کد خبر: 534228
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ۰۸:۱۰:۳۶
| |

اُمیکرون پلاس خطرناک است؟

زیرسویه بی‌ ای ۲(BA.۲) اُمیکرون با افزایش شیوع در برخی کشورها به دلیل انتقال‌پذیری بالقوه بالاتر تیتر خبرها شده اما کارشناسان هنوز در مورد این زیرسویه چندان نگران نیستند.

اُمیکرون پلاس خطرناک است؟
کد خبر: 534228
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ۰۸:۱۰:۳۶

کاتلین جتلینا، اپیدمیولوژیست مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس(UT) در هیوستون ایالات متحده، گفت: اواخر هفته گذشته آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا این زیرسویه را به‌ عنوان «سویه تحت بررسی» تعیین کرد زیرا موارد ابتلا به کووید با این سویه هر چهار روز ۲ برابر می‌شد و رشد ۱۲۰ درصدی را نسبت به  اُمیکرون اصلی معروف به BA.۱  نشان می‌داد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: سایر کشورها از جمله دانمارک، نروژ، سوئد و هند رشد مشابهی برای BA.۲ داشته‌اند؛ با این حال به احتمال زیاد چیزی شبیه به جهش عظیم انتقال‌پذیری که از دلتا به اُمیکرون مشاهده شد؛ یعنی رشد ۵۰۰ درصدی نخواهد بود.

بر اساس گزارش‌های خبری منتشر شده تاکنون حدود ۸۰۰۰ مورد BA.۲ در ۴۰ کشور شناسایی شده است.

این زیرسویه موضوع جدیدی نیست و اولین بار در ماه دسامبر شناسایی شد؛ سپس به‌ عنوان سویه پنهان‌کار اُمیکرون به سرفصل اخبار تبدیل شد زیرا همانند سویه BA.۱ در آزمایش PCR قابل مشاهده نبود.

جتلینا افزود: BA.۲ سیگنال خاصی ندارد تا به آزمایشگاه‌ها بگوید که اُمیکرون است؛ بنابراین اکنون آزمایشگاه‌ها باید برای شناسایی سویه‌های مختلف به دنبال توالی ژنتیکی بروند.

این اپیدمیولوژیست گفت: در حالی که این زیرسویه بسیاری از جهش‌های BA.۱ را دارد اما تفاوت‌های زیادی نیز دارد به‌ طوری‌ که BA.۱ حدود ۶۰ جهش داشت اما BA.۲ حدود ۸۵ جهش دارد.

به نظر می‌رسد این جهش‌ها مزیت انتقال بیشتر ویروس را فراهم کرده اما مشخص نیست که جهش‌های اضافی چه معنایی برای شدت، فرار از سیستم ایمنی و سایر پارامترها دارد.

میگان کال، دانشجوی دکتری در بریتانیا، در توییتی گفت: ممکن است این مورد یک مزیت جزئی باشد اما هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این زیرسویه می‌تواند از مصونیت حاصل از BA.۱  فرار کند یا به هر طریق معناداری با اُمیکرون متفاوت باشد. 

وی تاکید کرد: آژانس امنیت سلامت به تحقیقات در مورد ظهور سویه‌های جدید ادامه خواهد داد اما همه سویه‌ها مشکل‌ساز نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مزیت رشد BA.۲ بیش از ناچیز به نظر می‌رسد اما هنوز برای نتیجه‌گیری با نمونه‌های کم خیلی زود است.

کال افزود: تنها برخورداری از مزیت قابلیت انتقال در این مرحله از همه‌گیری(با مصونیت جمعیتی بسیار بالا) مورد تعیین‌کننده‌ای نیست.

اکنون تقریبا نیمی از موارد شناسایی شده در دانمارک BA.۲ است؛ با این حال داده‌های اولیه نشان می‌دهد با افزایش بستری شدن در بیمارستان همراه نبوده است. مقامات بهداشتی گفتند احتمالا تفاوت حداقلی در اثربخشی واکسن بین BA.۱ و BA.۲ وجود دارد.

نروژ افزایش سریع عفونت‌های BA.۲ را گزارش کرد و از هفت مورد شناسایی شده در چهار ژانویه به ۶۱۱ مورد شناسایی شده در ۱۹ ژانویه رسید که اکثریت آن‌ها در اسلو رخ داده است. مقامات نروژی موافق هستند که BA.۲ احتمالا مسری‌تر از BA.۱ است.

با این حال هنوز اطلاعاتی در مورد این سوال کلیدی وجود ندارد که آیا کسانی که به اُمیکرون اصلی آلوده شده‌اند، دوباره به BA.۲ آلوده می‌شوند یا خیر.

اُمیکرون اولین نسخه‌ای نیست که نسخه «پلاس» دارد. سال گذشته نیز نسخه دلتاپلاس تیتر خبرها شد اما هرگز نسبت به نسخه اصلی دلتا جایگاه خاصی کسب نکرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها