شاید بسیاری از موارد فعلی ابتلا به آنفلوانزا، همان امیکرون باشد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: معتقدم میزان موارد امیکرون اعلام شده در هر استان، چندان قریب به واقع نیست، زیرا ما کیت های تشخیصی بسیار کم و محدودی داریم. چه بسا بسیاری از بیماری هایی که امروز می‌بینیم که شبیه آنفلوانزا و سبک هستند، همان اومیکرون باشند.

شاید بسیاری از موارد فعلی ابتلا به آنفلوانزا، همان امیکرون باشد
کد خبر: 530873
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ۰۹:۵۰:۲۷

«سعید ناطقی»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آخرین وضعیت مراجعین کرونا گفت: درحال حاضر وضعیت کرونا در بیمارستانهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران خوب است اما من این خوب بودن را به برکه ای آرام تشبیه می کنم که درونش تمساح است. تجربه این دو سال هم نشان داده است که رفتار ویروس کرونا در کشورهای مختلف تقریبا مشابه است و اینگونه نیست که برای هر کشور به شیوه ای متفاوت عمل کند. چیزی که میزان همه گیری کووید را تعیین می‌کند میزان رعایت پروتکل هاست و رعایت دستورالعمل های بهداشتی قبل از اینکه بخواهیم به واکسنی هم دست پیدا کنیم اهمیت پیدا می‌کند. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کشورهایی که مقداری با قاطعیت و ضمانت های اجتماعی بالا پروتکل ها را به جامعه تحمیل می‌کردند، مانند چین، کره و یا ژاپن بسیار در کنترل کرونا موفق بودند، برخلاف جوامعی که بسیار ملایم تر برخورد می‌کردند و به خاطر مراودات اقتصادی که داشتند، دلشان نمی‌خواست برخی از محدودیت ها را اعمال کنند، مانند ایران، آمریکا و بسیاری از دیگر کشورها. 

به گزارش ایلنا، او افزود: چنین کشورهایی توسط کووید درنوردیده شدند و الان هم من احساس می‌کنم که اگر ما مقداری با غفلتی خود خواسته با این مساله برخورد کنیم و در محدودیت های اجتماعی و پروتکل ها مقداری سهل انگاری کنیم، همان اتفاقی که در آمریکا و اروپا درحال حاضر در حال رخ دادن است، در ایران هم در ماه های بهمن و اسفند رخ خواهد داد و عید خوبی نخواهیم داشت، اما اگر پروتکل ها رعایت شود و بتوانند برای سفرها محدودیت بگذارند، می‌توانیم با موفقیت از این گردنه عبور کنیم. 

ناطقی گفت: البته به نظر من پیک اومیکرون میزان مرگ و میر به اندازه پیک دلتا را نخواهد داشت و اصلا ماهیت این ویروس اینگونه نیست. منتها به این دلیل که به شدت گسترش پیدا می کند، تعداد ابتلاها را می‌تواند بسیار افزایش دهد. البته به نظر می‌رسد میزان بستری ها زیاد افزایش نخواهد داشت، بنابراین ما مشکلاتی که در پذیرش بیماران در پیک پنجم داشتیم، اگر با خوش بینی نگاه کنیم تجربه نخواهیم کرد.

او افزود: اما آنچه که در همه گیری های گسترده خطرناک است، جهش هایی است که در سویه های مختلف رخ می‌دهد و ما نمی دانیم که جهش بعدی منجر به ضعیف تر شدن ویروس یا منجر به تقویت و یا حتی منجر به ترکیب دو سویه مختلف از این ویروس می‌شود و آنهم هنوز معلوم نیست که می‌تواند خطرناک تر و یا سبک تر شود و به سمت کمتر شدن بیماری برود. 

ناطقی گفت: الان هم معتقدم میزانی که اعلام می‌شود که ما در هر استان یک یا چند مورد اومیکرون مشاهده کرده ایم، چندان قریب به واقع نیست، زیرا ما کیت های تشخیصی بسیار کم و محدودی داریم. چه بسا بسیاری از بیماری هایی که امروز می‌بینیم که شبیه آنفلوانزا و سبک هستند، همان اومیکرون باشند. 

او با تاکید بر خطر ترکیب سویه اومیکرون با دیگر ویروس ها از جمله آنفلوانزا خاطرنشان کرد: هرچه قدر که همه گیری بیشتر باشد، ولو اینکه منجر به بستری و فوت نیز نشود، احتمال جهش ها و ترکیب ها بیشتر خواهد بود و طبیعتا باید از آن ترسید.

ناطقی گفت: کشورهایی که اومیکرون را تجربه کردند، به صراحت اعلام کرده اند که اومیکرون سویه ای است که تمایل بیشتری به رده های سنی پایین تر است. شنبه نیز اولین مورد امیکرون در بیمارستان مرکز طبی کودکان بستری شد. البته این کودک مشکلات زمینه ای دیگری هم دارد. اما به هرحال با استفاده از کیت تشخیص، ابتلا به اومیکرون را در او شناسایی کردند و در اتاق ایزوله ای بستری شده است که سرایت اتفاق نیافتد. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهترین کار این است که حتما مردم از دوز سوم واکسیناسیون استقبال کنند. درارتباط با واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال واکسن‌هایی که بر پایه MRNA بود برای واکسیناسیون توصیه شده‌اند که درحال حاضر شرکت رناپ در ایران بر این پلتفرم واکسن در حال مطالعه است و می‌تواند به عنوان واکسن گروه سنی زیر ۱۲ سال هم مجوز بگیرد.

او درارتباط با وضعیت کادر درمان برای آمادگی مقابله با پیک احتمالی اومیکرون گفت: ما به صورت کامل توانایی برخورد با پنجمین موج را هم نداشتیم اما تحمل کردیم. امیدواریم این موج هم پیش نیاید و درصورت رخ دادن وظیفه خودمان را انجام خواهیم داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها