عدم تجویز داروهای خارجی؛ از شایعه تا واقعیت

شایعه عدم تجویز دارو‌های خارجی از سوی وزارت بهداشت در فضای مجازی بسیاری از بیماران را نگران و موجی از التهاب و تشویش را در جامعه به وجود آورده است.

عدم تجویز داروهای خارجی؛ از شایعه تا واقعیت
کد خبر: 533147
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۲۱:۴۵:۰۵

در روزهای گذشته شایعه ای مبنی بر عدم تجویز دارو‌های خارجی از سوی وزارت بهداشت در فضای مجازی منتشر شد که بسیاری از بیماران به ویژه بیمارانی که نیاز به داروی خارجی دارند را نگران و  موجی از التهاب و تشویش  را در جامعه به وجود آورد.

نگرانی بیماران

​به گزارش فارس، گرانی مبتلایان به بیماری های خاص در مورد این شایعه بیشتر بود به نحوی که برخی از آنها در گفتگو با خبرنگار فارس از این خبر ابراز نگرانی و البته گلایه کردند.

یک بیمار مبتلا به تالاسمی گفت: از بدو تولد به بیماری تالاسمی و کم خونی مبتلا بوده و نیاز مبرم به خون و داروی خارجی دارم و قطع دارو ویژه بیماران تلاسمی‌ عوارض مرگ‌آوری را به دنبال دارد.

بیمار دیگری که خود را احمد معرفی می کند نیز گفت: سال‌ها مبتلا به بیماری سرطان بوده و دارو مصرف می کنم؛ اگرچه از کیفیت داروی ایرانی راضی هستم اما قطع دارو‌های خارجی، استرس، بحران روحی و روانی را نزد بیماران ایجاد می‌کند.

بیمار دیگری نیز عنوان کرد که بسیاری از بیماران نیاز به داروی خارجی دارند و این شایعه سبب می شود برای تهیه دارو از بازار آزاد با قیمت های چند برابری مواجه شوند و البته فرصت مناسبی را برای سودجویان، دلالان دارویی و رانت خوارن  فراهم می‌کند تا قیمت داروها را بالا ببرند و در  نتیجه علاوه بر هرج و مرج در بازار دارو و نیز فروش دارو‌های تاریخ مصرف گذشته از سوی افرادی خودسر و منفعت طلب جان بیماران با خطر روبه رو شود.

 برای اطلاع بیشتر از صحت این شایعه پای صحبت معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشسته و از نظرات وی آگاه شدیم.

عدم تجویز دارو‌های خارجی اجبار نیست

محمدجواد راعی گفت: توصیه و تشویق وزارت بهداشت مبنی بر استفاده از دارو‌های تولید داخل و با کیفیت توسط پزشکان اجبار نیست.

وی افزود: مصرف بسیاری از دارو‌های داخلی شامل مولتی ویتامین‌ها، قرص‌های کلسیم و آهن مشکل خاصی نداشته و اثرات مثبت و خوبی هم دارد و نیازی به ملزم کردن چنین دارو‌های خارجی از  سوی پزشکان نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت و مشکل برای برخی بیماران همچون مبتلایان به بیماری قلبی و عروقی بعضی از پزشکان ریسک نکرده و ابتدا  دارو‌های خارجی را تجویز و بعد از مدتی استفاده از دارو‌های ایرانی را توصیه می‌کنند.

راعی ادامه داد: البته به بیماران پیوند عضو اگر نیاز به مصرف  دارو‌های  خارجی دارند  بعد از چند ماه  مصرف و کاهش ریسک پس زدن پیوند می‌توانند دارو‌های ایرانی مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه عدم تجویز دارو‌های خارجی از سوی وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی کشور از سوی پزشکان اجباری نیست و توصیه‌ مبنی بر مصرف شده است، گفت: نگاه وزیر بهداشت  به محصولات و تولیدات داخلی بوده و نیز نوع نگاه پزشکان به دارو‌های ایرانی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها