شاهکار طرح صیانت در دولت رئیسی! شکایت وزارت علوم از وزارت ارتباطات

اختلال‌ها موجب فشار بر استاد و دانشجو می‌شود اما مدیریت کارگروه‌ها و اساتید مجبورند که چهار مرحله امتحانات را تکرار کنند تا حداقل به دانشجو ظلم نشود

شاهکار طرح صیانت در دولت رئیسی! شکایت وزارت علوم از وزارت ارتباطات
کد خبر: 537896
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۰۷:۰۲:۰۲

رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به تاثیر کندی اینترنت در آموزش مجازی گفت: اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته افزایش یافته و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاس‌ها و امتحانات شده است.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صفوی، رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به شروع آموزش مجازی با شیوع پیک ششم کرونا و مواجه دانشجویان با کندی شدید اینترنت و اختلالات در آموزش‌های مجازی بیان کرد: واقعیت این است که همه ما از اختلالات اینترنت در طول چهار پنج ماه گذشته گلایه داریم و رنج می‌بریم. همین امروز ما در دانشگاه شیراز کلاسی داشتیم که اساتید در آنجا اعلام کردند دانشجویان به علت کندی اینترنت و اختلالات اینترنتی که در کل استان وجود دارد از کلاس درس عقب می‌افتند.

وی ادامه داد: به طور کلی ظرفیت مصرفی کشور کمی با اختلاف روبرو شده و کیفیت سرویس‌دهی‌ها پایین‌تر آمده است. این مشکل در طول چند ماه اخیر وجود داشته و در بازه زمانی امتحانات هم مشکلاتی را ایجاد کرد.

صفوی در ادامه بیان کرد: دو نفر از دانشجویان من نیز با این مشکل مواجه شدند و ما مجبور شدیم که امتحانات را به صورت حضوری برای آن‌ها برگزار کنیم، آن‌ها نیز از استان‌های مختلف برای شرکت در امتحان آمدند. به نظر من نوسانات و اختلالاتی که در اینترنت و کیفیت آن وجود دارد در چند ماه گذشته خیلی بیشتر شده است. من این موضوع را طی یک سری سوالات از برخی همکاران و مدیران آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های مختلف استان‌های گوناگون کشور پرسیدم، آن‌ها نیز همین نظر را داشتند.

رئیس کارگروه یادگیری الکترونیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: تشخیص این اختلال و مشکل توسط مسئولان امر ساده است، یعنی آن‌ها در رکوردهای فنی خود به سادگی می‌توانند بفهمند که میزان مصرف پهنای باند و میزان اختلالات اینترنتی چقدر دچار نوسان شده است، اما بحث اصلی این است که این کار در حوزه وزارت ارتباطات است و از این طریق باید پیگیری شود.

صفوی بیان کرد: ما مشکل را به آقای دکتر زاهدی که خودشان از اعضای کارگروه بوده‌اند و اکنون مدیر فناوری و اطلاعات وزارت علوم است منتقل کرده‌ایم اما گروهی که باید مسئولیت اصلی کار را پیگیری کنند و برای رفع مشکل کمک کنند حوزه وزارت ارتباطات و اپراتورها هستند، زیرا اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته زیاد و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاس‌ها و امتحانات شده است.

وی اضافه کرد: وقتی اکثر دانشجویان امکان حضور در یک کلاس درس مجازی را ندارند، علت مشخص است زیرا در آموزش استفاده از اینترنت از چندین خدمات دهنده سرویس می‌گیرند پس مشکل فقط از جانب یک خدمات دهنده و یک سرویس نیست لذا این مشکل به طور سراسری وجود دارد. من چند ماه پیش دوستانه از برخی همکاران در وزارت ارتباطات سوال کردم و آن‌ها نیز تایید کردند که اختلال در اینترنت وجود دارد و یک مقدار کیفیت‌ها پایین آمده است اما گفتند که پیگیر موضوع هستند.

رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم درباره اهمیت اینترنت در بستر کسب و کار مردم، گفت: نیاز به اینترنت و پهنای باند مربوط به دوره شیوع کووید ۱۹ نیست. شغل‌ها و کسب و کارهای متعددی در این زمینه وجود دارد، وقتی ما نمی‌توانیم مرتبا صنایع بزرگ بزنیم و شغل ایجاد کنیم باید از فرصت اینترنت استفاده کنیم، زیرا یکی از روش‌هایی که می‌توان توسط آن شغل ایجاد کرد و مردم با آن شغل‌ها و بیزینس‌های خود را مدیریت کنند، در بستر اینترنت رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات اختلال اینترنت باید اقدامات لازم صورت بگیرد، گفت: به خاطر همه مردم، همه شرایط اقتصادی کشور و به خصوص بخش آموزش کشور باید اقدامات خیلی جدی‌تری برای مشکلات، اختلالات و کیفیت اینترنت صورت بگیرد.

صفوی درباره ارزیابی از وضعیت امتحانات مجازی دی ماه با توجه به اختلالات اینترنت گفت: وضعیت مثل این می‌ماند که مثلا شما یک سری فرزند دارید که می‌خواهید به آن‌ها آب و غذا برسانید اما نمی‌توانید در زمان مشخص به آن‌ها غذا بدهید. این موجب می‌شود فرزندان شما سختی بکشند و عصبی شوند البته که به هر طریقی آب و غذا را به آن‌ها می‌رسانید. واقعیت این است که وقتی اختلالات اینترنت ایجاد می‌شود میزان استرس و فشار روحی که به دانشجو، استادان، مدیریت دانشگاه و کارشناس‌های فنی وارد می‌شود بسیار زیاد است.

رییس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم گفت: ما امتحانات مجازی را طی چند مرحله می‌گیریم و به خاطر مشکلات متعددی که در بستر اینترنت وجود داشته یکی از دانشجویان من قید نمره آخرین امتحان خود را زد.

صفوی گفت: اختلال‌ها موجب فشار بر استاد و دانشجو می‌شود اما مدیریت کارگروه‌ها و اساتید مجبورند که چهار مرحله امتحانات را تکرار کنند تا حداقل به دانشجو ظلم نشود. لذا هرگونه اختلالی که در برنامه‌ها ایجاد می‌شود، موجب فشار روحی بیشتر و استرس زیاد به دانشجویان، اساتید و کل سیستم دانشگاهی خواهد شد.

وی اشاره کرد: یک مشکل دیگر این است که وقتی اختلالی به وجود می‌آید یک گروه و یا شخصی باید منشاء اختلال را پیگیری کنند تا ببینند منشا اختلال از کجاست و حال اگر منشا مشکل پیدا شد باید بدانیم چطور آن را حل کنیم، همه این موارد قطعا فشار روانی زیادی ایجاد می‌کند. باید بحث جدی برای ارتقاء کیفیت و حل اختلالات صورت بگیرد.

رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم گفت: باید در شبکه مخابرات و اینترنت روز به روز گسترش خوبی شاهد باشیم. اگر ما امروز، فردا و چند ماه آینده این بستر را گسترش ندهیم و ظرفیت را بالا نبریم یعنی عقب‌گرد کرده‌ایم و توانمندی شبکه ما امروز نسبت به دیروز ضعیف‌تر شده است، زیرا نیاز بزرگتر شده اما توسعه صورت نگرفته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها