کد خبر: 537006
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۹:۴۱:۱۱
| |

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

کلنگ‌زنی رسمی انتقال آب ارس به تبریز تا ۲۰ روز آینده انجام خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: کلنگ‌زنی رسمی باقیمانده‌ی پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز تا ۲۰ روز آینده انجام خواهد شد.

کلنگ‌زنی رسمی انتقال آب ارس به تبریز تا ۲۰ روز آینده انجام خواهد شد
کد خبر: 537006
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۹:۴۱:۱۱

یوسف غفارزاده روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، در نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت بارش در آذربایجان شرقی در فصل آبی سالجاری اظهار کرد: میانگین بارش در استان تا روز گذشته ۱۱۳ میلی‌متر است که نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد و نسبت‌ به میانگین دراز مدت ۱۰ درصد پایین‌تر است.

وی ادامه داد: مراغه با ۱۶۷ میلی‌متر و جلفا با ۵۵ میلی‌متر به‌ترتیب بیشترین و کمترین بارش را در فصل آبی امسال به خود اختصاص داده‌اند و تبریز نیز ۹۷ میلی‌متر بارش داشته‌ است.  

وی افزود: تنها تفاوت بارش‌های امسال با سال قبل در نوع بارش است به‌طوری‌که اکثر بارش‌های فصل آبی امسال به‌صورت برف بوده و در ارتفاعات ذخیره شده‌است که این پوشش برفی از نظر ذخایر آبی بسیار مهم است و پوشش برفی امسال نسبت‌ به سال قبل حدود ۴۵۰ درصد افزایش‌یافته است که این میزان پوشش برف یک مخزن آبی مهم محسوب می‌شود.

غفارزاده در خصوص میزان درجه‌ی حرارت و تبخیر آب نیز گفت: دمای متوسط حرارت استان در چهار ماه گذشته ۶.۴ درجه سانتی‌گراد است که ۰.۳ درجه نسبت‌ به سال قبل خنک تر و ۰.۱ درجه نسبت‌به میانگین دراز مدت گرم‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حجم رواناب رودخانه‌های استان نیز بیان کرد: ایستگاه هیدرومتری مبنای پایش رودخانه‌ها است که  نسبت‌به سال قبل ۲۱ درصد و نسبت‌به میانگین درازمدت ۵۵ درصد کاهش داشته‌است که ذوب نشدن برف‌ها علت این کاهش آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در ارتباط با میزان ورودی و حجم مخازن سدهای استان خاطرنشان کرد: میزان ورودی سدها ۳۱ درصد و حجم مخزن‌ها ۳۷ درصد نسبت‌ به سال قبل کاهش‌ یافته است که این کاهش بعداز ذوب شدن برف‌ها جبران خواهد شد.

وی همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت دریاچه‌ی ارومیه اظهار کرد: درحال‌حاضر تا روز ۱۷ بهمن‌ماه تراز این دریاچه ۱۲۷۰.۶۸ متر است که نشان دهنده‌ی کاهش ۵۹ سانتی‌متری نسبت‌به سال قبل است و همچنین سطح این دریاچه حدود دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون متر مکعب است که این مقدار در سال قبل حدود چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب بود اما در کل میزان ارتفاع نسبت به سال ۶۲.۹۴ سانتی‌متر بالا است.

غفارزاده در ادامه در ارتباط با آخرین وضعیت آب‌های زیرزمینی استان گفت: درحال‌حاضر ۲۴ دشت در استان وجود دارد که این دشت‌ها به‌عنوان سدهای پوشیده در زیرزمین محسوب می‌شوند که از این تعداد ۲۰ دشت به‌دلیل عوامل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی و فشار بیش‌ازحد به آب‌های زیرزمینی، دارای تراز منفی است و تراز منفی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان برداشت بیشتر از میزان تغذیه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی بخش آب و آب‌رسانی استان نیز بیان کرد: اکنون پروژه‌هایی در بحث سدسازی، خطوط آبرسانی و شبکه پایاب سد در حال انجام است که در حال حاصر ۱۳ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که باید اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه‌ها تامین شود و همه‌ی ما می‌دانیم که پروژه‌های آبی بسیار مهم و اساسی هستند و اگر آب نباشد صنعت، کشاورزی و مراکز جمعیتی نیز وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ضمن تقدیر از پیگیری‌ها و اهتمام ویژه استاندار آذربایجان شرقی نسبت به تکمیل پروژه‌های آبی استان گفت:  طی جلسات برگزار شده با مسئولین وزارت نیرو این ۱۳ طرح در آذربایجان شرقی به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار وزارت مشخص شده‌است که سال‌ها دست به گریبان این طرح‌ها بوده‌ایم و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح‌ها لازم است.

وی یادآور شد: معمولاً عمر اجرای پروژه‌های آبی در کشورهای دنیا چهار الی پنج سال است اما در کشور ما این میزان مابین ۱۰ الی ۱۵ سال است که عوامل متعددی در تاخیر اجرای پروژه‌ها تاثیر دارد و این طرح‌های اولویت‌دار که شامل سد ونیار، سد شهریار، شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، گرمی‌چای میانه، پیغام‌چای کلیبر، تکمیل سد حاجیلار چای، شبکه‌ی پایاب و زهکشی آی‌دوغموش، شبکه‌ی آبیاری و زهکشی سد سهند، شبکه‌ی آبیاری و زهکشی قلعه چای عجبشیر و همچنین انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه است که  باید طی دو الی سه سال به نتیجه برسد.

غفارزاده در تشریح آخرین وضعیت پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر، تبریز و دریاچه ارومیه گفت: طول این پروژه ۱۴۰ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر از سمت ارس تا هرزندات با پیشرفت ۹۵ درصدی همراه بوده‌است و ۱۰۵ کیلومتر باقی‌مانده نیز حدود ۵۱۰ میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: در این مسیر ۱۰۵ کیلومتری یک تونل به اندازی هفت کیلومتر، یک ایستگاه پمپاژ به میزان هفت لیتر در ثانیه، یک تصفیه‌خانه آب شرب و تعدادی مخازن وجود دارد و لوله‌های استفاده‌شده در این مسیر لوله‌های ۲۰۰۰ فولادی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته به‌دلیل اعمال تحریم‌ها موفق نشدیم سرمایه‌گذار خارجی را برای تامین فاینانس مورد نیاز جذب کنیم که خوشبختانه با پیگیری‌های استاندار مقرر شد این پروژه با توجه به ظرفیت و تجارب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران به این قرارگاه سپرده شود و به‌زودی مجوز ترک تشریفات نیز صادر خواهد شد البته ما منتظر صدور مجوز نشدیم و کارهای اولیه ازجمله نقشه‌برداری و تعیین محل‌های پرتال ورودی و خروجی از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) آغاز شده‌است.

وی اضافه کرد: در ۲۰ روز آینده باقیمانده‌ی پروژه انتقال آب ارس به تبریز به‌صورت رسمی کلنگ‌زنی خواهد شد که امیدواریم با انجام این پروژه‌ی زیربنایی و مهم، آب بخش صنعت، آب شرب حدود سه میلیون جمعیت استان و ۸۰ درصد پساب حق‌آبه دریاچه ارومیه تامین شود.

غفارزاده همچنین در ارتباط با جلسات برگزار شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص سد و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه‌سی گفت: جلساتی ما بین مؤسسه انرژیکا به‌عنوان نماینده جمهوری آذربایجان و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در در خصوص پرداخت هزینه‌ی ساخت سد از سوی جمهوری آذربایجان و همچنین ساخت دو نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در خداآفرین و دو نیروگاه ۴۰ مگاواتی در قیزقلعه‌سی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با بحث تنش آبی در سال ۱۴۰۰ و راه‌های پیشگیری از وقوع این تنش در سال آینده خاطرنشان کرد: تنش آبی سال ۱۴۰۰ علی‌رغم تمامی حواشی و مشکلاتی که به‌وجود آورد و با وجود اینکه تنش بسیار بزرگی بود، با کمترین آسیب و میزان قطعی آب رد شد و اکنون برای پیک سال ۱۴۰۱ آماده هستیم و کارهایی باید انجام دهیم تا پیک سال آینده را نیز با کمترین آسیب و قطعی آب رد کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: حدود هفت پروژه کوتاه‌مدت برای جلوگیری از بروز تنش آبی در سال آینده پیش‌بینی شده‌است که قسمتی از این پروژه‌ها مربوط به بخش توزیع و قسمتی نیز مربوط به بخش تامین آب است که مابین شرکت آب و فاضلاب استان و آب منطقه‌ای تقسیم‌شده است و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده ۱۹۶ میلیارد تومان هزینه برای انجام این پروژه‌های کوتاه‌مدت نیاز است.

وی در ارتباط با تامین آب شرب شهرستان میانه خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل سه راهکار احداث سد گرمی‌چای، احداث خط انتقال ۴۵ کیلومتری و احداث تصفیه‌خانه دیده شده‌است که ۹۶ درصد از تصفیه‌خانه و ۴۰  کیلومتر از خط لوله تکمیل شده است و این دو موضوع تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد اما مشکل اصلی بحث سد گرمی‌چای است که درحال‌حاضر نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و ما قصد داریم با استفاده از ماده ۵۶ این میزان اعتبار را تامین کنیم که در این‌موضوع نیازمند همکاری و کمک نمایندگان و همچنین سازمان برنامه و بودجه هستیم.

غفارزاده در خصوص نحوه‌ی تامین اعتبار برای پروژه‌های آبی متذکر شد: در بحث تامین اعتبار نگاه ما تنها معطوف به بودجه نشده‌است به‌طوری‌که اعتبار تأمین‌شده در بودجه سال آینده تنها ۵۷۱ میلیارد تومان است درحالی‌که ما ناچار هستیم پروژه‌ها را از طرق مختلف از جمله تامین فاینانس خارجی، استفاده از ماده ۵۶ و همچنین از طریق قرارداد (BOT) اجرا کنیم.

به گزارش ایسنا، وی در پایان افزود: بحث ماده ۵۶ عبارت است از اینکه ما براساس تضمین داده‌شده از سوی دولت نسبت‌به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها اقدام می‌کنیم که دولت تضمین می‌دهد سود و بازپرداخت این وام‌ها را پرداخت کند و در بحث قرارداد (BOT)  نیز یک شرکت به‌عنوان اجراکننده پروژه انتخاب می‌شود که بعد از اتمام پروژه درآمد حاصل از آن پروژه به آن شرکت داده می‌شود لذا ما معتقد هستیم برای اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی باید از تمامی ظرفیت‌های مختلف قانونی استفاده کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها