کد خبر: 510403
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ ۱۲:۱۴:۰۰
| |

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تاکید کرد:

ضرورت تشکیل کمیته مقابله با بحران کرونا و پساکرونا در کشور

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به تبعات روانی شیوع کرونا گفت: کشور نیازمند تشکیل کمیته مقابله با بحران کرونا و پساکرونا با محوریت سلامت روان توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است.

ضرورت تشکیل کمیته مقابله با بحران کرونا و پساکرونا در کشور
کد خبر: 510403
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ ۱۲:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حاتمی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار شد، افزود: در حال حاضر بررسی وضعیت سلامت روان یکی از مباحث حائز اهمیت در کشور است که باید مورد توجه جامعه قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: جامعه به دلیل شیوع کرونا طی2 سال گذشته تحت فشارهای روانی بوده و بر این اساس، از منظر شاخص‌های روانی مشکلات روانشناختی متعددی را تجربه می‌کند.

حاتمی افزود: بنابراین مبحث سلامت روان مساله نخست کشور در این ایام است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند بیش از تلفات و مرگ و میر امروز را در دوران پساکرونا به‌همراه داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این ایام یادآور شد: تخریب فضای کسب وکار و مشکلات اقتصادی نیز می‌تواند سونامی اختلالات روانی را در روزهای پساکرونا به‌دنبال داشته باشد. صدا و سیما امروز باید در این زمینه از سرمایه‌های اجتماعی کشور همچون گروه‌های مرجع مورد قبول جامعه، اساتید دانشگاهی، اصناف و... استفاده کند.

حاتمی تاکید کرد: امروز در رابطه با وضعیت این بیماری در کشور ابهام وجود داشته و مسئولان جامعه باید در این خصوص آگاهی‌بخشی و با شهروندان گفت وگو کنند. آمار و اطلاعات مربوط به این بحران نباید صرفاً توسط وزیر بهداشت و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شود، به‌منظور اعتمادسازی در جامعه باید از ظرفیت‌های مردمی، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، حقوق‌دانان و... بهره گرفت.

وی با بیان اینکه برخی ارگان‌ها نظیر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم باید از مشارکان ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، گفت: بهره‌گیری از خدمات روانشناسی و مشاوره نیز در این ایام باتوجه به ضرورت روز باید فرهنگ‌سازی شود.

وی تصریح کرد: سلامت روان کودکان و نوجوانان نیز در این دوران باتوجه به شرایط قرنطینه حائز اهمیت است و بنابراین ظرفیت بهره‌گیری همگان از خدمات مشاوره‌ای باید فراهم شود.

حاتمی ادامه داد: امروز خدمات مشاوره‌ای به عنوان یک کالای لوکس شناخته می‌شود و این باور باید تغییر کند. شرایط امروز جامعه باتوجه به شیوع این بیماری نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و 90 درصد مردم تمکن مالی جهت دریافت این خدمات را نداشته که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه کشور هم، بند "ج" ماده 102 نیز دستیابی به این خدمات برای تمامی جامعه نظیر کودکان و نوجوانان، زوجین پس از 5 سال ازدواج و... باید فراهم شود.

برخورد با روانشناس‌نماها و کنترل فضای مجازی


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به ضرورت کنترل فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر یک طرح به منظور کنترل فضای مجازی و برخورد با روانشناس‌نماها نیز توسط سازمان تعیین شده و در صورت مشاهده خدمات مشاوره‌ای غیرقانونی و دریافت هزینه‌های غیرمتعارف و... با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گفته حاتمی، شهروندان برای دریافت خدمات روانشناسی باید به مشاوران صاحب پروانه از نظام سازمان روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده و این مساله نیز مستلزم فرهنگ‌سازی است.

وی در باره هزینه این خدمات نیز یادآور شد: برای 45 دقیقه خدمات روانشناسی از جانب کارشناسان ارشد 130 هزار تومان و برای 45 دقیقه خدمات روانشناسی از پزشکان (مقاطع دکتری) باید 187 هزار تومان دریافت شود.

به گفته وی، تعیین و تصویب این تعرفه‌ها پس از 17 سال در سازمان یک اقدام ارزشمند بود که طی ماه‌های اخیر محقق شد و تمامی پرسنل مشاوره و روانشناسی موظف به تبعیت از این تعرفه‌ها خواهند بود.

حاتمی اضافه کرد: 66903544 نیز شماره تماس بازرسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است که در صورت مشاهده تخلف از تعرفه‌های مصوب و اعلام شکایت مردمی در این رابطه توسط سازمان رسیدگی و برخورد قانونی خواهد شد.

ادامه دارد..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها