چه کسانی در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها پذیرش می شوند؟

دفترچه راهنمای شرکت در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بر روی سایت مرکز سنجش آموزش کشور قرار گرفته و داوطلبان می توانند از شرایط و جزییات ثبت نام در این رشته ها مطلع باشند.

چه کسانی در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها پذیرش می شوند؟
کد خبر: 525501
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ۰۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| براساس مصوبات بیست و هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد برای ظرفیت‌های خالی مانده رشته‌محل‌هایی که در مرحله پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال 1400 (رشته‌های بدون آزمون) تکمیل نشده‌اند، پذیرش براساس سوابق تحصیلی(معدل کتبی دیپلم) برای نوبت بهمن ماه صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، به این ترتیب، ثبت‌نام و انتخاب رشته برای ظرفیت‌های خالی مانده رشته‌محل‌هایی که در مرحله پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی سراسری سال 1400 تکمیل نشده است به صورت اینترنتی تا روز شنبه 20 آذر ماه 1400 ادامه دارد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دوره مذکور، همزمان با شروع ثبت نام از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی http://sanjesh.org/ قابل دسترس خواهد بود.

همچنین براساس مصوبات بیست و هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد برای ظرفیت های خالی مانده رشته‌محل‌هایی که در آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سال 1400 ظرفیت آنها تکمیل نشده است، پذیرش براساس سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) برای نوبت بهمن ماه صورت گیرد.

بنابراین ثبت‌نام و انتخاب رشته برای این گروه نیز به صورت اینترنتی از روز پنجشنبه 18 آذر شروع می شود و روز چهارشنبه 24 آذر پایان می‌یابد و اطلاعات تکمیلی به همراه جداول رشته‌های تحصیلی دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دسترس خواهد بود.

بر این اساس، ظرفیت‌های خالی مانده رشته‌محل‌هایی که در آزمون کاردانی به کارشناسی نا پیوسته سال 1400 ظرفیت آنها تکمیل نشده است نیز پذیرش براساس سوابق تحصیلی (معدل کاردانی) برای نوبت بهمن ماه صورت گیرد.

متقاضیان از فردا 16 تا 22 آذر می توانند برای پذیرش در این رشته ها ثبت نام کنند. اطلاعیه تکمیلی به همراه جداول رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همزمان با شروع ثبت‌نام از روز سه شنبه 16 آذر از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

در رشته های صرفاً با سوابق تحصیلی (بدون آزمون): ملاک پذیرش برای متقاضیان شاخه نظری با معدل کتبی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم آنان (با توجه به ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی انجام می شود که متقاضی می تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه های آزمایشی نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.برای مثال درصورت پذیرش رشته مهندسی برق دوره روزانه در این مرحله از پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی، متقاضیان تمامی گروه های آزمایشی مجاز به انتخاب آن خواهند بود و محدودیت گروه آزمایشی ندارند.

در رشته های صرفاً با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) ملاک پذیرش برای متقاضیان شاخه نظری با معدل کتبی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم آنان (با توجه به ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی انجام می شود که متقاضی می تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه های آزمایشی نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

برای مثال درصورت پذیرش رشته مهندسی برق دوره روزانه در این مرحله از پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی، متقاضیان تمامی گروههای آزمایشی مجاز به انتخاب آن خواهند بود و محدودیت گروه آزمایشی ندارند.

سهمیه های منطقه یک، منطقه دو، منطقه سه، خانواده شهدا، ایثارگران 25 درصد ظرفیت، ایثارگران 5 درصد ظرفیت و رزمندگان طبق قوانین و مقررات مندرج در این دفترچه اعمال می شود.

دارا بودن دیپلم نظام آموزشی جدید (3-3-6 (اعم از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش و یا مدرک پیش دانشگاهی (نظام سالی- واحدی یا ترمی واحدی) یا دریافت آن حداکثر تا تاریخ تا 31 شهریور 1400 و یا دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و یا کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای برای همه متقاضیان الزامی است.

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان (ترمی واحدی-سالی واحدی) که فاقد مدرک پیش دانشگاهی ویامدرک کاردانی می باشند حق ثبت نام و شرکت در این مرحله را ندارند و در صورت ثبت نام و انتخاب رشته بعنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

متقاضیان مجاز هستند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی از تمامی گروههای تحصیلی و رشته های مندرج در دفترچه راهنمای پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (گروههای تحصیلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی) نسبت به انتخاب کدرشته های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها