زیرسویه بدیهی است که گسترش BA.۲ می‌تواند یک مساله جدی برای سلامت جهانی در آینده نزدیک باشد. 

سازمان بهداشت جهانی در مورد این زیرسویه چه می‌گوید؟

ماریا ون کرخوف، یکی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی، بیان کرده مطالعات زیادی در حال انجام است که زیرشاخه‌های مختلف امیکرون را در مورد انتقال، شدت و تاثیر واکسن‌ها بررسی می‌کند.

به گفته وی اکنون در میان همه زیرمجموعه‌ها BA.۲ بیشتر از BA.۱ قابل انتقال است اما از نظر شدت تفاوتی بین این ۲ وجود ندارد.

این سازمان خاطرنشان کرد: همه انواع دیگر ویروس کرونا از جمله آلفا، بتا و دلتا همچنان در سطح جهان کاهش می‌یابند زیرا امیکرون آن را از بین می‌برد. از میان بیش از ۴۰۰ هزار توالی ویروس کووید ۱۹ که در هفته گذشته در بزرگترین پایگاه داده ویروس جهان آپلود شده، بیش از ۹۸ درصد آن امیکرون بود.

ظهور امیکرون در نوامبر سال گذشته در بوتسوانا و آفریقای جنوبی گزارش شد. از آن زمان زیرسویه فرعی BA.۱ به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و از انواع دیگر مانند دلتا پیشی گرفته است.

با این حال در فوریه سال جاری یکی دیگر از زیرمجموعه‌های امیکرون به نام BA.۲ در چندین کشور از جمله دانمارک و بریتانیا شناسایی شده است. اکنون طبق گزارش‌ها BA.۲ رقابت خود با BA.۱ را آغاز کرده چون فرض می‌شود که انتقال‌پذیرتر است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها