بهترین دکتر و روش درمان فیستول مقعدی چیست؟

بیمارانی که بنا به دلایل متعدد به بیماری مانند آبسه مقعدی مبتلا می شوند، معمولا پس از آن فیستول مقعدی را هم تجربه می کنند. گاهی ممکن است این آبسه به دلیل یک ضربه مانند افتادن از جایی یا زمین خوردن با قسمت نشیمنگاه ایجاد شود.

بهترین دکتر و روش درمان فیستول مقعدی چیست؟
کد خبر: 532088
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ۱۳:۰۲:۳۸

بیمارانی که بنا به دلایل متعدد به بیماری مانند آبسه مقعدی مبتلا می شوند، معمولا پس از آن فیستول مقعدی را هم تجربه می کنند. گاهی ممکن است این آبسه به دلیل یک ضربه مانند افتادن از جایی یا زمین خوردن با قسمت نشیمنگاه ایجاد شود. 

در این موارد فرد برای درمان باید به دکتر مراجعه کند. چون نه آبسه و نه فیستول بیماری نیستند که خود به خود بهبود یابند.

فیستول

فیستول مقعد چیست؟

فیستول مقعدی یا همان فیستول آنال یک اتصال لوله مانند غیر طبیعی است که بین قسمت داخلی مقعد (در کانال رکتوم) و پوست خارج از آن ایجاد می شود. در حقیقت این بیماری مانند تونلی در زیر پوست می ماند که دو قسمت مجزا از بدن را به یکدیگر متصل کرده و منجر به عفونت می شود.

تشخیص فیستول چگونه انجام می شود؟

پزشکی که شما برای معاینه و بررسی به او مراجعه می کنید، می تواند فیستول را با معاینه فیزیکی ناحیه مقعد تشخیص دهد. اگر دکتر دهانه باز فیستول را ببیند، معمولا سعی می کند عمق و جهت آن را هم تعیین کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است سونوگرافی یا ام آر آی را تجویز کند. این آزمایش ها به پزشک اجازه می دهد فیستول داخل بدن شما را به راحتی ببیند و عمق یا طول دقیق را محاسبه کند.

به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

اگر به این بیماری مبتلا شدید، چند گزینه پیش روی شما می باشد. جراح عمومی، متخصص آنورکتال و متخصص گوارش گزینه های مناسبی هستند که می توانید برای درمان نزد آنها مراجعه کنید.

زمانی که پیش پزشک رفتید، می توانید سوالات زیر را از او بپرسید:

  • علت فیستول مقعدی من چیست؟
  • آیا نیاز به جراحی دارم؟
  • اگر چنین است، چقدر باید بعد از جراحی منتظر بمانم تا فعالیت های عادی خود را از سر بگیرم؟
  • باید رژیم غذایی خود را تغییر دهم؟
  • هنگام بهبودی جراحی فیستول از نرم کننده یا ملین مدفوع استفاده کنم؟
  • فیستول من ممکن است برگردد؟
  • داشتن فیستول عوارض طولانی مدتی دارد؟

مراجعه به متخصص چه نقشی در درمان فیستول دارد؟

اصولا وقتی تصمیم دارید برای مشکل یا مورد خاصی به پزشک مراجعه کنید، به دنبال یافتن شخصی هستید که علاوه بر تجربه، مهارت بالایی هم برای ارائه راه حل و از بین بردن بیماری داشته باشد. از این رو یک متخصص خوب برای درمان فیستول مقعد کسی می باشد که این مورد را با هم داشته، و علاوه بر آن حوصله و صبر زیادی برای صحبت با مراجعین داشته باشد. وقتی به چنین دکتری برای درمان مراجعه می کنید، در حقیقت درمان قطعی فیستول شما تضمین می شود و دیگر نگرانی باقی نمی ماند.

در نتیجه مراجعه به یک متخصص یا جراح خوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دستمزد جراح و کادر درمان چقدر است؟

دستمزد جراح و کادر درمان چقدر است؟

در رابطه با این سوال باید بگوییم که هزینه عمل کاملا بستگی به طول فیستول و محل ایجاد شدن آن دارد. از این رو حتما باید بیمار ابتدا توسط پزشک معاینه شده و سپس هزینه جراحی فیستول ذکر شود.

بهترین جراح فیستول در تهران و کرج

علت ایجاد فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی معمولاً با عفونت یکی از غده های مقعدی شروع می شود. این عفونت می تواند باعث ایجاد آبسه (ناحیه متورمی که در آن چرک جمع می شود) شود. با تخلیه چرک آبسه، می تواند کانالی بین روده و پوست باقی بگذارد. که این کانال (یا تونل) همان فیستول است.

با این که این مورد نادر است ولی؛ برخی از بیماری ها می توانند از جمله شرایطی مانند سل، بیماری های مقاربتی، یا یک بیماری مداوم که روده شما را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو دلیل ابتلا به این عارضه دردناک باشند.

علائم و نشانه ها

آبسه ای که باعث ایجاد فیستول می شود بسیار دردناک است. می تواند باعث درد شدید و تورم در اطراف مقعد شود. این درد با اجابت مزاج بدتر می شود. گاهی بیمار ممکن است ترشحاتی از دهانه اطراف مقعد مشاهده کند. همچنین ممکن است حرارت بالا و خونریزی در اطراف آن ناحیه داشته باشید.

همچنین ممکن است موارد زیر را هم تجربه کنید:

  • قرمزی و التهاب
  • تب خفیف یا متوسط در صورت عفونت
  • حرکات روده ای دردناک و تیر کشیدن مقعد

چگونه می توانیم از ابتلا به فیستول جلوگیری کنیم؟

تقریباً تمام فیستول های مقعدی در نتیجه آبسه در ناحیه نشیمنگاه ایجاد می شوند. گاهی اوقات آبسه ها به دلیل بیماری کرون، ضربه های روحی شدید یا عفونت های منتقله از طریق رابطه جنسی STI ایجاد می شوند.

همچنین انجام موارد زیر می توانند تا حدودی به پیشگیری از فیستول مقعدی کمک کنند:

  • مصرف یک رژیم غذایی غنی از فیبر.
  • خشکی ناحیه مقعد را حفظ کنید.
  • هنگام دفع مدفوع از زور زدن خودداری کنید.
  • تمرینات و ورزش منظم مانند پیاده روی های روزانه.
  • استفاده از کاندوم و داشتن رابطه محافظت شده.

راه های درمان + معرفی بهترین روش

هیچ دارویی برای رفع این عارضه وجود ندارد، بنابراین درمان از طریق جراحی یا لیزر بهترین روش می باشد. روش درمان فیستول با لیزر معمولاً می تواند در مطب یا کلینیک پزشک انجام شود. شما مجبور نخواهید بود به بیمارستان بروید.

برای یک فیستول ساده که خیلی به مقعد شما نزدیک نیست، پزشک پوست و عضله اطراف تونل را باز می کند. این کار اجازه می دهد تا دهانه چرکی از داخل به بیرون بهبود یابد.

آنها ممکن است از یک پلاگین برای بستن فیستول استفاده کنند.

برای یک فیستول پیچیده تر، پزشک ممکن است لوله ای را که به عنوان ستون شناخته می شود، در دهانه آن قرار دهد. این کار به تخلیه مایع عفونی قبل از جراحی کمک می کند. روند بهبودی ممکن است 6 هفته یا بیشتر طول بکشد.

بسته به محل فیستول، پزشک ممکن است مجبور شود ماهیچه های اسفنکتر را که مقعد شما را باز و بسته میکند، برش دهد. دکتر متخصص سعی می کند به ماهیچه های اسفنکتر آسیب نرساند، اما ممکن است بعد از عمل کنترل روده ها کمی برای شما سخت تر باشد.

البته روش لیزر هم برای فیستول های ساده و هم برای فیستول های پیچیده کاربرد دارد و نسبت به عمل جراحی سنتی یا نخ ستون؛ عوارض کمتری دارد. به علاوه بیمار درد بعد از عمل جراحی را هم ندارد.

منابع:

https://hpvdarman.com/

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/14466-anal-fistula

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها