کد خبر: 537076
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۰۹:۰۲:۴۲
| |

شورش اُمیکرون را جدی بگیرید؛ دُز سوم را فراموش نکنید!

امان از این ویروس نامرئی که دَمار همه مردم را در آورده و انگار قصد ندارد دنبال کارش برود و جهان را رها کند! بیش از دو سال از تولد این نوزاد ناخلف گذشته و حالا با شکل و شمایل جدیدی به نام اُمیکرون ظاهر شده و تغییرات جدیدی نیز در دستور فعالیت آن قرار دارد.

شورش اُمیکرون را جدی بگیرید؛ دُز سوم را فراموش نکنید!
کد خبر: 537076
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۰۹:۰۲:۴۲

 امان از این ویروس نامرئی که دمار همه مردم را در آورده و انگار قصد ندارد دنبال کارش برود و جهان را رها کند!

به گزارش فارس، بیش از دو سال از تولد این نوزاد ناخلف گذشته است اما این ویروس مهلک هر روز با شکل و شمایل جدیدی ظاهر می‌شود و تغییرات جدیدی نیز در دستور فعالیت آن قرار می‌گیرد.

اُمیکرون همان سویه جدید کرونا حالا عالم گیر شده و کشورمان نیز از گزند امواج تهاجمی آن در امان نمانده و با سرعت خیره کننده‌ای در حال گسترش و در نوردیدن است.

به دنبال شیوع سویه اُمیکرون کرونا در کشور و روند تصاعدی مبتلایان آن، فوتی‌های ناشی از کرونا که پس از فروکش موج پنجم، مدتی در کانال دو رقمی قرار داشت حالا سه رقمی شده است.

در 24 ساعت گذشته ۳۸ هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۴ نفر از آنها بستری شدند.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۴۸ نفر رسید.

دو هزار و ۷۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

۹۰ درصد بستری‌های اُمیکرون واکسن نزده‌اند/ مردم برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند

بهرام عین اللهی،وزیر بهداشت بر حضور مردم در مراکز واکسیناسیون برای تزریق دز سوم واکسن کرونا تاکید کرد و گفت: متاسفانه تاکنون حدود ۳۰ درصد مردم برای تزریق دز سوم مراجعه کرده‌اند.  

وی افزود: با توجه به شیوع سویه اُمیکرون که سرعت انتشار بیشتری نسبت به سایر سویه‌ها دارد از کسانی که هنوز دز سوم واکسن خود را نزده‌اند می‌خواهیم هرچه سریع تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.  

عین الهی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد افرادی که در این سویه بستری می‌شوند واکسن تزریق نکرده‌اند،بیان داشت: در نوبت سوم واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک به کسانی که هنوز دز سوم نزده‌اند، تزریق می‌شود.  

۹۰ درصد افرادی که در این سویه بستری می‌شوند واکسن تزریق نکرده‌اند

اُمیکرون کودکان را بیشتر می‌گیرد

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کودکان، بیان داشت: سویه امیکرون کودکان را بیشتر درگیر می‌کند و خوشبختانه مدتی است واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ ساله شروع شده و این برنامه با واکسیناسیون کودکان بالای ۵ سال ادامه می‌یابد.  

وزیر بهداشت خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون رعایت فاصله‌های اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان توصیه اصلی ماست که استفاده از ماسک اهمیت بسیار زیادتری دارد. ‌

تزریق 135 دُز واکسن تاکنون

وی گفت: تا امروز ۱۳۵ میلیون دُز واکسن در کشور ترزیق شده است. گروه هدف ما ۶۸ میلیون نفر است و تا کنون ۹۰ درصد این گروه هدف، دُز اول، ۸۳ درصد دو دُز و ۳۰ درصد نیز سه دُز تزریق کرده اند.

در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می‌زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم.

عین اللهی یادآور شد: اُمیکرون انتشار سریعی دارد و در برخی از کشورها مرگ و میر زیادی ایجاده کرده است اما در کشور ما به دلیل واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند عمدتا افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده اند وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری شان بسیار خفیف است.

افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند عمدتا افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند 

بهنام بهنوش،معاون درمان بیمارستان بهارلو تهران با اشاره به افزایش مراجعات بیمارستانی کرونا در بخش سرپایی ‌و بستری، گفت: مراجعین با علائم سرماخوردگی و علائم گوارشی هستند که با بررسی‌های بیشتری که انجام می‌شود نهایتا مشخص می‌شود مبتلا به امیکرون هستند. تعداد مراجعین نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ‌ومیر افزایش خواهد یافت

وی افزود: برخلاف نوع دلتا که درصد قابل توجهی از مراجعین بستری می‌شدند، اکنون تقریبا حدود ۱۰ درصد مراجعین نیاز به بستری دارند ولی با توجه به اینکه در شیب تصاعدی کرونای اُمیکرون هستیم آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ‌ومیر افزایش خواهد یافت.

واکسن نزده‌ها بیشترین افراد دارای علائم شدید

بهنوش با تاکید بر لزوم انجام و تکمیل تزریق واکسیناسیون، اظهار کرد: این بیماری در هر دو طیف واکسن‌زده و واکسن نزده بروز پیدا می‌کند اما، بیشتر موارد بستری که علائم شدیدی هم تجربه می‌کنند، کسانی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند.

وی افزود: راهکار درمانی برای افراد بستری، مشابه پروتکل‌های قبلی است و با توجه به اینکه بیشتر، افرادی بستری می‌شوند که دچار درگیری‌های ریوی شدند، شیوه درمانی نسبت به گذشته تفاوتی نکرده است و در صورت لزوم درمان با رمدسیویر و کورتون صورت می‌گیرد. در بیماران سرپایی نیز تاکید بر اقدامات حمایتی است، یعنی مصرف مایعات باید افزایش یابد و درمان‌های حمایتی مشابه سرماخوردگی انجام شود.

درصد مراجعان خانوادگی به بیمارستان زیاد است

بهنوش درباره میانگین سنی مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی، تصریح کرد: چون مرکز ما مختص اطفال نیست، بیشتر افراد بزرگسال به ما مراجعه می‌کنند و درصد مراجعات خانوادگی بالا است؛ به همین دلیل از طیف نوجوان تا مسن در میان بیماران ما وجود دارند. البته افراد مسن آسیب‌پذیرتر بوده و با احتمال بیشتری بستری می‌شوند. اکنون درصد قابل توجهی از بستری‌های بخش ویژه و عادی به کسانی اختصاص داده شده است که یا واکسن نزدند و یا به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند.

وی افزود: در پیک‌های قبلی مراجعین به بیمارستان با ابتلا به سایر بیماری‌ها کمتر بود و بیشتر فضا به بیماران کووید۱۹ اختصاص می‌یافت، اکنون هم مراجعین کووید۱۹ و هم سایر بیماری‌ها زیاد است و این موضوع تاحدودی مشکل ساز شده است.

 بهنوش ادامه داد: با شیوع بالای اُمیکرون خیلی از بیمارانی که با علائم دیگر به ما مراجعه می‌کنند و تحت بررسی قرار می‌گیرند نهایتا احتمال اینکه به کرونا مبتلا شوند هم وجود دارد که مشکل آفرین شده است.

جداسازی کرونایی و غیر کرونایی سخت است

 وی متذکر شد: در پیک‌های قبلی جداسازی بیماران کووید و غیر کووید به شکل بهتری صورت می‌گرفت ولی در این پیک جدید چنین تشخیصی سخت است؛ چون بیمار در ابتدا علائمی از کرونا ندارد و پس از چند روز این علائم هم در او ظاهر می‌شود.

معاون درمان بیمارستان بهارلو با اشاره به اینکه یک تا دو ماه آینده روزهای سختی پیش رو خواهیم داشت، بیان کرد: هنوز به قله پیک نرسیدیم، شب عید هم در پیش است و مردم در بازارها و مراکز خرید حاضر می‌شوند، همین امر سبب گسترش شدید بیماری خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش رونق برخی کسب و کارها نمی‌توان گفت قرنطینه مطلق انجام شود، اما حفظ و رعایت پروتکل‌ها مانند استفاده از دو ماسک، جلوگیری از بروز تجمعات، شست‌وشوی دست‌ها و... بسیار موثر است‌.

وی تاکید کرد: اکنون با درگیری بالایی که اُمیکرون ایجاد می‌کند در اکثر بخش‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم. آمار ابتلای کادر درمان به این سویه از کرونا تصاعدی بوده و مثلا از ۱۳ پرسنل یک بخش حداقل ۵ نفر مرخصی استعلاجی هستند تا بهبود یابند و مجددا به کار بازگردند.  بنابراین از مردم می‌خواهیم که بیش از گذشته رعایت موارد بهداشتی و بویژه استفاده از ماسک را در نظر داشته باشند.

شرایط، شرایط بحرانی است و چیزی که مشخص است اینکه ما داریم با یک شیب بسیار صعودی موج ششم را طی می‌کنیم

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «شرایط کرونایی استان تهران چگونه است؟»، بیان داشت:مرگ و میر بالا رفته؛به دلیل اینکه آمار ابتلا نیز خیلی بالا رفته است.

مراجعه 20 هزار کرونایی به پزشکان

وی ادامه داد: بر اساس آماری که داریم شرایط، شرایط بحرانی است و چیزی که مشخص است اینکه ما داریم با یک شیب بسیار صعودی موج ششم را طی می‌کنیم و آمار مراجعان سرپایی و بستری به جز مطبها، حدود 20 هزار نفر  رسیده است.

مرگ 46 بیمار در استان تهران

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران افزود:اکنون تعداد بستری جدید به 900 نفر در روز رسیده که یک پنجم آنها بیماران بدحال تری هستند؛ضمن اینکه تعداد بستری به 3380 رسیده و تعداد فوتیها در 24 ساعت گذشته در استان تهران 46 نفر بوده است.

کمبود تخت و تجهیزات نداریم

توکلی درباره اینکه «آیا با کمبود تخت و تجهیزات پزشکی روبرو هستیم؟»، تأکید کرد: هیچ کمبودی نداریم و نگرانی ما درباره دو هفته آینده است. 

30 درصد استان تهران دُز سوم زده‌اند

وی درباره «وضعیت واکسیناسیون در استان تهران»، خاطرنشان کرد: 30 درصد افراد دُز بوستر را تزریق کرده‌اند؛ ضمن اینکه تعداد قابل توجهی دُز دوم را تزریق کرده‌اند و آنچه نگران آن هستیم افزایش بی رویه مبتلایان است که ممکن است در روزهای آینده گرفتاری ایجاد کند.

رسیدن نقطه اوج اُمیکرون تا یک ماه آینده

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر آمار شیوع کرونا در ایران در وضعیت صعودی قرار گرفته است گفت: به نظر می‌رسد که سیر صعودی آمار کرونا تا یک ماه آینده به نقطه‌ اوج می‌رسد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ممکن است بازگشایی مدارس در یک ماه آینده – نقطه اوج کرونا – به صلاح نباشد؛ چراکه بازگشایی می‌تواند شدت درگیری با بیماری را افزایش دهد. اگر آمار شیوع ویروس کرونا به طور مستمر صعودی باشد، به احتمال زیاد محدودیت‌های کرونایی دوباره از سر گرفته می‌شوند.

باز گشایی‌ها محدود شود

طبرسی با اشاره به اینکه اکثر موارد ابتلا به اُمیکرون خفیف هستند، عنوان کرد: ممکن است برخی از افرادِ مبتلا به امیکرون با تصور به سرماخوردگی در وضعیت غیربحرانی بهبود پیدا کنند.  برای جلوگیری از افزایش میزان شیوع بیماری در سطح کشور باید از بازگشایی‌های بیشتر صرف نظر کنیم.

45 میلیون نفر دُز سوم نزده‌اند

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تاثیر ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد بدون استفاده از ماسک در اماکن مختلف تردد می‌کنند و مورد برخورد قانونی قرار نمی‌گیرند. متاسفانه ما در واکسیناسیون دز سوم به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم و تا به امروز حدود 45 میلیون نفر دُز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند.

تزریق دو دُز کافی نیست

طبرسی با بیان این که قدرت سرایت اُمیکرون بسیار زیاد است، تصریح کرد: تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که دریافت دو دز واکسن کرونا، برای پیشگیری از سویه‌ امیکرون کافی نیست.

وی افزود: «تزریق دز سوم واکسن» و «اجباری شدن استفاده از ماسک» دو راه مهم برای پیشگیری از شیوه هرچه بیشتر امیکرون در کشور هستند. با توجه به سیر صعودی آمار کرونا بازگشایی مدارس کشور به صلاح نیست.

به گفته منشادی رئیس بیمارستان امام خمینی میزان مراجعات بیماران کرونایی به این بیمارستان 8 برابر شده است.

حسین کیوانی،استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: قبل آمدن اُمیکرون، می‌توانستیم بین آنفولانزا و کرونا تفاوت قائل شویم اما امروز یک بدن درد خفیف یا یک تب ساده را باید امیکرون بدانیم.

وی ادامه داد: هنوز حساسیت فصلی شروع نشده اما در حساسیت تب و بدن درد نداریم و افراد سابقه حساسیت در فروردین و اردیبهشت دارند.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ابتلاء به بیماری و در ادامه بهبود، بیشترین ایمنی را می‌دهد و ۲۵ تا ۱۰۰ برابر ایمنی بیشتر به ما می‌دهد اما معمولاً ۶ ماه پس از بیماری ایمنی داریم. اگر کسی مبتلا شود در دفعه دوم شدت علائم و احتمال بستری شدن کمتر است.

کیوانی ادامه داد: فردی که کرونا بگیرد و خوب شود بهتر می‌تواند با این بیماری در ادامه مقابله کند.

وی توضیح داد: سیستم ایمنی ما بخشی آنتی بادی دارد اما سیستم ایمنی صرفاً آنتی بادی نیست و سلول‌ها نقش موثرتری دارد و ممکن است کسی آنتی بادی نداشته باشد و یا پس از ۶ ماه آنتی بادی او از بین برود و در آزمایش‌ها آنتی بادی وجود نداشته باشد اما سیستم ایمنی او از طریق سلول به صورت کمتر وجود دارد.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: ما در طول عمر با صدها عامل بیماری روبرو می‌شویم و سلول‌هایی در مواجهه با عامل عفونی تشکیل می‌شوند که اطلاعات آنتی بادی را در خود دارند و آنتی بادی را تولید می‌کنند. این سلول‌ها در حالت آماده باش هستند و در مواجهه با بیماری آنتی بادی تولید می‌کند.

کیوانی افزود: اگر کسی امیکرون بگیرد حداقل تا ۶ ماه مبتلا به امیکرون نمی‌شود اما ممکن است به سویه‌های دیگر مبتلا شود.

فرد تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری امیکرون باشد

وی گفت: فرد تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری امیکرون باشد. ۷ تا ۱۰ روز فرد پس از ابتلاء نیاز به استراحت دارد اما احتمال انتقال ۳ تا ۴ هفته پس از ابتلاء وجود دارد.

این استاد ویروس شناس اظهار کرد: دو تا ۵ روز قبل از بروز علائم امیکرون به این ویروس مبتلا شدیم. باید حتماً فاصله با افراد رعایت شود و استفاده از ماسک ضروری است. اگر واکسیناسیون گسترده را نداشتیم تلفات ناشی از اومیکرون بیشتر می‌شد و احتمال به وجود آمدن سویه دیگری از ویروس وجود دارد.

۲۰ درصد مراجعه کنندگان کودکان هستند

کیوانی یادآور شد: ۲۰ درصد مراجعه کنندگان کودکان هستند. تلفات بیشتر در افراد با سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای است. احتمال درگیری به سویه‌های قبلی بسیار کم است و سویه درچرخش مهم است.

تجربه پیک‌های مختلف کرونا در طول دو سال گذشته نشان داده است هر زمان که نسبت به این ویروس چموش بی تفاوت شدیم و شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی نگرفتیم این پاندمی برای ما خطرآفرین‌تر شد و اکنون نیز با توجه به اثبات اثر گذاری بالای واکسیناسیون و به ویژه تزریق دُز سوم در کاهش ابتلا و مرگ و میر، ضرورت دارد نسبت به این موارد حساسیت بیشتری داشته و با دقت بیشتری اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه را انجام دهیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها