کد خبر: 528883
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۰:۲۷:۵۲
| |

امضای شهروندان پای کارزارهایی با سویه اعتراضی

کدام کارزارها در آذرماه ۱۴۰۰ بیشترین حمایت کاربران را از آن خود کردند؟

بودجه 1401 و مطالبات مدنی دغدغه اصلی امضاکنندگان کارزارهای اعتراضی است.

امضای شهروندان پای کارزارهایی با سویه اعتراضی
کد خبر: 528883
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۰:۲۷:۵۲

بررسی کارزارهای منتشر شده در آذرماه سال جاری، می‌تواند بیانگر مطالبات بخش مهمی از جامعه ایران در این ماه باشد و فهم اولیه‌ای از دغدغه و نگرانی‌های مردم ایران در این بازه زمانی به دست دهد.

به گزارش اعتماد، تحلیل داده‌های پلتفرم «کارزار» در آذرماه نشان می‌دهد که سه کارزار «مخالفت با افزایش سن بازنشستگی و افزایش سنوات تحصیلی و مستمری بر اساس میانگین 3 سال آخر»، «درخواست لغو امتحانات حضوری نوبت اول مدارس» و «درخواست اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان؛ حق قانونی تعطیل شده» بیشترین امضا را در این ماه به دست آورده‌اند.به نظر می‌رسد عمده کارزارهای پرطرفدار در آذرماه سویه‌های اعتراضی داشته است؛ چنانکه کارزارهای حاوی یکی از کلیدواژه‌های «مخالفت، اعتراض، لغو و حذف» در این ماه بیش از 235 هزار امضا دریافت کرده‌اند؛ یعنی حدود 45 درصد از امضاهای آذرماه به کارزارهایی اختصاص داشته که حاوی یکی از این کلیدواژه‌ها بوده است. در حالی که کارزارهای حاوی کلیدواژه «حمایت»، تنها 2025 امضا و کارزارهایی که در آن کلیدواژه «مطالبه» به‌ کار رفته نیز 38 هزار امضا دریافت کرده است.اما برای ارزیابی بهتر از امضای کارزارها که می‌تواند بیانگر دغدغه‌های مردم باشد، مناسب است تا کارزارهای منتشر شده به‌طور تجمیعی ارزیابی و تحلیل شود. بر این اساس موضوعاتی که بیشترین امضاها را در ماه آذر دریافت کرده‌اند، در نمودار زیر مشخص است.

همان‌گونه که در نمودار «موضوعات پرطرفدار کارزار در آذرماه» مشخص است، موضوعات مربوط به بازنشستگی، به ‌خصوص اعتراض به افزایش سن بازنشستگی، بیشترین تعداد امضا را در ماه گذشته به خود اختصاص داده است. همچنین درخواست تغییر و اصلاح برخی قوانین از جمله قوانین مربوط به رتبه‌بندی فرهنگیان و قوانین مربوط به صدور گواهی به‌ کارت، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است.

اعتراض به امتحانات حضور در مدارس و دانشگاه‌ها نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که حمایت بسیاری از کاربران را به ‌دنبال داشته و آنان بر این اساس این کارزار را امضا کرده‌اند. حقوق کارمندان دولتی، مسائل مربوط به بورس و بیمه نیز از جمله دغدغه‌های اقتصادی بخشی از مردم در ماه گذشته بوده است.نکته جالب توجه در این نمودار اما کارزارهای مربوط به دانشگاه و شهرستان‌ها و استان‌های مختلف است؛ کارزارهای مربوط به این مباحث -که در تصویر با رنگ قرمز مشخص شده‌اند- اگر چه بیشترین تعداد کارزار ثبتی را داشته‌اند، اما به ‌لحاظ تعداد امضا، نتوانسته‌اند دوشادوش دیگر کارزارها پیش بیایند و با آنان به‌طور پایاپای رقابت کنند.

همچنین در میان کارزارهایی که در آذرماه بیشترین میزان توجه کاربران را به خود جلب کرده‌اند، کارزارهای مربوط به دو شهر تهران و شیراز بیشترین امضاها را به خود اختصاص داده‌اند.در مجموع نمودار «موضوعات پرطرفدار کارزار در آذرماه» نشان می‌دهد که کارزارهای آذرماه عمدتا سویه‌های اعتراضی داشته و این اعتراضات هم بیشتر معطوف به بحث بودجه 1401 و درخواست اصلاح برخی قوانین بوده است. 

کارزارهای مربوط به استان‌های تهران، کرمان و آذربایجان شرقی بیشترین توجه را جلب کرد

با نگاهی به آنچه در آذرماه گذشته در پلتفرم «کارزار» رقم خورد، درخواهیم یافت که درمجموع 2043 کارزار در این بازه زمانی ثبت شده است. همچنین از میان این 482 کارزار که به انتشار نهایی رسیده است، 334 کارزار یعنی نزدیک به 70 درصد از آنها، در دسته کارزارهای ملی قرار می‌گیرند و به یک استان یا محل خاص محدود نمی‌شوند. حال آنکه 148 مورد از کارزارهایی که در آذرماه منتشر شده است، مربوط به یک شهر، روستا یا محلی خاص بوده‌اند. البته این 148 کارزار، در مجموع بیش از 66 هزار دریافت کرده‌اند که نسبت ‌به ماه گذشته، حدود 50 درصد رشد داشته است. نمودار «تعداد امضای مربوط به هر یک از کارزارهای محلی/منطقه‌ای در آذرماه» گویای آن است که کدام استان‌ها بیشترین مشارکت را در امضای این کارزارها داشته است.همان‌طور که در این نمودار مشهود است، استان‌های تهران، کرمان، آذربایجان شرقی، فارس و سیستان و بلوچستان بیشترین مشارکت را در امضاهای هر یک از این استان‌ها داشته‌اند. نکته حایز اهمیت آنکه در میان این استان‌ها، درحالی تعداد کارزارهای منتشر شده مربوط به دو استان تهران و فارس بیش از دیگر استان‌ها بوده که کارزارهای محلی مربوط به دو استان تهران و کرمان توانسته‌اند بیشترین امضا را جذب کنند.

بر این اساس درحالی که مشارکت شهروندان این استان‌ها در امضای کارزارها نشان از دغدغه‌ها و نگرانی‌های این شهروندان نسبت ‌به موضوعات مربوط به استان‌شان دارد، کارزار «درخواست رایگان کردن عوارضی آزادراه تهران-پردیس برای ساکنان شهر جدید پردیس» بیشترین امضا را در میان تمام کارزارهای محلی کسب کرده و همین نکته باعث شده کارزارهای مربوط به استان تهران بیشترین تعداد امضا را کسب کند.

دو کارزار با عنوان «مطالبه انتخاب استاندار جوان و انقلابی برای استان کرمان» و «مطالبه مقابله با سبک‌انگاری حادثه آتش‌سوزی زرند» ازجمله کارزارهای پرطرفدار مربوط به استان کرمان بوده است و دو کارزار با عنوان «درخواست حذف عوارضی آزادراه تبریز-سهند» و «مطالبه پیگیری احداث باند دوم جاده شبستر‌-تسوج» نیز بیشترین امضا را در میان کارزارهای مربوط به استان آذربایجان شرقی داشته است.

تعداد زیاد امضای مطالبات مطرح شده در این کارزارها که عمدتا به موضوعات جاده‌ای مرتبط است، نشان از فشاری است که بر شهروندان ساکن مناطق حاشیه کلانشهرهایی نظیر تهران و تبریز در خصوص عوارضی و مسائل جاده‌ای وارد می‌شود و در نتیجه این کارزارها -که به موضوعات صنفی مرتبط نیست- تا این میزان امضا جلب کنند. کارزارهای مربوط به استان کرمان نیز از جمله کارزارهایی است که شاید در سطح ملی طرفدار نداشته باشد، اما در سطح محلی تا حدی مورد اقبال واقع شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها