شمارش معکوس برای رونمایی از پلاسکوی جدید تهران

پس از پنج سال چشم انتظاری، شمارش معکوس برای بهره برداری از ساختمان جدید پلاسکو آغاز شده است و به نظر می رسد این ساختمان که روزگاری تک آسمان خراش تهران بود، دوباره بتواند جایگاه نوستالژیک خود را در دل پایتخت نشینان بازیابد.

شمارش معکوس برای رونمایی از پلاسکوی جدید تهران
کد خبر: 524837
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۰:۳۷

اعتمادآنلاین| سی ام دی ماه سال 95 روزی تلخی برای ایرانیان است؛ حوالی ساعت 11 صبح این روز بود که ساختمان در حریق گرفتار شده پلاسکو، بر روی جان و سرمایه مردم فروریخت و 16 آتش نشان در راه نجات هموطنان خود شهید شدند.

پس از این حادثه تلخ و در چند نوبت مسئولان خبر از ساخت دوباره پلاسکوی جدید در کمترین زمان را دادند؛ گو اینکه در راه ساخت پلاسکوی جدید کش و قوس های فراوانی بین شهرداری تهران برای صدور پروانه و بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پیش آمد اما در نهایت و پس از حل مشکلات، آجر به آجر این ساختمان گذاشته شد و حالا قرار است پس از گذشت پنج سال، اواخر ماه جاری این ساختمان برای پایتخت نشینان رونمایی شود.

به گزارش ایرنا،اتفاق خوبی که شاید تلخی آن حادثه در کام مردم را از بین نبرد اما می تواند تسکین آلام درد کسبه این ساختمان تجاری و نمادی نوستالژیک از اسمی باشد که روزی خود نشانه مدرنیت تهران به شمار می رفت.

مختصات پلاسکوی جدید تهران

مجری پروژه ساختمان پلاسکو درباره مختصات و تجهیرات بکار رفته در این ساختمان اعلام کرد: ساختمان جدید پلاسکو در 20 طبقه شامل 15 طبقه روی زمین و 5 طبقه زیرزمین در اواخر ماه جاری به بهره برداری خواهد رسید.

مهدی مقیمی افزود: این ساختمان در وسعت بیش از 2 هزار و 500 متر مربع در محل قبلی با 346 باب مغازه طبق استاندارهای لازم ساخته و با امکانات به روز و پیشرفته از جمله پرده های ضدحریق و آب افشان ها در سقف ها و راهروهای امن برای نجات افراد تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه سازه جدید نزدیک چهار هزار تُن اسکلت فلزی است، گفت: در سازه جدید بازشوهایی در داخل ساختمان ایجاد شده تا در زمان وقوع احتمالی آتش، آتش نشانان بتوانند با نردبان ها به راحتی خود را به راهروهای پلاسکو برسانند و ساکنان را از محل حادثه خارج کنند.

مجری ساختمان پلاسکو ادامه داد: برای راحتی مردم و کسبه 16 پله برقی و پنج آسانسور در این ساختمان تجهیز شده و همچنین عرض راهروها نیز افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در ساختمان قدیمی عرض راهروها کمتر از 2 متر بود که مردم و کسبه را به هنگام حادثه با مشکل

مواجه می کرد اما در سازه جدید عرض راهروها را به مقدار استاندارد افزایش دادیم.

مقیمی یادآور شد: با توجه به اینکه در پروژه جدید از سیستم ایمنی هوشمند استفاده شده بنابراین مشاعات ساختمان نیز افزایش یافته است و از سوی دیگر علاوه بر پله فرار، الزامات ایمنی و آسانسور و یک اتاق امن به آن اضافه شده که این موضوع هم متراژ هر واحد را بین 10 تا 15درصد کاهش داده است.

به گفته وی، هم اکنون مغازه های این ساختمان در حال تحویل به مالکان است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ساختمان پلاسکو در سال 1341 با 17 طبقه تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول بلندترین آسمان خراش مدرن تهران و خاورمیانه بود که این ساختمان روز پنج‌شنبه 30 دی 1395 پس از 54 سال از زمان ساخت، با 560 واحد تجاری بر اثر آتش‌سوزی فروریخت.

امروز پلاسکو دوباره سر به آسمان بلند کرده اما آنطور که کارشناسان مسکن و شهرسازی هشدار می دهند ساختمان های ناایمن زیادی همچنان در تهران وجود دارند که لیست همه آنها در اختیار شهرداری است و باید تعیین تکلیف شوند.

ساختمان آلومینیوم و پاساژ علاءالدین مصداق بارز این نوع ساختمان ها هستند که کارشناسان امر بارها نسبت به ایمنی آنها هشدار داده اند و با توجه به تجربه تلخ پلاسکو، مسئولان از همین امروز باید فکری عاجل برای این ساختمان های ناایمن کنند تا سریال تراژیک پلاسکو تکرار نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها