کد خبر: 529587
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۱:۱۲:۴۱
| |

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا پاسخ داد:

تزریق دوز سوم کرونا چند درصد ایمنی‌زایی ایجاد می‌کند؟

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ویژگی ویروس ها این است که از فردی به فرد دیگر تغییر پیدا می کند؛ بنابراین اینکه در ویروس جهش‌هایی رخ دهد، تردید نیست.

تزریق دوز سوم کرونا چند درصد ایمنی‌زایی ایجاد می‌کند؟
کد خبر: 529587
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۱:۱۲:۴۱

مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا،گفت: با توجه به وضعیت واکسیناسیون کشور و میزان بیماری‌زایی اومیکرون، در وضعیتی قرار داریم که کسانی که سه دوز واکسن زدند، به احتمال 94 درصد، بیماری بسیار خفیفی خواهند داشت و منجر به بستری نخواهد شد.

به گزارش برنا، وی با بیان اینکه افرادی که دو دوز واکسن زدند حدود 70 تا 80 درصد مانع از  بستری آن‌ها در بیمارستان بر اثر ابتلا به کووید خواهد شد، گفت: اومیکرون ویروسی با سرایت‌پذیری بالاست اما میزان بستری و کشندگی آن پائین است.

قانعی تصریح کرد: میزان شناسایی اومیکرون در کشور بسیار پائین است اما این بیماران مبتلا به اومیکرون موارد بستری پایینی دارند.

اومیکرون قطعا در ایران وجود دارد/ قدرت انتقال اومیکرون دو برابر دلتا است/ اومیکرون علائمی شبیه سرماخوردگی دارد

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه همچنان سویه قالب در کشور دلتاست، ادامه داد: این امکان وجود دارد که سویه قالب کشور تا چند وقت آینده تبدیل به اومیکرون شود اما با توجه به ایمنی که مردم در مرداد و شهریور گرفتند این احتمال قوی وجود دارد که بیماری‌زایی در کشور ما با کشورهای غربی متفاوت باشد و ما از شرایط بهتری برخودار باشیم.

قانعی درباره تلفیق بیماری اومیکرون و دلتا ادامه داد: ویژگی ویروس‌ها این است که از فردی به فرد دیگر تغییر پیدا می‌کند؛ بنابراین اینکه در  ویروس جهش‌هایی رخ دهد، تردید نیست.

وی با بیان اینکه هر چه واکسیناسیون کمتر باشد و مصرف داروی ضد ویروس بیشتر باشد، شانس جهش‌ها بیشتر است، گفت: فعلا جهشی که ایجاد شده با کشتار و بستری بیشتری همراه نیست.

این عضو کمیته علمی ستاد کرونا ادامه داد: باید برای جهش‌ها حساب کنیم تا کجا مخاطره آمیز است اما تا زمانی که کل جمعیت دنیا به واکسن دسترسی پیدا نکنند این خطر همچنان ادامه دارد.

توصیه‌هایی برای برگزاری امتحانات مراکز آموزشی

قانعی درباره برگزاری امتحانات مدارس و دانشگاه ها به صورت حضوری توصیه کرد: فردی قادر به سرایت بیماری است که ماسک خود را بردارد و در فاصله کمتر از 1/5 متر شروع به صحبت کردن یا سرفه کند. بنابراین فضاهای امتحانی ما با توجه به فاصله‌ها و اینکه کسی اجازه صحبت ندارد، ریسک پائینی برای شیوع بیماری دارد.

وی با بیان اینکه ریسک شیوع بیماری زمانی زیاد است که افراد در کنار هم باشند و بدون ماسک صحبت کنند، افزود: باید در ذهن داشته باشید برای کرونا پایانی متصور نیست و اکثر کشورهای دنیا تصمیم گرفتند به گونه‌ای مدیریت کنند که بیماری ادامه‌دار باشد اما زندگی مردم به روال عادی سپری شود و این امر با واکسن و ماسک میسر خواهد بود.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: مدراس، امتحانات، آموزش و... نمی‌تواند تا زمانی که کرونا هست دچار چالش باشد و این امر با واکسن و ماسک مسیر خواهد شد. البته این موارد غیر از شرایط اضطرار است چراکه آن زمان طبق پروتکل ها باید رفتار کرد و تجمعات تعطیل شود.

وی ادامه داد: شیوه نظارت بر دستورالعمل امتحانات بر عده آموزش و پرورش مراکز استانی است و این امر توسط آن‌ها انجام می شود.

از واکسیناسیون افراد زیر 12 سال چه خبر؟

قانعی درباره واکسیناسیون افراد زیر 12 سال ادامه داد: زمانی که می‌خواهیم گروه زیر 12 سال را واکسینه کنیم، محاسبه می‌کنیم زمانی که واکسینه نشده بودند چند نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت شدند و حالا با واکسینه کردن چند فوتی کمتر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حساب می‌کنیم که ببینیم عوارض واکسن را به چه قیمتی می‌خریم، ادامه داد: آمارهای ما نشان می‌دهد فوتی کودکان زیاد نیست و به همین دلیل واکسیناسیون آن‌ها از این منظر مورد توجه قرار می‌گیرد که چه میزان هزینه می‌شود و چه میزان، تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: نسبت به بالغان واکسن عوارضی در کودکان ایجاد نمی‌کند چراکه واکسیناسیون برای آن‌هاست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها