بزرگترین تلسکوپ جهان به فضا فرستاده شد

سازمان هوا و فضای آمریکا (ناسا) روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که بزرگ ترین و قوی ترین تلسکوپ جهان را به فضا فرستاده است تا علاوه بر نظارت نزدیک تر بر سیاره های بسیار دور، به دنبال حیات بر روی سایر سیاره ها باشد.

بزرگترین تلسکوپ جهان به فضا فرستاده شد
کد خبر: 528573
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۱۹:۳۹:۴۵

به گزارش رسانه های آمریکایی، "تلسکوپ فضایی جیمز وب" ناسا از گویان فرانسه با استفاده از موشک اروپایی آریان به فضا پرتاب شد.

به گزارش ایرنا، این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین یا چهار برابر فراتر از ماه مستقر خواهد شد. طی کردن فاصله زمین تا مقصد برای این تلسکوپ یک ماه به طول خواهد انجامید و پنج ماه دیگر آماده سازی لنزهای مادون قرمز آن به زمان نیاز خواهد داشت.

اول، آینه عظیم و آفتاب گیر تلسکوپ باید باز شود. آنها به شکلی تا شده اند تا در دماغه مخروطی موشک جا بگیرند. در غیر این صورت، این رصدخانه فضایی  قادر نخواهد بود به  ۱۳.۷ میلیارد سال (طبق نظریات) تاریخچه جهان هستی  نگاه کند.

بیل نلسون مدیر ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب را ماشین زمانی توصیف کرد که درکی بهتر از جستجوی ابدی ما از جهان هستی و جایگاه ما در آن، اینکه ما که هستیم و چه هستیم، ارائه خواهد داد.

نلسون پس از پرتاب این موشک، در مرکز فضایی کندی در فلوریدا گفت: ما چیزهای باورنکردنی را کشف خواهیم کرد که هرگز تصور آن را نمی کردیم.

او همچنین هشدار داد: هنوز چیزهای بی شماری وجود دارد که باید به خوبی کار کنند. ما می دانیم که در یک پاداش بزرگ ریسک بزرگی نیز وجود دارد.

این تلسکوپ قرار است جایگزین تلسکوپ هابل شود و به نام  جیمز وب مدیر اسبق سازمان ناسا در دهه ۱۹۶۰ میلیادی نام گذاری شده است.

ناسا با همکاری آژانس های فضایی اروپا و کانادا این تلسکوپ ۷ تنی را ساخته است و هزاران نفر از ۲۹ کشور از سال ۱۹۹۰ تاکنون در ساخت آن نقش داشته اند.

ناسا اعلام کرده است که عمر عملیاتی این تلسکوپ ۱۰ سال است. اما این سازمان همچنین به گونه ای تلسکوپ فضایی جیمز وب را طراحی کرده است که در آینده یک فضاپیما بتواند به آن سوخت رسانی کند.

توماس زور بوکن رئیس عملیات علمی ناسا گفت که این هدیه شگفت انگیزی برای کریسمس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها