کد خبر: 526606
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۷:۱۷:۰۳
| |

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران:

انتصاباتم بر اساس خرد جمعی است/ هر گونه افراطی‌گری در محیط دانشگاه مغایر عقلانیت است

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مدیریت دانشگاه باید چتری بر سر همه فعالیت‌های قانونمند دانشجویی باشد، گفت: لازم است توازن و تعادلی بین برنامه‌ها در دانشگاه ایجاد شود و خط اشتراکی بین برنامه‌های سلیقه‌های متنوع موجود در دانشگاه ایجاد شود.

انتصاباتم بر اساس خرد جمعی است/ هر گونه افراطی‌گری در محیط دانشگاه مغایر عقلانیت است
کد خبر: 526606
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۷:۱۷:۰۳

اعتمادآنلاین| سیدمحمد مقیمی در جمع اعضای شورای مرکزی تشکل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران فعالان و اعضای تشکل‌های اسلامی دانشجویان را رهبران فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه دانست و با اشاره به تفاوت ماهوی احزاب سیاسی در کشور و تشکل‌های سیاسی در دانشگاه‌ها، گفت: احزاب به دنبال تلاش برای به دست گرفتن قدرت در کشور هستند اما تشکل‌های سیاسی در دانشگاه‌ها برای قدرت تلاش نمی‌کنند بلکه تشکل‌های دانشجویی به دنبال آرمان‌هایشان هستند و می‌خواهند باورها و عقاید خود را پیگیری و در جامعه، جاری و ساری کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه در گذشته شاهد تجربه‌هایی بوده‌ایم که تشکل‌های سیاسی در محیط دانشگاه، پیاده نظام احزاب شده و برخی احزاب هم از تشکل‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می‌کردند؛ وقتی هم که آن احزاب به قدرت می‌رسیدند، دیگر آن دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را به دست فراموشی می‌سپردند.

وی بسط روحیه آزاداندیشی و آرمان‌گرایی را لازمه ارتقای جایگاه فعالیت‌های تشکیلاتی در قالب تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و خطاب به اعضای تشکل‌های اسلامی دانشجویان تاکید کرد: انتظار می‌رود مطالبات شما در راستای آرمان‌هایتان باشد.

مقیمی در تشریح رویکرد کلان مدیریت دانشگاه در حمایت از فعالیت‌های دانشجویی، اظهار کرد: در این زمینه، سخنان مقام معظم رهبری، نصب‌العین مدیران دانشگاه قرار دارد. دانشگاه نباید عرصه تاخت و تاز سیاست‌بازان شود بلکه فضای فعالیت سیاسی در دانشگاه باید فضای فهم، تحلیل و آگاهی سیاسی باشد.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مدیریت دانشگاه باید چتری بر سر همه فعالیت‌های قانونمند دانشجویی باشد، افزود: رویکرد مدیریت دانشگاه این نیست که آرمان یک یا چند تشکل را به طور کامل دنبال کند و آرمان بقیه نادیده گرفته شود. بنابراین لازم است توازن و تعادلی بین برنامه‌ها در دانشگاه ایجاد شود و خط اشتراکی بین برنامه‌های سلیقه‌های متنوع موجود در دانشگاه ایجاد شود.

وی توضیح داد: نقطه اشتراک فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه این است که همه گروه‌ها با وجود تنوع، تکثر و سلایق متفاوتی که در بین آنها وجود دارد، یک قواعد و مبانی مشخصی را بپذیریم و فعالیت‌مان در وهله اول قانونی باشد.

مقیمی همچنین تصریح کرد: هر گونه افراطی‌گری در محیط دانشگاه و فعالیت‌های دانشجویی، مغایر با عقلانیت و معنویتی است که لازمه کار دانشجویی و فعالیت‌های دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: سیاست باید در خدمت علم باشد، نه علم در خدمت سیاست. دانشگاه، نهاد علم است؛ همچنین اگر می‌خواهیم علم در خدمت توسعه کشور باشد باید جنبه‌های اجتماعی و سیاسی را نیز مورد توجه قرار دهیم، که این موضوع در محیط دانشگاه باید از طریق تشکل‌ها اجرا شود.

وی با بیان اینکه نباید به علم نگاه تک بعدی داشت، تصریح کرد: علم نافع در خدمت توسعه و پیشرفت قرار می‌گیرد و توسعه نیز یک امر چندبعدی است که یکی از ابعاد آن، فعالیت سیاسی است که انتظار می‌رود در محیط دانشگاه از طریق تشکل‌های دانشجویی تقویت شود.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر رعایت سرعت عمل در بررسی صدور مجوز برای برنامه‌های تشکل‌های اسلامی، خطاب به مسئولان این حوزه گفت: در زمینه صدور مجوز برای برنامه‌های تشکل‌ها به گونه‌ای عمل شود که دانشجویان در برگزاری برنامه‌هایشان به مشکلات اجرایی برخورد نکنند.

مقیمی در پاسخ به سوال برخی دانشجویان حاضر در این نشست درباره تکلیف حضوری شدن آموزش دانشجویان دانشگاه تهران، اظهار کرد: اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاه هم دلتنگ محیط‌های پویایی هستند که با حضور دانشجویان پدید می‌آیند و دوست داریم هر چه زودتر زمینه حضور حداکثری دانشجویان در دانشگاه و کلاس درس فراهم شود؛ اما چاره چیست که رفتار بیماری کرونا هنوز چندان معلوم نیست و دانشگاه‌ها هم منتظر ابلاغ ستاد ملی کرونا هستند. البته روندی که پیش می‌رود، به نظر مثبت می‌آید و امیدواریم هر چه زودتر شاهد بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره رویکرد رئیس دانشگاه برای تعیین رؤسای دانشکده‌ها و دانشکدگان، گفت: برای انتصاب رؤسای دانشکده‌ها، نظرخواهی جامعی از تمام ذی‌نفعان دانشگاه صورت می‌گیرد و انتصابات بر اساس خرد جمعی انجام می‌شود. برای اولین بار در دانشگاه تهران در زمینه انتصاب رؤسای دانشکده‌ها، علاوه بر اعضای هیأت علمی، از کارکنان هم نظرسنجی صورت می‌گیرد. البته نامه‌ها و مکتوب‌هایی که از سوی تشکل‌های دانشجویی می‌رسد هم با دفت مطالعه می‌کنم و مؤثر هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دبیران و اعضای شورای مرکزی تشکل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اعم از بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی و مجمع دانشجویان عدالت‌خواه در نشست با رئیس دانشگاه تهران به طرح دغدغه‌هایی نظیر برگزاری منظم جلسات شورای فرهنگی در دانشکده‌ها، حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در جلسه شورای فرهنگی، بهسازی و تجهیز ساختمان تشکل‌های اسلامی، حمایت از فعالیت‌های قانونمند دانشجویی، تعیین تکلیف بازگشایی حضوری دانشگاه، ازسرگیری برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی با کاهش آمار مبتلایان به کرونا، حفظ استقلال معاونت فرهنگی در دانشکده‌ها، تسهیل‌گری در فعالیت‌های دانشجویی و پرهیز مدیران از تصدی‌گری در این حوزه، مطالبه پیگیری سند دانشگاه اسلامی، تبیین شیوه تعیین رؤسای دانشکده‌ها و … پرداختند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها