کد خبر: 511448
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چرا شستن دست‌ها هنوز هم مهم است؟

کارشناسان توصیه کرده‌اند که علاوه بر گذاشتن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی به بهداشت دست‌ها نیز اهمیت دهیم. تماس دست با اعضای صورت ممکن است باعث ابتلا به بیماری‌های ویروسی شود.

چرا شستن دست‌ها هنوز هم مهم است؟
کد خبر: 511448
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رعایت بهداشت بخش قابل‌‎ توجهی از اقداماتی است که از ابتدا تاکنون برای کنترل ویروس کرونا توصیه شده است. اما به دلیل تاکید بر گسترش ویروس از راه تنفس، این توصیه‌های بهداشتی بیشتر روی استفاده از ماسک و تهویه هوا متمرکز بوده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، بعضی از مردم انتقال از سطوح را نادیده گرفته‌اند و بیشتر بر انتقال از فرد توجه دارند و دیگر اقداماتی چون استفاده از ژل یا الکل ضدعفونی و تمیز کردن سطوح را بی‌معنی می‌دانند. درِک تامسون (Derek Thomson)، یکی از نویسندگان مجله آتلانتیک، اصطلاح «تئاتر بهداشت» را برای توصیف آیین‌هایی که به ما احساس بهتری القا می‌کنند ولی در حقیقت فایده چندانی برای کم کردن خطر ندارند ساخته است.

پس آیا این نکات بهداشتی واقعاً حس امنیت کاذب به ما القا می‌کند؟ آیا این کارها هدر دادن وقت و پول است؟ و اگر این ویروس از طریق هوا منتقل می‌شود، پس چرا ما باید این نکات بهداشتی را رعایت کنیم؟ کارشناسان همیشه شستن دست‌ها را اقدامی موثر برای جلوگیری از انتشار ویروس برمی‌شمردند. در جریان شیوع ویروس کرونا نیز توصیه شد که شستن دست‌ها در کنار کارهای دیگری چون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی برای شکستن زنجیره انتقال انجام گیرد. اما توجه کمتری به توضیح درباره نحوه جلوگیری از انتقال ویروس از طریق شستن دست‌ها صورت گرفته است.

کرونا

طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، ویروس SARS-CoV-2 یکی از مقاوم‌ترین ویروس‌های کروناست که می‌تواند روی سطوحی مثل شیشه، استیل، پلیمر و کاغذ تا 28 روز زنده بماند. کارشناسان درباره کمینه دُز سرایت این نوع ویروس مطمئن نیستند، اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهد تنها صدها ذره ویروس (که ویریون نام دارد) کافی است تا فرد به این بیماری مبتلا شود. صورت یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای ورود ویروس به بدن ماست. بسیاری از بیماری‌های ویروسی با دست زدن به دهان، بینی یا چشم شروع می‌شود. پژوهشگران در حال تحقیق رفتار این ویروس روی کسانی هستند که به صورت مداوم به صورت‌شان دست می‌زنند. ویروس‌های تنفسی مثل آنفلوانزا و کرونا هم از راه قطره‌های تنفسی و هم از طریق تماس دست‌های آلوده با مخاط بینی، دهان و چشم انتقال پیدا می‌کنند.

خطر ابتلا به این ویروس به عوامل مختلفی مثل میزان آلودگی دست، میزان تماس دست با دهان، بینی و چشم و همین‌طور شدت واگیردار بودن ویروس بستگی دارد. این عوامل بسیار مهم‌اند زیرا گونه‌های جدید کرونا مثل دلتا قابلیت سرایت و انتقال بیشتری نسبت به گونه‌های قبلی دارند.

محققان با بررسی صد ویدئو از افراد که به صورت تصادفی در یوتیوب انتخاب شدند گزارش کردند که میانگین تماس دست اشخاص با صورت‌شان 22 بار در ساعت بوده است. این میزان در مردان بیشتر گزارش شده و با عواملی چون خستگی و حواس‌پرتی نیز افزایش می‌یابد. کارشناسان می‌گویند تغییر عادات شخصی راهی آسان و بدون هزینه برای کم کردن خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی است.

مدل پنیر سوئیسی

کنترل کووید به رویکرد پیشگیرانه چندجانبه‌ای نیاز دارد که دربردارنده مداخلات شخصی و مشترک باشد. به این رویکرد مدل پنیر سوئیسی می‌گویند. هیچ اقدامی کامل نیست (مثل پنیر سوئیسی سوراخ‌هایی دارد)، اما ترکیب چند اقدام باعث می‌شود شانس ما برای جلوگیری از گسترش ویروس افزایش یابد.

نکته‌ جالب توجه این است که پژوهشگران نگران رفتار انواع جدید ویروس کرونا هستند. رعایت بهداشت هیچ شباهتی به تئاتر ندارد و یکی از راه‌های مهم برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های ویروسی است که انجام آن برای افراد لازم است. کووید-19 سراسر دنیا را درگیر کرده، اما بیماری‌های ویروسی دیگری نیز هنوز در اقصی نقاط جهان وجود دارند و مردم به آنها مبتلا می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها