کد خبر: 531291
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۳:۰۰:۴۴
| |

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تهران پاسخ داد:

علت تاثیرگذاری پایین فعالیت های فرهنگی در شهر تهران چیست؟

عضو شورای شهر گفت: علی رغم حجم عظیمی از طرح ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی که در شهر تهران اجرا می شود چرا شاخص های فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا نمی کنند؟

علت تاثیرگذاری پایین فعالیت های فرهنگی در شهر تهران چیست؟
کد خبر: 531291
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۳:۰۰:۴۴

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در سی و هشتمین جلسه این شورا پس از استماع گزارش رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تشکر از مجموعه فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در سطح شهر اظهار داشت: چند برابر شدن اجرای برنامه های فرهنگی هنری به ویژه در دوران کرونا، استفاده بهینه از فضای مجازی، تولیدات محصولات فرهنگی هنری با کیفیت و انتشار آنها در فضای مجازی، پرداخت بدهی سازمان در شرایط سخت مالی، تغییر ماموریت به اقتضاء شرایط و تبیین رویکردهای جهادی و میدانی در ماموریت ها و توجه به مسائل ارزشی مثل راه اندازی 15 شورای اندیشه ورز در حوزه های مختلف مثل خانواده، جمعیت، عفاف و حجاب، زنان، حقوق شهروندی از جمله طرح های اجرا شده توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

به گزارش فارس، وی در ادامه سخنان خود به برپایی فرهنگسرای منتظر در نمازجمعه از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: اجرای برنامه های مذهبی و دینی در شهر تهران در ایام محرم سال گذشته و امسال به ویژه اربعین، تغییر نام فرهنگسرای بهاران به فرهنگسرای حاج قاسم سلیمانی بلافاصله بعد از شهادت ایشان و محور قرار دادن این فرهنگسرا برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شهر تهران، ایجاد میزهای ایثار و شهادت در تمام مناطق، جذب مشارکت بخش خصوصی در اضافه شدن بیش از 4000 صندلی به سینماهای تهران و همینطور راه اندازی غرفه های کتاب در فرهنگسرای معرفت بخش دیگری از مجموعه فعالیت های اثربخش این سازمان در شهرداری تهران است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از مجموعه فعالیت های صورت گرفته در سازمان فرهنگی و هنری به طرح چند سوال در خصوص چرایی تاثیرگذاری پایین فعالیت های فرهنگی در شهر تهران پرداخت و اذعان داشت: علی رغم حجم عظیمی از طرح ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی که در شهر تهران اجرا می شود چرا شاخص های فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا نمی کنند؟ چرا برنامه های فرهنگی اجتماعی از اثر بخشی و کارایی لازم برخوردار نیستند؟ آیا واحدهای سازمانی مدیریت شهری در حوزه فرهنگی اجتماعی در مقایسه با نهادهای نوظهور فرهنگی اجتماعی مثل رسانه های اجتماعی و شبکه های مجازی از مرجعیت لازم برخوردار هستند؟ آیا واحدهای سازمانی شهرداری در حوزه فرهنگی اجتماعی کارایی و اثربخشی لازم را دارند؟

وی در پاسخ به این سوالات بیان کرد: شاید دلایل ضعف های موجود این است که سیاست ها و برنامه ها مبتنی بر شواهد نیستند. سیاست ها و برنامه ها به تحلیل عاملی متغیرهای مهم  سبب ساز در بروز پدیده های فرهنگی و اجتماعی توجه نمی کنند و از سوی دیگر نظارت بر سازمان های فرهنگی و اجتماعی هوشمند نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان های فرهنگی اجتماعی مدیریت شهری تعالی سازمانی را دنبال نمی کنند، خاطر نشان ساخت: مدیریت شهری به خروجی برنامه ها توجه دارد و کمتر به فرایندها و آثار و پیامدها توجه می کند.

وی ادامه داد: سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان در مدیریت شهری مبتنی بر برنامه ها است نه شاخص ها.  برنامه های مبتنی بر اجرای مشارکت، جامعه محور نیستند.

معدنی پور با اشاره به اینکه برنامه ها و خدمات دارای نرخ پوشش پایین هستند و این موضوع کمتر مورد توجه قرار می گیرد، بیان داشت: برنامه ها مبتنی بر هم افزایی سازمانی یا نظام مراقبت اجتماعی نیستند. متاسفانه برنامه ها و خدمات ارزیابی نمی شوند و پایدار نیستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت توجه به عوامل زمینه ای و سبب ساز در طرح ها و برنامه ها، گفت:  موضوعات مطرح شده در کلان، در حوزه فرهنگی و اجتماعی می بایست مورد توجه قرار بگیرند لذا از شهرداری تهران انتظار می رود که در برنامه ریزی در حوزه فرهنگی اجتماعی ضمن توجه به مواردی که مطرح شد مطالعات و بررسیهای لازم را داشته باشند. ما نیز در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تلاش میکنیم که علاوه بر سیاست گذاری در این زمینه، در حوزه های اندیشه ورزی، نظریه پردازی، رصد و نظارت بر تحولات و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شهر تهران نیز نقش آفرینی داشته باشیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها