بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت:

در تولید واکسن، ایران جزء ۶ کشور اول دنیا بود

واکسن های داخلی کمترین عارضه را داشتند

وزیر بهداشت گفت: از تمامی دانشمندان مجموعه دارویی برکت تشکر می کنیم. کرونا در دنیا علیرغم مشکلاتی که ایجاد کرد اما غبار را از روی خیلی چیزها برداشت و قدرت واقعی کشورها را نشان داد.

در تولید واکسن، ایران جزء ۶ کشور اول دنیا بود
کد خبر: 528208
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۱۲:۳۰:۰۱

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در نشست با مدیران مجموعه دارویی برکت که صبح امروز در شهرک دارویی برکت برگزار شد، اظهار کرد: قدرت اصلی هر حکومتی، مربوط به مردم است و مردم، قدرت کشورها را نشان می دهند امروزه کشورهایی که توانسته‌اند در مقابل کرونا مقاومت کنند، کشورهایی قوی هستند اما کشورهایی که ادعای قدرت داشتند، در مقابل کرونا سرخم کردند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ایران در سالهای گذشته قدرت خود را در عرصه دفاع مقدس، علم و پزشکی نشان داده است. در دوران دفاع مقدس علیرغم اینکه ابرقدرت ها مقابل ما بودند، ایران قدرت خود را نشان داد و دشمنان نتوانستند حتی یک وجب از کشور ما را بگیرند. بعد از انقلاب، قدرت کشور نمایش داده شد. در مبارزه با داعش، قدرت کشور ما خارج از ایران نشان داده شد که می تواند در یک تهاجم ناجوانمردانه پیروز شود و باید یادی از شهید قاسم سلیمانی کنیم چون ایشان نماد قدرت ایران اسلامی بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کشور ما در مقابله با کرونا، روسفید شد یکی از مهمترین عرصه ها، ساخت واکسن توسط دانشمندان و جهادگران ایرانی بود که علیرغم تحریم های ناجوانمردانه، قدرت نمایی کردند و در واقع با تلاش همه دانشمندان ایرانی، صحنه های زیبایی از علم و جهاد بر همگان مشخص شد. 

عین اللهی ادامه داد: کاری که در عرصه های مختلف به ویژه در برکت انجام شد، توانمندی جهادی و مدیریتی بود که نمایانگر قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران بود. حدود ۲۰۵ شهید مدافع سلامت تقدیم کشور شد و صحنه هایی از ایثار و فداکاری شبانه روزی نیروهای بهداشتی و درمانی در کشور شکل گرفت. هیچ بیماری روی زمین نماند درحالیکه کشورهایی که ادعای قدرت داشتند، بسیاری از بیماران شان روی زمین ماندند.

وی یادآور شد: مردم ایران در کرونا، قدرت خودشان را نشان دادند. در ابتدا علیرغم امکانات اندک از جمله ماسک و گان اما نیروهای بهداشتی و درمانی در کشور، پای صحنه بودند در حالیکه در برخی کشورها تا وقتی امکانات کامل نداشتند، کار نمی کردند در حالیکه نیروهای بهداشتی و درمانی با خدمات خود، آبروی نظام را حفظ کردند. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مجموعه دارویی برکت در تولید لوازم محافظت فردی از جمله ماسک، گان، ضدعفونی کننده ها و اکسیژن ساز و کیت های تشخیصی، درخشید و به ما کمک کرد و رسالت تاریخی خود را نشان داد. یکی از نقاظ ضعف ما، مستندسازی اینگونه عملکردهای درخشان در عرصه کرونا است که رسانه ها باید مستندهای واقعی در این زمینه، تولید کنند. 

عین اللهی گفت: امروز به این یقین رسیده‌ایم که بزرگترین و بهترین راه مقابله با کرونا، واکسیناسیون است و امروز با تلاش دانشمندان ایرانی، به یک قدرت تبدیل شده ایم و این زیرساخت ها می تواند به مردم این اطمینان را بدهد که ما می توانیم با امکانات داخلی، با این بیماری مقابله کنیم.

وی افزود: در تولید واکسن، ایران جزء ۶ کشور اول دنیا بود که با تولید واکسن برکت وارد عرصه واکسن  شد و این اتفاق در یک نهاد انقلابی، رخ داد. تولید واکسن نه تنها به رفع نیاز داخل کمک کرد بلکه وقتی دشمنان دیدند که واکسن تولید می کنیم، روند واردات بهبود پیدا کرد و مقام معظم رهبری فرمودند که اگر تولید واکسن در ایران نداشتیم، واردات واکسن هم اتفاق نمی افتاد و این یک واقعیت بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: واکسن های داخلی به ویژه برکت، کمترین عارضه را داشته اند و این کار بسیار موفق، باعث رونق واردات واکسن شد. تولید واکسن، یک کار انقلابی در کشور بود و تحریم ها و محدودیت ها باعث شده که واکسن های ایرانی در دنیا، پذیرفته نشود و شاهدیم که سیاست در این زمینه، نقش آفرینی می کند.

عین اللهی گفت: مقام معظم رهبری واکسن کووایران برکت را به عنوان یک محصول علمی و حاصل تلاش دانشمندان ایرانی، تزریق کردند و در بسیاری از سفرها، مردم می گویند که واکسن برکت می خواهند. به دانشمندان ایرانی و ایرانی بودن خودمان، افتخار می کنیم.

وی یادآور شد: در کشور حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی، ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در سراسر کشور داریم که در عرصه پژوهشی، تمرکز بر انتشار مقالات علمی است که برخی از این مقالات، منجر به تولید و محصولات نمی شود. وجود مقاله بسیار ارزشمند است چون مقاله یک وسیله است اما هدف نیست اما متاسفانه برخی افراد، مقاله را هدف می دانند. باید یک ارتباط بین مقاله و تولید و صنعت برقرار و دانشگاه ها دچار تحول شوند.

وزیر بهداشت افزود: تحول اصلی به معنی تحول در ساختار و اهداف و ارتباط دانشگاه با مراکز تولیدی است. اگر دانشگاه ها اقدامات بسیاری انجام دهند اما نتوانند واکسن و دارو به ویژه داروهای نوترکیب تولید و نیازهای مردم را برطرف کنند، نقش و جایگاه خودشان را از دست می دهند. بنابراین مجموعه‌هایی مانند برکت می تواند برای دانشگاه ها، الگو باشد و باید ارتباط بین صنعت و مراکز پژوهشی و دانشگاه ها، تقویت شود.

عین اللهی تاکید کرد: امروز بیش از گذشته نیاز به شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری داریم. ما دانشگاهِ در صحنه می خواهیم و تحول واقعی به معنی تحول در ساختار است و اساتید و دانشجویان باید در صحنه بیایند و حتی در برنامه ها تحول اساسی ایجاد کنند تا کمبودها برطرف شود. نیاز به یک هوای تازه و حرکت جدید در دانشگاه ها داریم. باید مرزهای دانشگاه ها و صنعت را برداریم.

بنابر اعلام وبدا، وی یادآور شد: باید از خدمات مجموعه برکت تشکر کنیم که مدیریت جهادی و انقلابی انجام دادند و  رسانه ها باید براساس رسالت خود، فرآیندهای کار را برای مردم تجزیه و تحلیل کنند. مردم ایران، قدردان هستند و در واکسیناسیون این قدردانی، همراهی و حمایت را از سوی مردم دیدیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها