نتایج یک مطالعه جدید نشان داد:

استفاده از سیگار الکترونیکی برای سلامت استخوان‌ها مضر است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: استفاده از سیگار الکترونیکی یکی از عوامل افزایش خطر شکستگی ناکامل استخوان (fragility fracture) در جوانان یا سالمندان است.

استفاده از سیگار الکترونیکی برای سلامت استخوان‌ها مضر است
کد خبر: 524046
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۳:۲۰

اعتمادآنلاین| در حالی که کشیدن سیگار معمولی یک عامل ثابت خطرساز برای پوکی استخوان و شکستگی ناشی از پوکی استخوان است، اثرات استفاده از سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوان قبلاً مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، اکنون محققان آمریکایی در این مطالعه که بر روی بیش از پنج هزار و 500 نفر بزرگسال کاربر سیگار الکترونیکی در تمام گروه‌های سنی، انجام شد، دریافتند که استفاده از سیگار الکترونیکی با شیوع بالاتر شکستگی‌های سست مرتبط است.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که مصرف سیگارهای الکترونیکی برای سلامت استخوان‌های همه گروه‌های سنی حتی جوانان مضر است. شکستگی‌های ناکامل استخوان یا سست به ترکیبی از شکستگی‌های خود گزارش شده در لگن، ستون فقرات یا مچ دست عنوان می‌شوند که ناشی از حداقل تروما مانند افتادن به صورت ایستاده یا نشسته است.

مصرف سیگارهای الکترونیکی به دلیل طراحی جذاب و سیستم انتقال بخار، محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است. سیگارهای الکترونیکی بیش از یک دهه از گذشت معرفی آنها به عنوان جایگزین سالم‌تر و کمکی برای ترک سیگار معمولی به بازار عرضه شده‌اند.

سیگارهای الکترونیکی حاوی ترکیبی از پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی و سطوح متغیر نیکوتین و مواد افزودنی هستند که بخار طعم‌دار تولید می‌کنند.

نتایج این مطالعه جدید نشان داد که بروز شکستگی‌های سست در میان مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی در مقایسه با افرادی که از این سیگارها استفاده نمی کنند بیشتر است.

محققان همچنین متوجه شدند شیوع شکستگی‌های سست در افرادی که از سیگارهای معمولی و الکترونیکی استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که تنها سیگاری‌های معمولی می کشند، بیشتر است.

آنها خاطرنشان کردند: این اولین مطالعه‌ای است که رابطه بین استفاده از سیگار الکترونیکی و شکستگی‌های سست را بررسی می کند. با توجه به افزایش محبوبیت استفاده از سیگار الکترونیکی و بار اقتصادی قابل توجه و عوارض و مرگ و میر شناخته شده مرتبط با شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان، یافته‌های این مطالعه به پر کردن شکاف علمی مهمی که در این زمینه وجود داشت، کمک می کند.

محققان افزودند: یافته‌های ما داده‌هایی را برای آگاه کردن محققان، سیاست‌گذاران مراقبت‌های بهداشتی و کارشناسان تنظیم‌کننده‌ تنباکو در مورد ارتباط احتمالی استفاده از سیگار الکترونیکی با کاهش سلامت استخوان فراهم می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله American Journal of Medicine Open منتشر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها