«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

خطر سکته قلبی در افرادی که فعال‌ترند بیشتر است؟

ادعا شده بود که خطر سکته قلبی در افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند افزایش می‌یابد. در مطالعه‌ای میزان کلسیم موجود در عروق کرونر افراد بررسی شد و ارتباط بین افزایش کلسیم در عروق کرونر و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی مورد ارزیابی قرار گرفت.

خطر سکته قلبی در افرادی که فعال‌ترند بیشتر است؟
کد خبر: 515604
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- همه می‌دانند که ورزش کردن برای سلامت قلب مفید است، اما خبر جدید مبنی بر اینکه افرادی که بیش از حد ورزش می‌کنند با خطر انسداد عروق خونی مواجه می‌شوند همه را متعجب کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، این مطالعه که خبر آن در بیشتر رسانه‌ها منتشر شد نشان داد افراد بسیار فعال کلسیم عروق کرونر (CAC) بالاتری نسبت به افراد کمتر فعال دارند. CAC میزان کلسیم موجود در دیواره‌های عروق کرونر را که وظیفه تامین خون و اکسیژن به مفاصل را بر عهده دارد اندازه‌گیری می‌کند.

ازدیاد کلسیم در عروق کرونر باعث افزایش خطر سکته قلبی می‌شود زیرا حضور کلسیم در عروق کرونر نشانه تولید پلاک خونی یا آترواسکلروزیس است. ساخت پلاک معمولاً نتیجه زندگی ناسالم است؛ یعنی فرد سیگار می‌کشد، وزن بالایی دارد و ورزش کافی نمی‌کند. بنابراین پزشکان معمولاً از CAC استفاده می‌کنند تا خطر ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی را شناسایی کنند.

قلب

محققان از دانشگاه پزشکی کره‌جنوبی و جان هاپکینز آمریکا کلسیم عروق کرونر بالغ بر 2500 فرد ناسالم (عمدتاً مردان) را که بیش از 30 سال داشتند در بازه زمانی مارس 2011 تا دسامبر 2017 بررسی کردند. از شرکت‌کنندگان 2 چک‌آپ کلی در طول این مطالعه گرفته شد تا تغییرات موجود در عروق کرونر آنها کنترل شود. پژوهشگران درصدد بودند تا دریابند که رابطه‌ای بین فعالیت بدنی و افزایش کلسیم عروق کرونر وجود دارد یا خیر.

همه شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای را پر کردند تا مشخص شود هر هفته چقدر ورزش می‌کنند. تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان (47 درصد) در دسته بی‌تحرک‌ها، 38 درصد در دسته تقریباً فعال و 15 درصد در گروه افراد فعال (به طور متوسط 6.5 کیلومتر در روز می‌دویدند) قرار گرفتند.

کسانی که فعال‌تر بودند معمولاً سن بالاتری داشتند و کمتر از افرادی که از لحاظ جسمانی فعال نبودند سیگار می‌کشیدند. طی آزمایش‌هایی که در آغاز تحقیق انجام شد میانگین CAC در افراد بی‌تحرک 9.5، در افراد تقریباً فعال 10.2 و در گروه فعالان 12 گزارش شد. در پایان تحقیق کسانی که فعال و تقریباً فعال بودند افزایش میانگین این میزان را از 3 تا 8 نشان دادند. پس به نظر می‌رسد که ورزش سبک و سنگین باعث افزایش تولید کلسیم در عروق کرونر می‌شود.

مزایای ورزش کردن انکارناپذیر است

محققان ارتباطی بین میزان بالای کلسیم در عروق کرونر در نتیجه ورزش کردن و مشکلات قلبی مثل حمله یا سکته قلبی پیدا نکردند. پس خبرهایی که در آنها ادعا می‌کنند ورزش کردن خطر سکته قلبی را بالا می‌برد غلط است. در واقع، محققان درباره این نوع تفاسیر هشدار داده‌اند. آنها گفته‌اند که فواید ورزش بر عروق قلبی انکارناپذیر است.

مزایایی که ورزش برای سلامت دارد چشمگیر است. مقدار زیاد تمرینات ورزشی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این نشان می‌دهد که شاید ورزش کردن میزان کلسیم عروق کرونر را بالا ببرد، اما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مثل حمله و سکته قلبی را کاهش می‌دهد. افراد باید دست‌کم در هفته 150 دقیقه ورزش سبک یا 75 دقیقه ورزش سنگین کنند.

جالب توجه است که افزایش کلسیم در عروق کرونر در نتیجه ورزش می‌‎تواند حمایت‌کننده هم باشد زیرا احتمال تولید پلاک بر اثر پارگی عروق را کاهش می‌دهد. پس پزشکان باید هنگام تفسیر عدد CAC برای افراد سالم بسیار بادقت عمل کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها