کد خبر: 528157
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۰۸:۰۶:۴۳
| |

مطالعات جدید نشان می‌دهد:

افراد بالای ۶۰ سال میلیاردها سلول بالقوه سرطان‌زا دارند

مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد بالای ۶۰ سال حداقل ۱۰۰ میلیارد سلول با حداقل یک جهش مرتبط با سرطان دارند که به احتمال زیاد این سلول‌ها کاملا بی‌خطر هستند و هرگز منجر به این بیماری نمی‌شوند.

افراد بالای ۶۰ سال میلیاردها سلول بالقوه سرطان‌زا دارند
کد خبر: 528157
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۰۸:۰۶:۴۳

محققان دانشگاه کلرادو در آمریکا با متاآنالیز داده‌های توالی‌یابی بافت‌های سالم که در مقاله‌های قبلی منتشر شده بود، مطالعات جدیدی را روی جهش سلول‌ها آغاز کردند و جهش‌هایی که پس از باروری تخمک شروع می‌شود را دسته‌بندی کردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی نشریه ساینس، در واقع جهش سلولی همیشه وجود دارد و می‌تواند تا پایان عمر نیز خطرناک نباشد، ولی آنچه مهم است شناسایی این جهش‌ها و احتمال سرطانی شدن آنان است.

برای درک پیدایش سرطان بافت طبیعی مورد مطالعه قرار گرفت. این مطالعه نشان داد بسیاری از جهش‌ها می‌توانند با سرطان مرتبط باشند، ولی تعداد آنها مشخص نیست. از طرفی تعداد آنان با افزایش سن زیاد می‌شود. محققان در حال حاضر نمی‌دانند چه تعداد سلول می‌تواند جهش‌های آنکوژن (ژن‌های تومور زا) داشته باشند.

در واقع بدن انسان حدود سه تریلیون سلول دارد، بنابراین ۱۰۰ میلیارد سلول دارای جهش جزو اقلیت محسوب می‌شود؛ از طرفی وجود فقط یک جهش سرطانی نیز می‌تواند خطرناک باشد.

این مطالعه نشان می‌دهد اکثریت جهش‌های سلولی هیچ خطری ندارند و حتی در توالی‌های کدگذاری هم نیستند. آنچه مهم است بررسی الگوهای این جهش‌ها است تا بتواند افراد در معرض خطر را شناسایی کند.   

نتایج این مطالعه در نشریه  Aging and Cancer منتشر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها