کد خبر: 529142
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۲:۱۵:۲۸
| |

خیز وزارت کار برای ایجاد اشتغال میلیونی ظرف ۱۸ ماه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: برنامه این وزارتخانه ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی است که از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ و در طول ۱۸ ماه آن را محقق خواهد کرد.

خیز وزارت کار برای ایجاد اشتغال میلیونی ظرف ۱۸ ماه
کد خبر: 529142
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۲:۱۵:۲۸

معضل بیکاری و اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان از جمله چالشهای مهم اقتصاد و دولتها به شمار می رود که گریبانگیر جامعه و بسیاری از خانواده‌ها شده است.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه دولتها تلاش کرده اند تا در جهت رفع معضل بیکاری گام بردارند و با برنامه های مختلف، بازار کار را به تعادل برسانند اما همچنان با آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار روبه رو هستیم به نحوی که طبق آمارها، بیکاری فارغ التحصیلان به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

در چند سال گذشته آمارهای رسمی از وجود سه میلیون بیکار در کشور حکایت داشت در حالی که آمارهای غیر رسمی بعضا تا ۷ میلیون نفر بیکار را عنوان می کرد اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا اعلام کرده است که حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفر در کشور بیکارند.

حجت عبدالملکی با بیان اینکه مشکل فعلی تنها بیکاری مطلق ۲.۵ میلیون نفر نیست و۱۴ میلیون نفر شغل شایسته‌ ندارند، می گوید: متولی اشتغال فقط وزارت کار نیست و موضوع اشتغال به صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات، گردشگری و حتی محیط زیست مرتبط است؛ وزارت کار متولی ایجاد هماهنگی بین دستگاهها است و به عنوان دبیرخانه شورای عالی اشتغال موضوع بیکاری را پیگیری می کند.

وی از ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی در دولت سیزدهم خبر داده و می‌افزاید: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، مطابق آمارهای سامانه «رصد» این وزارتخانه، ۲۱۷ هزار فرصت شغلی ایجاد و در همین راستا ۱۳۰ هزار فقره بیمه برای افراد صادر شده است.

به گفته وزیر کار، اطلس اشتغالزایی کشور با همکاری ۷۱ دستگاه ۱۷۵ برنامه را تاکنون تدوین کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در تابستان ١٤٠٠ نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری بیان می کند که این شاخص، نسبت به تابستان ۱۳۹۹ به میزان ۰.۱ درصد افزایش یافته است؛ همچنین جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل، ٢٣ میلیون و ٤٠٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٣٧ هزار نفر کاهش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۵.۷ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند.

بسیاری از کارشناسان نبود انطباق میان خروجی دانشگاهها با نیاز بازار کار را از جمله علل بیکاری دانش آموختگان عنوان می کنند. از سویی دیگر رواج مدرک گرایی در سالهای اخیر باعث شده تا درصد کمی از فارغ التحصیلان در رشته تحصیلی خود مشغول کار شوند.

فقدان مهارت نیز در بیکاری جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی اثرگذار بوده و موجب شده افراد نتوانند جذب بنگاههای اقتصادی و بازار کار شوند.

بر همین اساس وزارت کار طرح آمایش سرزمینی و متناسب سازی رشته‌های دانشگاهی را با همکاری وزارت علوم کلید زده تا به تناسب مزیتهای هر استان رشته های دانشگاهی تعریف شود.

راه اندازی سامانه جامع کاریابی ها نیز از دیگر اقدامات وزارت کار است که در حاشیه دومین نشست شورای عالی اشتغال از آن رونمایی شد تا به اتصال بین کارفرمایان و کارجویان، تامین نیروی مورد نیاز بنگاهها و معرفی فرصتهای شغلی به جویندگان کار منجر شود.

هدفگذاری ایجاد یک میلیون و۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ از دیگر ماموریتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای پیاده سازی الگوی زیست بوم ملی اشتغال است و عمده تمرکز این طرح، بر مشاغل خانگی و روستایی است که در کنار آن از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده خواهد شد.

ارائه آموزشها در مشاغل کم‌ سرمایه‌ بر نیز از دیگر برنامه های وزارت کار با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است و در این راستا ۳۴۰ شغل شناسایی شده که کمتر از۲۰ ملیون تومان سرمایه گذاری نیاز دارند و به گفته وزیر کار برخی از مشاغل با سرمایه‌ای بین یک میلیون تا پنج میلیون تومان قابل راه اندازی هستند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکید دارند که به منظور کاهش معضل بیکاری، بهبود فضای کسب و کار و اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید به نحو شایسته محقق شود؛ همچنین در راستای ساماندهی بازار کار، ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی، شناسایی نیروهای مستعد و توانمند، ارائه مشاوره های شغلی و بهره مندی از ظرفیت کاریابی ها امری ضروری است و لازم است جذب سرمایه های داخلی و خارجی، فعال کردن رشته های پر اشتغال، جلوگیری از رشد نقدینگی، مهار تورم و هدایت سرمایه گذاری ها به سمت بخشهای مولد در دستور کار قرار گیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها