مهرداد حق‌ازلی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

احتمال بروز علائم آنفولانزا و کووید در فرد مبتلا به اومیکرون/ واکسیناسیون کافی نیست، باید رعایت پروتکل ادامه داشته باشد

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ممکن است بیماران با ابتلا به اومیکرون علائم بیماری آنفولانزا و کووید پیدا کنند که این امر می‌تواند باعث پیچیدگی در درمان، تشخیص و طول مدت درمان شود.

احتمال بروز علائم آنفولانزا و کووید در فرد مبتلا به اومیکرون/ واکسیناسیون کافی نیست، باید رعایت پروتکل ادامه داشته باشد
کد خبر: 525451
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ۰۷:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عدم رعایت بهداشت و پوشش ماسک در نانوایی‌ها و عدم رعایت فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب در کلاس‌های درس مدارس، بیشترین شکایت‌های بهداشتی را طی سوم تا دهم آذر ماه 1400 به خود اختصاص داده‌اند. و در کل خبرهایی از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه به گوش می‌رسد. دوسالی است آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا به یکی از خبر‌های روتین کشور تبدیل شده اما در حال حاضر بعد از چندماه پیک سخت بیماری، خوشبختانه شاهد، کاهش چشم گیر میزان فوتی‌ها ناشی کووید - 19 هستیم. اما پایین آمدن آمار و واکسیناسیون عمومی نباید منجر به کنار گذاشتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی شود.

به گزارش برنا، مهرداد حق ازلی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: حتی اگر سویه جدیدی هم وارد چرخه بیماری نمی‌شد، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کامل به تنهایی نمی‌تواند باعث درامان ماندن افراد از آلوده شدن به بیماری باشد، افزود: به نظر می‌رسد ویروس اومیکرون سرعت انتقال و احتمال انتقال آن، خیلی بالاتر است و حتما باید پروتکل‌های بهداشتی خیلی دقیق‌تر و با درصد بالاتری در جامعه، مدرسه، نانوایی و... رعایت شود تا احتمال بیماری افراد کاهش پیدا کند.

حق ازلی ادامه داد: در مورد سویه اومیکرون قضاوت کردن و صحبت‌های قطعی خیلی زود است؛ برخی از گزارشات اعلام می‌کند که بیماری خفیفی ایجاد می‌کند.


عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: آن چیزی که درباره این ویروس گفته می‌شود این است که انتقال آن با سرعت بالایی انجام می‌شود. در مدت شدت آن باید منتظر بمانیم تا تعداد بیشتری از گزارشات ارسال شود تا ببینیم در چه افرادی دیده می‌شود و چه افرادی بیشتر علامت دار می‌شوند.

وی با بیان اینکه طبق مطالعاتی که در روز‌های گذشته چاپ شده است، به نظر می‌رسد این ویروس مشابهت‌هایی با ویروس سرماخوردگی دارد، ادامه داد: در چنین شرایطی ممکن است بیماران علائم بیماری آنفولانزا و کووید را پیدا کنند که این امر می‌تواند باعث پیچیدگی در درمان، تشخیص و طول مدت درمان شود.

حق ازلی تصریح کرد: تعدادی از گزارشات نشان می‌دهد بیماری خیلی شدید نیست اما در تعدادی از گزارشات هم شدید بوده است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: میزان مرگ و میر این ویروس هنوز به طور قطعی منتشر نشده اما از آفریقای جنوبی و برخی از مراکز گزارش رسیده است که سویه دارای علائم طولانی است اما معمولا افراد بعد از ابتلا بهبود پیدا کردند.

حق ازلی درباره فراخوان تزریق دوز سوم واکسن برای افراد بالای 40 سال ادامه داد: در این باره دستور العمل کشوری صادر و به مراکز واکسیناسیون ابلاغ شده است تا افراد با توجه به سابقه تزریق واکسن‌های قبلی، مشخص شود برای دوز یادآور باید چه واکسنی را دریافت کنند. در این زمینه شرایط به گونه‌ای نیست که هر کسی واکسن دلخواه خود را برای دوز یادآور دریافت کند و راهنمایی‌ها در مراکز واکسیناسیون برای هر فرد صورت می گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها