کد خبر: 537616
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۵:۵۰:۴۹
| |

نخستین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب

ناسا نخستین تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) را منتشر کرد.

نخستین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب
کد خبر: 537616
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۵:۵۰:۴۹

تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال تکمیل فاز اول فرآیند چند ماهه تراز کردن آینه اصلی رصدخانه با استفاده از  ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCamhsj) است.

به گزارش تسنیم، چالش تیم فنی دو جنبه داشته است که نکته اول: تأیید این موضوع که دوربین مادون قرمز آماده جمع‌آوری نور از اجرام آسمانی است وو دوم اطمینان از اینکه نورهایی که به بصورت رندوم به هر یک از 18 بخش آینه اصلی تابیده‌اند، همه متعلق به یک ستارۀ واحد هستند و نور همان ستاره نیز به آینه ثانویه و در نهایت آشکارسازهای دوربین مادون قرمز منتقل می‌شود.

چیزی که شبیه یک تصویر ساده از نور ستارگان و تار به نظر می‌رسد اکنون پایه‌ای برای تراز و تمرکز تلسکوپ است تا وب در تابستان امسال نماهای بی‌سابقه‌ای از کیهان ارائه دهد. در حدود یک ماه آینده، تیم به تدریج بخش‌های آینه را تنظیم می‌کند تا زمانی که 18 تصویر به یک ستاره تبدیل شوند.

تلسکوپ جیمز وب

کل تیم وب از اینکه چگونه نخستین گام‌های عکسبرداری و تراز کردن تلسکوپ خوب پیش می‌رود، به وجد آمده‌اند. "مارسیا ریکه" محقق اصلی ابزار NIRCam و استاد نجوم دانشگاه آریزونا، گفت: ما از دیدن نور به دوربین مادون NIRCam بسیار خوشحال شدیم.

مرحله ثبت تصاویر توسط جیمز وب نیز از 2 فوریه آغاز شده است و در طول این مرحله، تلکسوپ جیمز وب توانسته روی 156 موقعیت مختلف در اطراف مکان پیش‌بینی شدۀ ستاره مدنظر تمرکز کند و به کمک آشکارسازهای دوربین مادون قرمز، 1560 تصویر معادل 54 گیگابایت داده خام را جمع‌آوری کند.

کل این فرآیند حدود 25 ساعت طول کشیده و در نهایت این رصدخانه فضایی توانسته است ستاره هدف را در هر یک از بخش‌های آینۀ خود شناسایی کند. سپس این تصاویر در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک تصویر موزاییکی بزرگ و واحد تولید کنند که تصویری عظیم با بیش از 2 میلیارد پیکسل است.

تلسکوپ جیمز وب

در این تصویر، 18 نقطه نوری دیده می‌شود که تمام آنها نشان‌دهنده ستاره موسوم به HD 84406 هستند که تقریباً 258.5 سال نوری از ما فاصله دارد. نور جمع‌آوری شده توسط هر بخش آینه اولیه به آینه ثانویه وب منعکس شده، سپس با استفاده از یکی از ابزارهای تصویربرداری مهم تلسکوپ که دوربین مادون قرمز نزدیک یا NIRCam نام دارد، اندازه‌گیری می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها