کد خبر: 509865
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بهترین جایگزین سبزیجات تازه چیست؟

مصرف میوه و سبزی تازه به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کارشناسان مصرف سبزیجات تازه و تغییر رژیم غذایی را از موارد موثر بر سلامت افراد می‌دانند.

بهترین جایگزین سبزیجات تازه چیست؟
کد خبر: 509865
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| همه ما باید به فکر راهی باشیم تا ماندگاری سبزیجات تازه را به حداکثر برسانیم و نباید ارزش جایگزین سبزیجات تازه مانند سبزیجات منجمد، کنسروی و تخمیرشده را فراموش کنیم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The conversation»، سبزیجات تازه بیشتر اوقات نیاز به جایگزین دارند؛ چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید سبزیجات تازه و مورد علاقه خود را در سوپرمارکت‌های محلی بیابید. خبر خوب اینکه برخی جایگزین‌های مغذی برای سبزیجات تازه وجود دارد.

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا از مصرف سبزیجات غافل نشوید

سبزیجات

در دستورالعمل‌های غذایی مصرف روزانه انواع مختلف سبزیجات به شدت توصیه می‌شود، اما در این دستورالعمل‌ها درباره نحوه مصرف سبزیجات و اینکه چگونه باید خورده شوند مطلبی بیان نشده‌ است. زمان فصل برداشت سبزیجات محصولات برداشت‌شده بسیار تازه و مغذی (و صد البته ارزان‌قیمت) هستند که در سوپرمارکت‌ها این‌گونه نیستند؛ به این دلیل که زمان طولانی حمل‌ونقل و شرایط نگهداری نامناسب بر کیفیت سبزیجات اثر می‌گذارد و از کیفیت محصولات می‌کاهد.

سبزیجات منجمد و تخمیرشده می‌توانند جایگزین سبزیجات تازه شوند به ویژه زمانی که در فصل برداشت محصول و پس از چیده شدن سریعاً منجمد یا تخمیر شوند. فرقی نمی‌کند که انتخاب شما چه باشد، به یاد داشته باشید که سبزیجات نه تنها مقوی و مغذی هستند بلکه خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهند و میکروبیوم (باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر اجرام زنده میکروسکوپی) روده شما را بهبود می‌بخشند.

مقایسه سبزیجات تازه با سبزیجات منجمد

ماندگاری سبزیجات تازه به طور کلی حتی زمانی که در یخچال قرار بگیرند کم است (سه تا 14 روز). از طرف دیگر، منجمد کردن سبزیجات می‌تواند کیفیت غذایی سبزیجات را حفظ کند و ماندگاری آنها را تا 12 ماه افزایش دهد. در بعضی موارد، سبزیجات منجمد دارای کیفیت غذایی بالاتری نسبت به سبزیجات تازه هستند به ویژه اگر فاصله بین برداشت و منجمد کردن‌شان کوتاه باشد.

با این حال، برخی مواد مغذی مانند ویتامین‌های ب و ث در برابر فرایند انجماد در معرض آسیب‌پذیری هستند. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد میزان بالایی از ویتامین ث را می‌توان در فلفل دلمه‌ای، هویج، جعفری و اسفناج تازه نسبت به زمانی که منجمد می‌شوند یافت.

فرایند انجماد، شرایط نگهداری و دما نیز می‌تواند بر کیفیت سبزیجات اثر بگذارد؛ به عنوان مثال بلورهای یخی که در حین انجماد ایجاد می‌شوند می‌توانند به ساختار سلولی داخلی سیب‌زمینی‌ آسیب برسانند و بر بافت آنها تاثیر منفی بگذارند. اگر خودتان می‌خواهید سبزیجات را منجمد کنید، سبزیجات تازه و سالم را انتخاب کنید و قبل از منجمد کردن برای حفظ مواد اولیه هرچه سریع‌تر آنها را بلانچ کنید (در آب جوشاندن و شوک وارد کردن به مواد غذایی). این کار به حفظ رنگ، طعم و کیفیت سبزیجات کمک می‌کند. برخی از سبزیجات چون گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای و ذرت نیازی به بلانچ کردن ندارند.

سبزیجات کنسروشده و تخمیرشده

کنسرو کردن یا تخمیر سبزیجات می‌تواند ماندگاری آنها را یک تا پنج سال افزایش دهد. به طور کلی سبزیجات کنسروی از نظر مواد معدنی و فیبر هیچ فرقی با سبزیجات تازه ندارند؛ اما برخی مراحل در فرایند کنسرو کردن (مانند پوست گرفتن) ممکن است منجر به از دست‌ دادن مواد مغذی آنها شود.

فقط به یاد داشته باشید که سبزیجات کنسروشده پس از باز شدن باید در ظرف جداگانه نگهداری شوند و ظرف مدت سه روز مصرف شوند. سبزیجات تخمیرشده مانند کیمچی (نوعی خوراکی کره‌ای) و کلم ترش نه تنها طعم خوشمزه‌ای دارند بلکه فواید بسیاری برای سلامت دارند و سرشار از پروبیوتیک‌های مفید هستند.

میکروارگانیسم‌ها طی فرایند تخمیر، کربوهیدرات موجود در سبزیجات را به الکل یا اسیدهایی تبدیل می‌کنند که به عنوان نگهدارنده طبیعی عمل می‌کنند و می‌توانند هضم نشاسته و پروتئین را بهبود بخشند. سبزیجات تخمیرشده سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و افزودن مواد دیگر همچون زنجبیل، فلفل قرمز و سیر می‌تواند آنها را به یک انتخاب مغذی‌تر تبدیل کند. برای بهره بردن از مزایای کامل، بهتر است خودتان سبزیجات را تخمیر کنید یا سبزیجات تخمیرشده موجود در یخچال مغازه‌ها را تهیه کنید.

آرامش خود را حفظ و سبزیجات میل کنید

سبزیجات منبع غنی‌ای از مواد مغذی ضروری هستند و مردم باید مصرف انواع مختلف سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهند. با گنجاندن سبزیجات تازه، منجمد، کنسروی و تخمیرشده در رژیم غذایی خود، نه تنها به تقویت بدن خود کمک می‌کنیم بلکه می‌توانیم از تولیدکنندگان برای تولید سبزیجات با کیفیت در تمام طول سال حمایت کنیم. بسیاری از مردم سبزیجات کافی نمی‎‌خورند و این جایگزین‌های مغذی و خوشمزه (سبزیجات منجمد، کنسروی و تخمیرشده) می‌تواند کلید بهبود سلامت کلی ما باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها