کد خبر: 527396
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۰۸:۱۸:۴۳
| |

سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

ارتباط خوبی با اتحادیه اروپا در زمینه مسائل محیط‌زیستی داریم

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استفاده از تجارب بین‌المللی در حوزه های محیط زیستی گفت: باید در کنار هم از تجارب و اندیشه‌های حوزه بین‌المللی در بخش محیط زیست کمک بگیریم که در این زمینه با اتحادیه اروپا (UNDP) ارتباط خوبی داریم.

 ارتباط خوبی با اتحادیه اروپا در زمینه مسائل محیط‌زیستی داریم
کد خبر: 527396
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۰۸:۱۸:۴۳

علی سلاجقه در نخستین نشست کمیته راهبری پروژه سیستان با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست با حضور اعضاء کمیته راهبری پروژه سیستان و با آرزوی موفقیت در اجرای این پروژه افزود: ما برای موضوعات بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم و تعاملات بین‌المللی در این قبیل نشست ها یک ضرورت است که می‌تواند مبتنی بر تغییرات اقلیم و به‌ دنبال آن تغییرات تنوع زیستی که گریبان همه کشورهای جهان را گرفته است مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار گیرد تا از تجارب به‌دست‌آمده در رفع این موانع و چالش‌ها استفاده شود.

به گزارش ایرنا، وی  ادامه داد: خوشبختانه ایران ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد به طوری که همه ابعاد اقلیم، زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، پوشش گیاهی و همه آنچه در طبیعت وجود دارد در کشور ما در مقیاس کوچک‌تر قابل‌ مشاهده است و بر همین اساس کشور ما وارث یک تمدن بسیار کهن و دانش بومی بسیار غنی در ابعاد مختلف به‌خصوص در رابطه با همزیستی با طبیعت است.

توجه به ظرفیت‌های اقلیمی کشور

وی با اشاره به تجربه زندگی با شرایط سخت اقلیمی کشور  افزود: در کشور ما، انسان‌های بسیاری در شرایط سخت با طبیعت همگام و همزیستی مسالمت‌آمیز دارند و یک سازگاری خوبی شکل‌ گرفته است.

سلاجقه گفت: در طول قرون متوالی در بخش‌هایی از کشور با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی مانند شمال کشور و سایر نقاط ما را به این نتیجه رسانده است که ما واجد یک تمدن بسیار غنی هستیم که نحوه برقراری ارتباط انسان با طبیعت را تعیین می‌کند.  

استفاده از تجارب در حوزه‌های بین‌المللی محیط‌زیستی

وی همچنین در استفاده از تجارب در حوزه‌های بین‌المللی گفت: ما باید در کنار هم و با مدیریت از تجارب و اندیشه‌های حوزه بین‌المللی کمک بگیریم که خوشبختانه مجموعه اتحادیه اروپا (UNDP) که تجارب ارزنده‌ای دارد و ما شاهد ارتباط خوب در سطوح مختلف از این اتحادیه بوده‌ایم و نتایج و تجارب خوبی به‌دست‌آمده است که می‌تواند به‌عنوان الگو به سایر نقاط دنیا عرضه و قابل‌استفاده باشد.

معاون رئیس‌جمهوری بابیان اینکه اعتقاد داریم تغییر اقلیم منجر به تغییر تنوع زیستی و در کل شاهد یک دگردیسی جدیدی در حوزه محیط‌زیست هستیم که باید این شرایط را مدیریت کنیم، گفت: پروژه بین‌المللی هامون که در منطقه استان سیستان و بلوچستان با مساحتی حدود ۷.۱۸ میلیون هکتار و جمعیتی بالغ‌بر ۲.۵ میلیون، دومین استان کشور از نظر وسعت است و این استان در شرق با دو کشور افغانستان و پاکستان منابع آبی مشترکی دارد و باعث شده که شرایط ویژه‌ای داشته باشد.

سیستان با پتانسیل‌های بالقوه

سلاجقه به وجود ظرفیت‌های بالقوه مردمانی با پیشینه ارزشمند و انسان‌هایی بسیار سخت‌کوش، صادق و خونگرم در منطقه اشاره کرد و افزود: می‌توان با دانش بومی گسترده‌ای که در منطقه سیستان وجود دارد از این پتانسیل‌ها در جهت رویکردهای مدیریت منابع آب، خاک، اقلیم و پوشش گیاهی استفاده کرد و آن‌ها را به سمت‌وسوی مناسبی سوق داد و این افتخار است که بگوییم ما هم در کشورمان از تجارب خوب ارزشمندی برخوردار هستیم و با داشتن این ظرفیت‌ها باید به منطقه و از جمله پروژه سیستان توجه ویژه‌ای داشت.

وی در ادامه از نمایندگان کمیته راهبری خواست که با برنامه‌ریزی‌های مدون و حمایت‌هایی که می‌شود نهایت اهتمام خود را در این پروژه به‌ کار گیرند چرا که قرار گرفتن منطقه هامون در کنار کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان می‌طلبد که نگاهمان به این پروژه نگاه منطقه‌ای باشد و حتماً با به دست آوردن دستاوردها آن‌ها را در اختیار کشورهای همسایه قرار دهیم تا آن‌ها هم بتوانند از این تجارب و دستاوردها استفاده کنند و با این کار می‌توانیم مشکلات محیط‌زیستی منطقه را کاهش دهیم.

از دیگر مواردی که سلاجقه به آن تأکید ویژه داشت بحث جامع آبخیزداری منطقه هامون است و توصیه کرد این پروژه با توجه ویژه به حوضه آبخیزداری منطقه دنبال شود.

تعامل دستگاه‌های مرتبط با پروژه سیستان از اولویت‌ها باشد

وی همچنین از دستگاه‌های مرتبط با این پروژه خواست داده‌ها و ورودی حوضه آبریز را با جدیت دنبال کنند چرا که این تالاب به‌ عنوان یک زهکش از آن یاد می‌شود و از آنجایی‌که تالاب بین‌المللی هامون به معیشت مردم منطقه وابسته است باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت و می‌طلبد با فرهنگ سازی و بستر معیشت پایدار و معیشت جایگزین، مردم آن منطقه را حتما در برنامه‌های خود لحاظ کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جا دارد از همه دست‌اندرکارانی که در این پروژه بین‌المللی با سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری داشته‌اند از جمله دستگاه‌های اجرایی، ارگان‌های دولتی و سایر عوامل تقدیر و تشکر کنم و از آن‌ها می‌خواهم تا پایان این پروژه در کنار اعضای کمیته راهبری حضور داشته باشند و آن‌ها را همراهی کنند تا شاهد شکوفایی و توسعه منطقه باشیم.

در ادامه این نشست، اعضای کمیته راهبری پروژه سیستان به بیان نظرات خود پرداختند و همچنین احمدرضا لاهیجان معاون محیط‌زیست دریایی و امور تالاب‌ها و مجری پروژه هامون به معرفی و ارائه اهداف پروژه سیستان اشاره کرد.

همچنین ندا فلسفی سرپرست پروژه سیستان به ارائه عملکرد پروژه در سال ۲۰۲۱ و از برنامه های تدوینی در سال ۲۰۲۲ و استراتژی‌های پروژه سیستان توضیحاتی ارائه داد.

" کلودیو پروویداس" نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران و " سارا رینالدی" رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی اتحادیه اروپا، نیز در سخنانی به پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه سیستان و دستاوردهای پروژه سیستان اشاره کردند.  

پروژه سیستان، پروژه‌ای مشترک میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد است که با حمایت اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ و با چشم‌اندازی ۵ ساله آغاز به کارکرده است.  

نخستین نشست کمیته راهبری پروژه سیستان با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی (نماینده اتحادیه اروپا)، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل، معاون محیط‌زیست دریایی و امور تالاب‌ها و مجری ملی پروژه و سرپرست پروژه سیستان و همچنین نمایندگان سایر دستگاه‌ها در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها