کد خبر: 533099
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۱۶:۱۲:۱۵
| |

​هادیانفر تمام موارد را نگفت!/ علت تصادف تنها باز نشدن ایربگ نبود

هادیانفر رئیس پلیس کشور بعد از حادثه بهبهان مدعی شد که ایربگ خودروهایی که برخی از آنها ساخت ایران بود، باز نشده است و در این بین هیچ حرفی از شرایط آب و هوایی و جاده ای و نبود پلیس و اعلام هشدار دهنده نشد!

​هادیانفر تمام موارد را نگفت!/ علت تصادف تنها باز نشدن ایربگ نبود
کد خبر: 533099
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۱۶:۱۲:۱۵

جاده‌ ناهموار،‌ شرایط آب و هوایی نامناسب، خودروهای قدیمی و عدم رعایت فاصله مناسب از طرف رانندگان دست به دست هم دادند تا در تقویم کشور 20دی ماه به عنوان حادثه‌ای تلخ ثبت شود.

حوالی ساعت ۷ صبح ۲۰ دی، تصادفی وحشتناک رخ داد؛ «۴ فوتی و ۲۷ مصدوم» حاصل تصادف زنجیره ای ۵۹ دستگاه خودرو در خوزستان محور بهبهان رامهرمز بود. متأسفانه به دنبال این تصادف، ۴ خودرو دچار آتش‌‌سوزی شده و ۵ نفر از افراد آخرین سکانس تلخ زندگیشان در جاده مه‌آلود محور بهبهان رامهرمز بود و ۴۱ نفر هم دچار مصدومیت‌های شدید شدند و لطمات جبران ناپذیری به آن‌ها وارد شد.

تصادفی که از دقایق ابتدایی هر ارگانی برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود، به دنبال مقصر می گشت و هیچ ارگانی علت آن را به گردن نگرفت و طبق معمول بحث کیفیت ساخت خودروها مطرح شد! و شاید بتوان گفت به نوعی عامل این تصادف به گردن خودروسازان افتاد.

هادیانفر رئیس پلیس کشور بعد از این حادثه مدعی شد که ایربگ خودروهایی که برخی از آنها ساخت ایران بود، باز نشده است و در این بین هیچ حرفی از شرایط آب و هوایی و جاده ای و نبود پلیس و اعلام هشدار دهنده نشد!

بیان یک نکته اینجا ضروریست؛ اینکه سال ساخت غیر از 2 خودرو، برای سال هایی بوده که ایربگ روی آنها نصب نشده است. 

در این تصادف، یکی از خودروها ام‌وی‌ام از شرکت مدیران خودرو بوده که ایربگ ماشین عمل نکرده است،دیگری خودرو پراید ۱۳۱ سال ۹۱ بوده و مربوط به سالی بوده که خودروسازان الزام به نصب ایربگ نبودند. 

خودرو دیگری ام‌و‌ام از شرکت مدیران خودرو سال ۹۹ بوده است که ایربگ خودرو باز نشده است؛ خودرو دیگری نیسان سال ۹۵ بوده که این خودرو فاقد ایربگ بوده است. یک خودرو تندر ۹۰ نیز در این تصادف وجود داشته که برای سال ۹۰ بوده و ایربگ خودرو نصب نبوده است. 

علاوه بر این تعدادی خودرو وانت پیکان و میشان نیز ‌بوده که اصلا ایربگ ‌نداشتند و همچنین یک خودرو هیوندای هم بوده که ایربگ این خودرو هم نیز عمل نکرده چرا که تصادف از عقب بوده و ایربگ زمانی که از خودرو از جلو ضربه بخورد، باز می شود. 

گفتنی است، از سال ۹۲ مصوبه الزام خودروسازان برای نصب ۲ ایربگ ابلاغ شد یعنی خودروسازان از سال ۹۲ به بعد ملزم به نصب ایربگ روی خودرو شدند و خودروهای سال های قبل آن را نداشتند و اکنون در خودروهای تصادفی ۲ خودرو برای سال های ۹۲ به بعد بود که ایربگ یکی از آنها باز شده و دیگر باز نشده است. 

ناگفته نماند که باز نشدن ایربگ را شاید بتوان به این دلیل بیان کرد که تصادف خودروها از عقب بوده و در صورت تصادف از عقب ایربگ خودرو باز نمی شود و ایربگ با ضربه از جلو باز می شود.

ماجرا از این قرار است که در مسیر برگشت، یک دستگاه تریلی با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت وارد مِه شده و در یک لحظه به دلیل بالارفتن تراکم زیاد مه، دید راننده محدود شد و وی به سرعت با ترمز گرفتن و توقف، سعی داشت با سرعت کم طی مسیر کند، اما خودرو‌های پشت سر به علت عدم رعایت فاصله طولی و توجه به جلو با تریلی برخورد کرده بودند.

دید این راننده به این دلیل کم شد که شرایط آب و هوایی نامناسب بوده و هیچ علائم هشدار دهنده ای در کنار جاده نصب نشده بود. پس از ترمز راننده کامیون، در این زمان کامیون دیگری وارد جاده شده و از آنجایی که دید کافی وجود ندارد به خودروهای جلو می زند و روی انها می رود و به این ترتیب باعث وقوع این حادثه تلخ می شود حتی ایربگ خودرو توسان کره ای هم باز نمی شود چون تصادف از عقب و در حالت ایستایی خودروها بوده است.

در شرایط زمستانی معمولا پلیس اگر احساس نگرانی در تردد کنند، مسیر را به سرعت مسدود کرده و اجازه تردد را نمی دهند، اما بعضا شرایط جوی پایدار است و کمتر از نیم ساعت یا ۲۰ دقیقه شرایط جوی نامساعد می‌شود.

شاید اگر باز نشدن ایربگ را عامل این تصادف ندانیم و از جنبه دیگر یعنی عدم رعایت فاصله طولی، روشن نکردن چراغ های هشدار در مه و بی احتیاطی رانندگان نگان کرد می توان نتیجه گرفت که نباید همیشه مقصر تصادفات جاده ای را خودروسازان دانست و درست این است که تمام جوانب را در نظر بگیریم.

اگر خودروها دید کافی داشتند، باعث می شد به موقع خودرو جلویی را ببینند و به موقع سرعت خود را کاهش داده و به موقع ترمز کنند و اینگونه ماشین دیگری از عقب با آنها برخورد نمی کرد. نبود نظارت کافی به جاده‌های کشور سال‌هاست که لرزه به تن افراد بسیاری انداخته و شاید این درست نباشد همیشه خودروسازان را در یک طرف ترازو قرار دهیم و از بروز این چنین اتفاقات شانه خالی کنیم.

شرایط جوی نامناسب سالیان سال است که باعث بروز این چنین تصادفات شده و از طرفی شاید بتوان تردد کامیونها و خودروهای سواری فرسوده را عاملی در بروز این چنین حوادث دانست و می توان گفت همه اینها در وقوع این حادثه نقش داشته اند.

تنها ساعاتی پس از حادثه همه به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی برآمدند و خانواده های داغ دیده ای که همگی مقصر را هم پلیس راهور و هم خودروسازان معرفی کردند گفتند که نیاز است شرایط جاده ای طوری محیا شود تا رانندگان دید کافی داشته باشند چرا که ممکن است تردد در این جاده های خطرناک، جان بسیاری را بگیرد.

مدیر روابط عمومی اورژانس علوم پزشکی اهواز در روز حادثه گفت: به دلیل مه شدید در محور مواصلاتی بهبهان-رامهرمز روبروی روستای دودانگه حدود ۵۹ خودرو دچار سانحه و تصادف زنجیره‌ای شدند.

بنا بر گزارش اعلامی پلیس، در این حادثه جو پایدار در کمتر از ۲۰ دقیقه تبدیل به جو ناپایدار شد و توده مِه غلیظی در جاده نشست، جاده دو طرفه بود و مسیر رفت آن هیچ مشکل خاصی نداشت، رانندگان در مسیر رفت با احتیاط عبور کردند و هیچ حادثه‌ای رخ نداد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها