کد خبر: 529802
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۲:۳۱:۱۱
| |

وزیر بهداشت اعلام کرد:

کرونا واقعیت کشورها را روشن کرد/کادر پزشکی ایران در قله علم ایستاده است

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه کرونا، قدرت واقعی خودش را نشان داد و قدرت واقعی هر کشور، به مردم آن است، گفت: حماسه های جامعه پزشکی فقط محدود به دوران دفاع مقدس نیست بلکه استمرار و ادامه دارد.

کرونا واقعیت کشورها را روشن کرد/کادر پزشکی ایران در قله علم ایستاده است
کد خبر: 529802
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۲:۳۱:۱۱

بهرام عین اللهی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مستند سلیمان سلامت که در دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس، نیروهای پزشکی همراه با رزمندگان، تاریخ پرشکوهی را ساختند اما در آن زمان، تکنولوژی ها به اندازه امروز وجود نداشت و خیلی از این خدمات ارزشمند، ثبت و ضبط نشد و متاسفانه در هنر هم خیلی تبلور پیدا نکرد.

وی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری این بود که تکلیف بر این است که آن رشادت ها و ایثارگری های جامعه پزشکی دوباره بازخوانی و ثبت شود و به نسل های مختلف نشان داده شود تا اینکه جای جلاد و مظلوم، عوض نشود. در دوران دفاع مقدس، گروه پزشکی در نزدیک ترین نقطه به دشمن و در خط مقدم، خدمات ارزنده ای ارائه و شهدای زیادی را به جامعه تقدیم کرد.

حماسه های جامعه پزشکی ادامه دارد

وزیر بهداشت تاکید کرد: حماسه های جامعه پزشکی فقط محدود به دوران دفاع مقدس نیست بلکه استمرار و ادامه دارد. این حماسه بعد از انقلاب تبلور پیدا کرد و در شرایط مختلف، خودش را نشان داد. در دوران دفاع مقدس، ناجوانمردانه ترین حملات شیمیایی به ایران انجام شد اما گروه پزشکی توانستند آخرین روش های درمانی را انجام دهند.

عین اللهی ادامه داد: در شرایطی که در بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا که مجروح وجود داشت، دشمن حمله شیمیایی کرد اما گروه پزشکی حاضر به ترک آن بیمارستان نشدند و همه آنها دچار مشکلات تنفسی ناشی از آن حمله شدند و تا درمان آخرین مجروح، در بیمارستان ماندند و این یک حماسه تاریخی بود اما متاسفانه ثبت و ضبط نشد و این یک ضعف تاریخی ما است که باید جبران شود.

کرونا واقعیت کشورها را روشن کرد

وی تصریح کرد: کرونا علیرغم اینکه فاجعه ای در سطح دنیا بود اما خیلی چیزها را روشن کرد و غباری از روی کشورها کنار رفت و واقعیت کشورها مشخص شد. امروزه کشورهایی که توانسته اند در مورد کرونا به مردم خود خدمت و بیماری را مهار کنند، قدرتمند هستند. خیلی از کشورها مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و ایتالیا که ادعای پیشرفتگی داشتند، در جریان کرونا نشان دادند که کشورهای قوی و قدرتمندی نیستند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در برخی کشورهای اروپایی دیدیم که بیماران روی زمین، معطل مانده اند. امروز بسیاری از این کشورها آمار بسیار بالایی از مرگ و میر بیماران کرونایی را دارند و نتوانسته اند بیماری را مهار کنند. ایران در حوزه کرونا، قدرت واقعی خودش را نشان داد. قدرت واقعی هر کشور، به مردم آن است. در دوران دفاع مقدس اگر توانستیم سربلند بیرون بیاییم، به خاطر مشارکت مردم بود.

مردم ما با قدرت ایستاده اند

دکتر عین اللهی گفت: بعد از چندسال از تهاجم دشمن و تحریم های ناجوانمردانه که حتی برای دارو هم اعمال می شود، می بینیم که مردم با قدرت ایستاده اند. در سفر استانی قم به ملاقات خانواده شهیدی رفتم که همسر شهید 40 سال پیش با فرمایش حضرت امام(ره) به ازدواج یک جانباز در آمده بود و 40 سال به صورت شبانه روزی از جانباز شهید، پرستاری می کرد اما وقتی صحبت می کرد، مثل کوه بود و عنوان می کرد که به  رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور، وفادار است.

حاج قاسم سلیمانی مردمی و با مردم بود

وی تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی چرا حاج قاسم سلیمانی شد؟ چون مردمی و با مردم بود. خیلی از سپهبدها و سران نظامی در کشورهای دنیا را دیده اید که قدرتی ندارند چون یک قدرت انتصابی و درجاتی به آنها داده شده اما قدرت به معنی قدرت مردم است.

در واکسیناسیون، قدرت مردم را نشان دادیم

وزیر بهداشت عنوان کرد: در واکسیناسیون، قدرت مردم را نشان دادیم. در شروع کار دولت حدود 5 میلیون دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود و به بهانه های مختلف از جمله برجام و FATF واکسیناسیون انجام نشده بود اما وقتی مردم به صحنه آمدند و تمام پایگاه های بسیج، هیات ها، حسینیه ها، مصلی ها، مساجد و مدارس تبدیل به پایگاه واکسیناسیون شد، حماسه عظیمی رقم خورد.

دکتر عین اللهی افزود: اگر در وزارت بهداشت می خواستیم واکسیناسیون را با نیروهای خودمان انجام دهیم، بیش از یک سال و نیم زمان می برد اما مردم که به صحنه آمدند، کار بزرگی انجام شد و حتی در یک روز حدود یک میلیون و 600 هزار دُز و در یک هفته حدود 8 میلیون و 500 هزار دُز و به اندازه کل جمعیت امارات، واکسن کرونا در کشور تزریق شد و این فقط ناشی از قدرت مردم بود. یک درس تاریخی برای همه ما این است که باید با مردم باشیم و کارها را به صورت مردمی انجام دهیم.

قدردانی از دست اندرکاران جشنواره فیلم مستند سلیمان سلامت

وی خاطرنشان کرد: از همه دست اندرکاران جشنواره فیلم مستند سلیمان سلامت که در راستای اوامر مقام معظم رهبری بوده، تشکر می کنیم. ایشان فرمودند که چرا فعالیت کادر بهداشت و درمان را نشان نمی دهید و چرا هنرمندان وارد صحنه نمی شوند؟ همکاران ما با فرمان مقام معظم رهبری این جشنواره را راه انداختند که باید از آنها تشکر کنیم.

وزیر بهداشت گفت: جامعه پزشکی در دو سال گذشته امتحان خوبی پس داد که به آنها تبریک می گوییم چون حماسه آفریدند و تاریخ را عوض کردند. تا قبل از کرونا متاسفانه دشمنان به دنبال تخریب جامعه پزشکی بودند چراکه یکی از موفقیت های ما، وجود نیروهای بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات این حوزه در بعد از انقلاب بوده است.

عین اللهی یادآور شد: در ابتدای انقلاب، بسیاری از خدمات پزشکی برای مردم ایران در خارج از کشور و یا توسط پزشکان بی کیفیت کشورهای مجاور مانند پاکستان، بنگلادش و هند ارائه می شد اما کادر پزشکی ما امروز در قله علم ایستاده است و بسیاری از خدمات پزشکی پیشرفته در دنیا در کشور نیز ارائه می شود و دیگر نمی شنوید که یک ایرانی برای درمان به خارج از کشور سفر کند.

دشمن همیشه نقاط قوت را هدف می گیرد

وی تصریح کرد: دشمن همیشه نقاط قوت ما را هدف و نشانه می گیرد و تخریب جامعه پزشکی، از دستورالعمل های دشمنان بود که اعتماد مردم به این قشر، کاهش پیدا کند اما کرونا باعث شد که خدمات گروه پزشکی و عشق و علاقه آنها به انقلاب، نمایانگر شود. کادر پزشکی ما، 24 ساعت نمی خوابد و در آن شرایط ابتدای کرونا، تعدادی زیادی از مردم، از خانه ها خارج نمی شدند اما آنها شبانه روزی بر بالین بیماران کرونایی حاضر بودند و می دانستند که آنجا خطر و آتش است اما دست به آتش می زنند که باعث تقدیر است و نمونه ای از هویت ایرانی است.

وزیر بهداشت گفت: ما ملتی هستیم که اعتقاد به ولایت و خدمت به مردم داریم. اینجاست که هنرمندان، هویت ما را نشان می دهند و هنر واقعی می تواند که خدمات را به تصویر بکشد. آغوش ما در وزارت بهداشت همیشه بر روی هنرمندان باز است و افتخار می کنیم که هنرمندان با ما همکاری و همراهی کنند.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: خدمت با هنر تبلور پیدا می کند و هنر باید خدمات را به تصویر بکشد. وزارت بهداشت با همه امکانات خود آماده همکاری با هنرمندان است و از روابط عمومی دانشگاه ها می خواهیم که از هنرمندان مناطق خودشان، بیشتر استفاده کنند.

باید دانشمندان و نخبگان را ارج بنهیم

وی عنوان کرد: وظیفه ما تامین سلامت مردم است. امروز دانشمندان بسیار گرانقدری در کشور داریم که باید دانشمندان و نخبگان را ارج بنهیم و شرایط بهتر کار کردن آنها را فراهم کنیم. در دیداری که نخبگان با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان فرمودند که شما باید شکر کنید که خداوند به شما استعداد داده و شکر شما، کار بیشتر شما است و هر قدر بیشتر کار کنید، شکر بیشتری کرده اید.

کیفیت خدمات بیمارستان قلب شهید رجایی کم از آمریکا و اروپا ندارد

وزیر بهداشت گفت: کیفیت بالای علوم پزشکی حتما باید حفظ و ارتقا داده شود و حرکت ما به سمت مرجعیت علمی است. امروز خدماتی که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران ارائه می شود، هیچ چیزی از آمریکا و اروپا کم ندارد و اینها زحماتی بوده که در طول سالهای گذشته کشیده شده و بخاطر شهادت و ایثارگری رزمندگانی بوده که زمینه های رشد علمی را فراهم کرده و استقلال کشور موجب رشد ما شده است.

به گفته دکتر عین اللهی در دوران پیش از انقلاب که استقلال نداشتیم، هیچ پیشرفتی هم نداشتیم اما استقلال، موجب رشد کشور می شود که رزمندگان توانستند برای ما ایجاد کنند. در گام دوم انقلاب، نیاز به الگوهای ایثار و فداکاری داریم که حاج قاسم سلیمانی یک الگوی بسیار موفق برای دانشگاه های کشور است چراکه مردانه در مقابل دشمنان ایستاد و توانست استقلال ما را تامین کند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی تاکید کرد: در حوزه مقابله با کرونا تا امروز 205 شهید مدافع سلامت تقدیم انقلاب اسلامی شده و این بزرگواران تا لحظه آخر به خدمت رسانی بیماران ادامه دادند تا به شهادت رسیدند و این نشان دهنده صدق وعده ما است.

رشته هنر پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد می شود

وزیر بهداشت گفت: یکی از برنامه های ما، ایجاد رشته هنر پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی است. این رشته در کشورهای دیگر هم وجود دارد و در فیلم پرستاران و سایر فیلم ها، شاید بخش هایی از آن دیده شده است. بنابراین باید هنرمندان با علوم پزشکی و علوم پزشکی با هنرمندان آشنایی پیدا کنند. رشته هنر پزشکی را در شورای گسترش بنا خواهیم گذاشت و از هنرمندان می خواهیم که نظرات خود را ارائه کنند.

کرمان با نام حاج قاسم سلیمانی در کشور و دنیا درخشید

دکتر عین اللهی یادآور شد: درخواست و تقاضای ما این است که جشنواره فیلم سلیمان سلامت هر سال چه در کرمان و یا در سایر شهرها، برگزار شود و از دوستانی که این جشنواره را برگزار کردند، تشکر می کنیم. کرمان با نام حاج قاسم سلیمانی در کشور و دنیا، درخشید. کرمان قله کشور شد. حاج قاسم سرباز واقعی امام زمان(عج) بود و همیشه ما از روح بلند ایشان امداد می طلبیم.

وی تاکید کرد: می خواهیم بگوییم که حاج قاسم عزیز که همانند همه شهدا زنده هستی، ما به عهدی که با مردم بستیم، همیشه پایبند خواهیم بود. مطمئن باشید که لحظه ای عقب نخواهیم نشست و ذره ای عقب نشینی نخواهیم کرد.

در هفته اخیر سرعت تزریق دُز سوم واکسن کرونا در کشور خوب بوده است

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این مراسم در خصوص دلیل استقبال اندک مردم از تزریق دُز سوم واکسن کرونا گفت: تزریق دُز سوم واکسن کرونا حداقل باید سه ماه پس از تزریق دُز دوم انجام شود و چون سرعت واکسیناسیون بالایی داشته ایم و بیشترین میزان واکسیناسیون در ماه های مهر و آبان و آذر بوده، هنوز فرصت وجود دارد که تزریق دُز سوم انجام شود و باید از صدا و سیما تشکر کنیم که اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه داشته اند و در هفته اخیر سرعت تزریق دُز سوم واکسن کرونا، بسیار خوب بوده و تا کنون حدود 8 میلیون نفر، این نوبت از واکسن را تزریق کرده اند.

دکتر عین اللهی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تزریق واکسن به گروه سنی کمتر از 12 سال، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا برای تزریق واکسن به این گروه سنی به نتیجه نرسیده و پس از بررسی های مطالعات علمی، این کار انجام می شود.

دبیر جشنواره فیلم مستند سلیمان سلامت:بسیاری از اقدامات حوزه سلامت مزیّن به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است

همچنین دبیر جشنواره فیلم مستند سلیمان سلامت در این مراسم گفت: هنر، یکی از واژه های مقدسِ عادی شده است و در ادبیات، به فردی که نیک اندیش بوده او را هنرمند می دانستند و واژه بسیار مقدس دیگر که عادی شده، فرهنگ و به معنی شکوه و بلندی یک جایگاه است.

به گزارش وبدا، مهندس محمد هاشمی در اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مستند سلیمان سلامت که با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از نیک اندیشانی که بر اریکه تاریخ ایستاده، قافله سالار شهدای ایران یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی است. 

وی افزود: خوشحالیم که بسیاری از اقدامات حوزه سلامت از جمله بسیج ملی مقابله با کرونا، مزیّن به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است که آثار بسیار مثبتی داشته و بسیاری از مشکلات مردم را در این شرایط دشوار حل کرد. 

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از گلایه های مقام معظم رهبری و فرمانده کل سپاه پاسداران، عدم مستندسازی شایسته از اقدامات و رشادت ها در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بود و برای لبیک گفتن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در گام اول تصمیم‌ گرفتیم جشنواره فیلم مستند سلیمان سلامت را برگزار کنیم. 

مهندس هاشمی ادامه داد: ۹۱ فیلم مستند از طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و پس از داوری توسط داوران بنام حوزه مستند، ۱۵ فیلم برتر انتخاب و شایسته تقدیر شناخته شدند و امیدواریم که این جشنواره در سالهای آینده با توسعه و رشد، شاهد آثار بیشتری باشد. در گام های بعدی با رادیو سلامت و نهادهای فرهنگی و هنری، کارهای مشترکی انجام خواهیم داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها